Автори антисоціального і безправного законопроекту 5344-д намагаються продавити його прийняття Парламентом України, аргументуючи його доцільність, так званими, позитивами у сфері працевлаштування та зайнятості осіб з інвалідністю. Насправді багато норм законопроекту знищує в умовах війни чинні норми по забезпеченню прав осіб з інвалідністю та їх організацій (додаток 1), а також суттєво суперечать Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, яку підписала та ратифікувала Україна.
Чисельні громадські організації Національної Асамблеї людей з інвалідністю України провели громадську експертизу законопроекту 5344-д і просять Вас звернути увагу на спростування так званих «позитивів», які задекларовані авторами законопроекту (додаток 2). Наголошуємо та просимо також звернути увагу на 12 сторінок фахового аналізу законопроекту 5344-д Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, яке засвідчило його критичну проблемність.
Сподіваємось, що Ви не станете голосувати за законопроект 5344-д, який викликав обурення загалу громадян з інвалідністю.
Додаток 1 на 3 сторінках. Додаток 2 на 8 сторінках.
З повагою Голова Валерій Сушкевич
=======================
Додаток 1 До листа НАІУ від 9.12.2022 № 373/1
Центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації залучають представників громадських об’єднань осіб з інвалідністю до підготовки рішень, що стосуються прав та інтересів осіб з інвалідністю – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Особою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов’язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Положення про медико-соціальну експертизу затверджується з урахуванням думок громадських об’єднань осіб з інвалідністю – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Діяльність держави щодо осіб з інвалідністю виявляється у створенні правових, економічних, політичних, соціальних, психологічних та інших умов для забезпечення їхніх прав і можливостей нарівні з іншими громадянами для участі в суспільному житті – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Діяльність держави щодо осіб з інвалідністю полягає у: виявленні, усуненні перепон і бар’єрів, що перешкоджають забезпеченню прав і задоволенню потреб, у тому числі стосовно доступу до об’єктів громадського та цивільного призначення, благоустрою, транспортної інфраструктури, дорожнього сервісу (далі – об’єкти фізичного оточення), транспорту, інформації та зв’язку – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Діяльність держави щодо осіб з інвалідністю виявляється у створенні умов доступу до освіти, праці, культури, фізичної культури і спорту; охороні здоров’я; соціальному захисті; наданні пристосованого житла; сприянні громадській діяльності – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Соціальний захист осіб з інвалідністю є складовою діяльності держави щодо забезпечення прав і можливостей осіб з інвалідністю нарівні з іншими громадянами та полягає у наданні пенсії, державної допомоги, компенсаційних та інших виплат, пільг, соціальних послуг, здійсненні реабілітаційних заходів – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
З метою реалізації особами з інвалідністю прав та свобод людини і громадянина під час розроблення державних соціальних стандартів та державних соціальних гарантій, національних стандартів, кодексів усталеної практики, стандартів, враховуються потреби осіб з інвалідністю та/або застосовуються принципи розумного пристосування та універсального дизайну – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування сприяють забезпеченню прав осіб з інвалідністю щодо включення до суспільного життя нарівні з іншими громадянами – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Положення про Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю затверджується центральним органом виконавчої влади з урахуванням пропозицій всеукраїнських громадських об’єднань осіб з інвалідністю – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Порядок і умови витрачання коштів місцевих цільових фондів соціальної допомоги особам з інвалідністю визначаються з урахуванням пропозицій громадських об’єднань осіб з інвалідністю – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Представники всеукраїнських громадських об’єднань осіб з інвалідністю, їх спілок залучаються (за їх зверненням) до складу колегій і консультативно-дорадчих органів центральних органів виконавчої влади – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Представники місцевих громадських об’єднань осіб з інвалідністю, їх спілок залучаються (за їх зверненням) до складу колегій і консультативно-дорадчих органів місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Центральні і місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування повинні подавати допомогу і сприяти громадським об’єднанням осіб з інвалідністю в їх діяльності – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
З метою виконання статутних завдань і цілей зареєстровані громадські об’єднання осіб з інвалідністю, їх спілки мають право здійснювати необхідну господарську діяльність без мети отримання прибутку шляхом створення госпрозрахункових установ, організацій і підприємств – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Норми діючого законодавства, які передбачають державну підтримку підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю у вигляді податкових пільг – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Норми діючого законодавства, що стосуються фінансування заходів з навчання та перекваліфікації людей з інвалідністю, їх реабілітації, фінансування утримання центрів реабілітації осіб з інвалідністю, надання цільової позики, фінансової допомоги та дотацій підприємствам громадських об’єднань осіб з інвалідністю – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Реабілітація осіб з інвалідністю – система медичних, психологічних, педагогічних, фізичних, професійних, трудових, фізкультурно-спортивних, соціально-побутових заходів, спрямованих на надання особам допомоги у відновленні та компенсації порушених або втрачених функцій організму та інтеграції в суспільство – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Трудова реабілітація – система заходів, розроблених з урахуванням схильностей, фізичних, розумових і психічних можливостей особи і спрямованих на оволодіння трудовими навичками забезпечення трудової діяльності – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
Висновок про нездатність до трудової діяльності внаслідок інвалідності готується виключно за згодою особи з інвалідністю – ВИЛУЧАЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д.
І ЦЕ НЕ ПОВНИЙ ПЕРЕЛІК ТОГО, ЩО ЦИНІЧНО ТА ГАНЕБНО ЗНИЩУЄТЬСЯ ТА СПОТВОРЮЄТЬСЯ ЗАКОНОПРОЕКТОМ 5344-Д В НАЦІОНАЛЬНОМУ ЗАКОНОДАВСТВІ ЩОДО ПРАВ ЛЮДЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ! НЕВЖЕ МОЖЛИВО ЗА ТАКЕ ГОЛОСУВАТИ В КРАЇНІ, В ЯКІЙ ЗА НАСЛІДКАМИ ВІЙНИ З’ЯВИЛИСЬ ДЕСЯТКИ ТИСЯЧ ГРОМАДЯН З ІНВАЛІДНІСТЮ, ПОСТРАЖДАЛИХ ВІД ВОРОГА!!!???
=====================================
Додаток 2 До листа НАІУ від 9.12.2022 № 373/1
Жодних змін до діючих вищевказаних актів, якими повинні регулюватися відповідні питання, ні даний, ні будь-який інший законопроект не містить.
Таким чином, зазначена ініціатива суперечить фундаментальним законодавчим актам України і не може бути реалізованою!
Жодних змін до бюджетного законодавства, якими повинні регулюватися зазначена ініціатива, ні даний, ні будь-який інший законопроект не містить.
Таким чином, у випадку продавлення відповідного закону не відбудеться ніякого розширення кола роботодавців, зокрема за рахунок бюджетних установ, які повинні сплачувати внесок у разі не виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю!
#4 Розширення можливостей для працевлаштування осіб з інвалідністю шляхом набуття будь-яким суб’єктом господарювання статусу підприємства трудової інтеграції за умови відповідності законодавчо визначеним критеріям.
#5 Можливість заснування підприємств захищеного працевлаштування, які мають на меті не отримання прибутку, а забезпечення працевлаштування осіб із важкими формами обмежень функціонування.
Автори законопроекту абсолютно несвідомі і без будь-якого досвіду у цій сфері не розуміють, що таких підприємств, особливо в умовах війни та інтенсивного зростання безробіття в Україні, створити неможливо.
Але автори законопроекту безжалісно скасовують чинні норми щодо державної підтримки підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю у вигляді податкових пільг, на яких працюють тисячі людей з інвалідністю.
Таким чином, у випадку продавлення відповідного закону 300 діючих підприємств, на яких працюють тисячі працівників з інвалідністю, в результаті ліквідації законопроектом державної підтримки, будуть знищені. Внаслідок зазначеного тисячі людей з інвалідністю залишаться без роботи та будуть розраховувати тільки на допомогу з боку держави. Натомість нові ефемерні підприємства працевлаштування осіб з інвалідністю, задекларовані законопроектом, не з’являться!
І держава повинна буде взяти на себе все – медичне (в тому числі реабілітацію), пенсійне та фінансове забезпечення таких людей на державний бюджет, адже законопроект знімає відповідальність з роботодавця, демотивуючи його берегти здоров’я працівника і убезпечувати його від втрати працездатності.
Таким чином, у випадку продавлення відповідного закону велика кількість роботодавців із важкими, шкідливими чи небезпечними умовами праці будуть звільнені від виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю та сплати коштів до державного бюджету на працевлаштування та реабілітацію людей, які отримали інвалідність на робочому місці! Варто відзначити, що переважна більшість зазначених суб’єктів є роботодавцями саме приватного сектору.
Таким чином, у випадку продавлення відповідного закону зазначена ініціатива не буде діяти і тому має декларативний характер.
На сьогодні Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю збирає щорічно до 250 млн. грн., яких катастрофічно не вистачає на фінансування цільових програм підтримки зайнятості осіб з інвалідністю.
Очевидно для фахівців, які працюють в соціальній сфері, що законопроектом пропонуються зміни, які суттєво зменшать надходження коштів, які у подальшому планується спрямувати на заходи з працевлаштування. Реальний аналіз прогнозів щодо надходження коштів такий:
Таким чином, у випадку продавлення відповідного закону зазначена норма законопроєкту є звичайною декларацією. При цьому розмір надходжень до спеціального фонду, який і так ніколи не ніколи не був великим, буде суттєво зменшений, а на період війни взагалі буде таким мізерним, що не вистачить на будь-які заходи з працевлаштування осіб з інвалідністю.
Законопроект має аналогічну норму, але при цьому дозволяє роботодавцю, який не схоче продовжувати трудові відносити із особою, яка отримала труд каліцтво/профзахворювання на виробництві, офіційно відкупитися від такої людини, сплативши їй компенсацію втраченого нею заробітку у трикратному розмірі середньої заробітної плати, але не більше ніж за 6 місяців.
Таким чином, у випадку продавлення відповідного закону не з’явиться ніякого гарантованого для працівника збереження трудових відносин з роботодавцем, де з працівником трапився нещасний випадок на виробництві/професійне захворювання, а навпаки – узакониться офіційний відкуп від нього.
Таким чином, у випадку продавлення відповідного закону норма щодо відповідальності роботодавця за нецільове використання коштів фонду соціального захисту осіб з інвалідністю у подвійному розмірі буде звичайною декларацією.
Таким чином, у випадку продавлення відповідного закону норма щодо обов’язкового включення до механізму працевлаштування соціальних послуг буде фікцією щодо реального працевлаштування.
Тому ця законодавча пропозиція є звичайною декларацією.
І що дуже важливо, законопроект глобально і суттєво суперечить положенням Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, яка ратифікована Верховною Радою України.