Завдяки використанню принципів універсального дизайну, бар’єри, які є в навчальному процесі в школі можуть бути зведені до мінімуму. УД робить навчальний процес доступним для всіх, допомагає учням покращувати свої знання, розкривати здібності, різноманітність стає нормою, а не чимось особливим, зменшується професійне вигорання вчителів, школа стає відкритою для всіх і кожного.
Пам’ятаємо, що УД – не стандарт, не “закон”, не панацея для розв’язання проблем у навчальному процесі, це концепція, яка допомагає врахувати потреби всіх учасників освітнього процесу: учнів, вчителів, фахівців, батьків і навіть громади.
Для впровадження УД у школі необхідно:
Сприйняти концепцію універсального дизайну всім колективом, а не тільки окремими вчителями або адміністрацією.
Зрозуміти, як можна застосовувати концепцію універсального дизайну на рівні школи, класу й навіщо це потрібно.
Застосовувати. Від перших двох позицій буде залежати використання концепції універсального дизайну в школі / класі.
У цій статті ми говоримо про універсальний дизайн в освіті. Його потрібно не плутати з підходом, який розробили Девід Роуз, Ени Майер та група їхніх однодумців в 1990-х роках і отримав назву “універсальний дизайн у навчанні” (Universal Design for Learning). УДН це – “основа для покращення та оптимізації викладання та навчання всіх людей на основі наукового підходу до того, як люди навчаються”.
1. Рівноправне використання. Дизайн враховує потреби людей із різними здібностями, не обмежує жодну групу користувачів.
Як застосовувати:
Приклади:
2. Гнучкість у використанні. Дизайн, який відповідає широкому спектру індивідуальних переваг і можливостей користувачів.
3. Просте та інтуїтивне використання. Дизайн легко зрозуміти, незалежно від знань, мовних навичок, набутого життєвого досвіду.
4. Сприйняття інформації, незалежно від сенсорних можливостей користувачів. Дизайн передає необхідну інформацію користувачеві, незалежно від умов навколишнього середовища або сенсорних здібностей користувача.
5. Терпимість до помилок. Дизайн зводить до мінімуму небезпечні наслідки випадкових дій учнів, вчителів, відвідувачів.
6. Низькі фізичні зусилля. Дизайн може використовуватися зручно, ефективно, з мінімальною втомою.
7. Наявність необхідного розміру та простору. Дизайн створює відповідний розмір і простір, зручний для всіх учасників освітнього процесу.
Лариса Байда, начальник відділу ВГО “Національна Асамблея людей з інвалідністю України”
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.
Джерело