Інклюзія на Вінниччині

Інклюзія на Вінниччині
11 Червня 2021
Друкувати цю новину

7 червня у Вінниці відбулась онлайн дискусійна панель «Інклюзія в освітніх закладах: можливості та проблеми. Як досягти успіху?».

Асоціація захисту прав та допомоги людям з інвалідністю «Відкриті серця», спільно Всеукраїнським форумом «Батьки за раннє втручання в Україні», Вінницьким обласним центром соціально – психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями «Обрій», запросила до дискусії всіх бажаючих взяти участь. Зацікавились дискусією 55 учасників, а саме фахівці освітньої сфери, спеціалісти ІРЦ, центрів реабілітації, лідери батьківських ГО, батьків дітей з інвалідністю.

Захід проходив в рамках грантового проєкту «Рівний доступ до освітніх і розвиткових послуг в Україні в контексті поширення COVID-19», який впроваджується ГО «Соціальна синергія» у партнерстві з Всеукраїнським форумом «Батьки за раннє втручання в Україні», за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження».

Проєкт має на меті покращення ситуації щодо впровадження рівного доступу до освітніх і розвиткових послуг для усіх дітей, шляхом підвищення обізнаності суспільства щодо необхідності вирішення цього питання, а також активізація відповідної адвокації батьківської спільноти. Учасники активно та гаряче дискутували, ділились своїм досвідом та обговорювали теми:

– Наявність та доступність освітніх, розвиткових та інтегрованих послуг для дітей з особливими освітніми потребами, в тому числі, за умов карантину COVID 19.

– Підвищення компетентності педагогічних працівників з питань роботи з дітьми з особливими освітніми потребами.

– Приклади позитивних змін в роботі ІРЦ, навчальних закладів, реабілітаційних центрів.

– Бар’єри, які заважають реалізації права на освіту дітям з ООП.

– Страхи батьків перед інклюзивним навчанням і як із ними працювати.

– Переваги від інклюзивного навчання для освітніх закладів.

– Як досягнути успіху ? Що потрібно змінювати в першу чергу?

– Як може покращити якість послуг, що надають ІРЦ, застосування МКФ.

Світлана Демко, голова Ради Асоціації «Відкриті серця», відкрила дискусію , зробивши екскурс в минуле, нагадавши присутнім перші кроки інклюзії в області з 2007 року. Відзначила, що з перших кроків ініціативні батьківські організації, адвокатуючи право своїх дітей на освіту, завжди в союзники собі брали фахівців.

Саме активна інформаційна кампанія Асоціації «Відкриті серця» в районах Вінницької області, спільно з обласною ПМПК намагалась об’єднати навколо ідеї інклюзивного навчання фахівців освіти, охорони здоров’я, соціальної сфери.

Тетяна Каменщук – депутатка обласної ради, заступниця голови Вінницької РДА в своєму виступі навела приклади впровадження інклюзії в освітніх закладах. Вона відмітила, що організація інклюзивного навчання вимагає під педколективу командної роботи, креативності, відкриває нові можливості та ресурси , однак має певні труднощі, які сучасні педагоги мають навчитись вирішувати завдяки своєму професіоналізму.

Проректорка з наукової та міжнародної діяльності, ВНЗ “Відкритий міжнародний університет розвитку людини “Україна, Ганна Давиденко разом зі своєю заступницею Світланою Іллініч, розповіли про свій вклад в питання підвищення компетентності педагогічних працівників з питань роботи з дітьми з ООП в період пандемії. Вони перед учасниками дискусії презентували проєкт «Інклюзія та дистанційне навчання» громадської організації Соціальна перспектива. Цей проєкт підтримав Фонд Соціального Захисту Інвалідів Міністерство соціальної політики України. Вони його успішно реалізували. Був створений дистанційний онлайн-курс для колег. Станом на 7 червня на курсі зареєстровано понад 8 тисяч (!) освітян та батьків дітей з інвалідністю, і видано понад 6 400 сертифікатів підвищення кваліфікації.

Про наявність та доступність освітніх, розвиткових інтегрованих послуг для дітей з інвалідністю, особливостями розвитку, в тому числі, за умов карантину COVID 19 говорили директори ІРЦ Вінницької області. Успішні практики в роботі ІРЦ представили Ольга Гарлінська –директорка 1-го Вінницького міського ІРЦ, розповівши про пілотування послуги асистент дитини для діток з інклюзивною формою навчання, Ірина Береза – директорка Барського міського ІРЦ, розповівши про організацію індивідуальної підтримки та розвиткових занять для дітей з ООП. Вона також поділилась з колегами своїм досвідом написання та реалізації проектів, що дали можливість укріпити матеріальну на навчальну базу центру, а також розширити його діяльність. В реабілітаційній залі діти отримують послуги масажу та з ними займається реабілітолог . Спеціальний транспорт довозить дітей до школи та до ІРЦ для отримання послуг.

Про розвиток і в місцевих громадах інтегрованих послуг для дітей з інвалідністю, в тому числі, за умов карантину COVID 19, про співпрацю школи та реабілітаційного центру розповіли Світлана Говтян –асистент учителя Гнатківська загальноосвітня школа I-III ступенів, Марина Хора – соціальний педагог, філії Вінницького обласного центру соціально- психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями «Обрій» та Наталія Воротнюк – директор Тульчинського центру соціально-психологічної реабілітації дітей та молоді з функціональними обмеженнями «Промінь надії».

Мами дітей з ООП – Оксана Комплетова, Тетяна Гнатик, Тетяна Цюпенко – розповіли про бар’єри, які заважають реалізації права на освіту дітям з ООП, про страхи батьків перед інклюзивним навчанням і як із ними працювали саме вони та їх діти. Всі мами в своїх виступах відзначили необхідність співпраці між педагогами школи, батьками та фахівцями ІРЦ для успішної підтримки дитини

Заступниця директора центру «Обрій» Наталія Головко в своєму виступі говорила про переваги інклюзивного навчання для розвитку освітнього закладу.

Національна координаторка Всеукраїнського форуму «Батьки за раннє втручання в Україні» Олена Скрипко розповіла про те, як застосування Міжнародного класифікатора функціювання може покращити якість послуг, що надають ІРЦ. Пані Олена підкреслила, що вірить в те ,що можливо змінити на краще життя багатьох родин дітей з ООП саме тим, що надавати допомогу та супровід базуючись на МКФ . І навіть якщо хоча б спеціалістами ІРЦ змінять підхід до дітей з ООП з оцінки їх неможливостей та нездатностей, на визначення їх сильних сторін та бар’єрів, що заважають реалізації їх потенціалу то успішність інклюзії в нашій країні буде значно кращою.

Учасники дискусії обговорювали виступи, гаряче сперечались що потрібно змінювати в першу чергу.

Також учасники дискусії висловили своє відношення до виступу міністра освіти Сергія Шкарлета 28 травня цього року, в якому він перелічив нозології, учні з якими мають вчитися лише в спецшколах. Зокрема, мовилося про те, що діти зі сліпотою, глухотою, інтелектуальними та іншими порушеннями мають навчатися не в інклюзивних класах, а у спеціальних школах. Було відзначено що такі заяви суперечать законодавству України, є не толерантними та відверто дискримінаційними.

Підсумки дискусії.

Для досягнення успіху в розширенні можливостей інклюзивного навчання учасники дискусійної панелі відмітили необхідність:

1. Постійного проведення інформаційно- просвітницької роботи серед батьків дітей з ООП, з метою їх мотивації до включення своїх дітей в освітній процес на засадах інклюзивного навчання.

2. Запобігати поверненню та потраплянню дітей з інвалідністю до спеціалізованих шкіл інтернатів.

3. Налагоджувати та підтримувати тісну взаємодію між батьками, педагогами школи та фахівцями ІРЦ.

4. На законодавчому рівні закріпити необхідність застосування Міжнародного класифікатора функціювання для покращення якості послуг, що надають ІРЦ.

5. Активізувати роботу по впровадженню інклюзивних процесів в освіті в територіальних громада.

6. Продовжувати співпрацювати освітянам з ГО для забезпечення підвищення рівня кваліфікації та компетентності фахівців.

7. Забезпечувати індивідуальний підхід до кожної дитини ,визначаючи її сильні сторони та на них опираючись.

Організатори щиро дякують всім учасникам за активну співпрацю!

Інклюзивне суспільство в Україні можливо створити тільки спільними зусилля!

Джерело

  Категорія: