ГС «Всеукраїнське громадське об’єднання «Національна Асамблея людей з інвалідністю України», відповідно до листа Комітету Верховної Ради України у справах ветеранів, учасників бойових дій учасників антитерористичної операції та людей з інвалідністю №04-35/08-1025 від 22.12.2017р., розглянула проєкт Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про телебачення і радіомовлення» (далі – проєкт Закону № 7397), внесений на розгляд Верховної Ради України народним депутатом України В.П. Сюмар (реєстр. № 7397 від 14 грудня 2017 року) та повідомляємо таке.
Кабінетом Міністрів України 03 лютого 2017 року на розгляд Верховної Ради України було внесено проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо поліпшення доступу до інформації осіб з порушеннями слуху» (реєстр. № 6031), який відкликано ЗО серпня 2017 року (далі – проєкт Закону № 6031).
Вказаний законопроєкт було розроблено на виконання пункту 2 Плану заходів щодо поліпшення доступу до інформації осіб з вадами слуху шляхом субтитрування і сурдоперекладу, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 25.02.2009 № 209, Державним комітетом телебачення і радіомовлення України за участю Уповноваженого Президента України з прав людей з інвалідністю, ВГС «Національна Асамблея людей з інвалідністю в Україні», Національного комітету спорту інвалідів, ВГОІ «Українське товариство глухих», Ради перекладачів жестової мови Київської організації УТОГ і Лабораторії жестової мови Інституту спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України.
Законопроєктом № 6031 пропонується внести, зокрема:
У свою чергу проєктом Закону № 7397 пропонується викласти у новій редакції Закон України «Про телебачення і радіомовлення», переназвавши його Законом України «Про аудіовізуальні медіа-сервіси», визнати таким, що втратив чинність Закон України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», а також внести зміни де деяких законів України. Так, згідно з проєктом Закону № 7397 провайдери лінійних аудіальних та аудіовізуальних медіа-сервісів зобов’язані забезпечувати доступність програм для сприйняття особами з вадами зору чи слуху шляхом адаптування програм за допомогою аудіо опису, субтитрування або перекладу на жестову мову. Частка адаптованих програм повинна становити не менше 5 відсотків обсягу сервісу, що надається протягом доби у проміжках часу між 07.00 та 22.00 за винятком часу, відведеного на аудіовізуальні комерційне повідомлення. Національна рада визначає порядок адаптування програм для сприйняття їх особами з вадами зору чи слуху після консультацій із суб’єктами надання аудіовізуального медіа-сервісу, їх об’єднаннями, громадськими об’єднаннями, що захищають права та інтереси осіб з вадами зору чи слуху, іншими фахівцями (стаття 38 проєкту Закону України «Про аудіовізуальні медіа-сервіси»).5
Таким чином, положення проєкту Закону України 7397 значно меншою мірою забезпечують врахування потреб осіб з інвалідністю на доступ інформацію, аніж це передбачено проєктом Закону № 6031.
Тому вважаємо, що проєкт Закону № 7397 потребує доопрацювання з урахуванням положень, що містяться у проєкті Закону № 6031.