Як в УКУ навчаються студенти з особливими освітніми потребами?

Як в УКУ навчаються студенти з особливими освітніми потребами?
30 Квітня 2021
Друкувати цю новину

Часто в Україні люди з інвалідністю відкинуті суспільством, а донедавна університети навіть не замислювалися про створення комфортних умов для молоді з особливими освітніми потребами. Повільно, та все ж заклади вищої освіти починають долати стереотипи і прислухатися до «особливих» потреб тих, хто хоче здобути освіту. Як в Українському католицькому університеті працює служба супроводу студентів з особливими освітніми потребами у Деканаті студентського життя – розповідає її керівник Ігор Кобель, кандидат педагогічних наук зі спеціальності «Корекційна педагогіка».

Аудит студентського містечка (2019)

— Пане Ігоре, як і коли почала функціонувати служба супроводу студентів з особливими освітніми потребами в УКУ?

— До створення служби супроводу студентів з особливими потребами в УКУ мотивував мене один спогад. Було це у 1993-му році коли професор одного з державних університетів, показуючи на глухого студента в аудиторії, де сиділи всі чуючі студенти спеціальності «сурдопедагогіка», сказав: «Подивіться на нього! Який з нього буде вчитель для глухих дітей. Він же “інвалід”». Для мене це стало мотивацією полегшити таким студентам шлях здобути освіту, незважаючи на їхній стан здоров’я.

Ігор Кобель, керівник служби підтримки студентів з особливими освітніми потребами у Деканаті студентського життя УКУ

З часом підхід до осіб з інвалідністю змінився і деякі університети розпочали приймати таких молодих людей на навчання. Кілька державних ЗВО навіть одержали додаткове фінансування для навчання студентів з інвалідністю. Однак, реальної підтримки ці студенти не мали, тому що ніхто на рівні навчального закладу не цікавився їхніми успіхами. Їх просто переводили з курсу на курс і випускали з дипломом про вищу освіту, звітуючи про «освоєні кошти».

Раніше в УКУ було мало студентів, які потребували нашої допомоги. Коли кількість студентів з особливими освітніми потребами почала зростати з року в рік, виникла ідея мати підрозділ, який би опікувався їхньою академічною підтримкою. Проблема була у відсутності законодавчого регулювання у цій сфері і кожен ЗВО допомагав студентам на свій лад.

Служба супроводу студентів з інвалідністю була створена в УКУ за 2 роки до Постанови уряду «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах вищої освіти» прийнятої у 2019 році.

— Яку допомогу пропонує студентові служба супроводу?

— Стрижнем місійного покликання служби є академічний успіх студентів. Ми прагнемо бути поруч з ними та всіляко підтримувати їх на шляху навчання. Коли студент хоче здобути освіту і шукає допомоги, важко стояти осторонь і бути байдужим. Моїм завданням, як керівника служби, є усунути бар’єри для студентів з інвалідністю як у навчальному процесі, так і під час проживання на кампусі. Працюємо за кількома основними напрямками:

  • слідкуємо за дотриманням вимог законодавства щодо архітектурної та транспортної безбар’єрності (у цій сфері УКУ серед безумовних лідерів в країні);
  • прагнемо забезпечити студентам з інвалідністю доступ до навчальних матеріалів у найбільш зручному для них форматі;
  • допомагаємо студентам полагодити фінансові питання з Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю про відшкодування коштів за навчання і проживання в гуртожитку;
  • співпрацюємо з усіма підрозділами у розбудові та впровадженні інклюзивної політики в нашому університеті та поза його межами.

Минулого року в УКУ відбувся Форум ЗВО «Впровадження принципів інклюзивної вищої освіти в освітній процес» за фінансової підтримки Німецького фонду «Friedrich Ebert Stiftung».

Впровадження принципів інклюзивної вищої освіти в освітній процес (2020)

— Скільки студентів з особливими потребами в УКУ звертається за допомогою?

— Щороку після проведеної вступної кампанії на навчання ми виявляємо студентів з інвалідністю та з непомітними скаргами на здоров’я. Серед них, наприклад,  є хворі на діабет чи на кардіоваскулярні порушення, через які можуть виникати проблеми у навчанні, також особи з обмеженою мобільністю. Буває, що студенти соромляться про це сказати та звернутися за допомогою до нас.

Такого типу служби в університетах за кордоном працюють за принципом, що студент сам має звернутися, розповісти про себе та свої потреби. Наші студенти звертаються у крайніх випадках, бо не хочуть видаватися безпорадними. На сьогодні є трохи більше двадцяти заяв про інвалідність. Це стабільна цифра  одні закінчують, нові вступають.

— Як вчаться студенти з інвалідністю під час карантину? Чи вдається надавати їм необхідний супровід?

— Ми намагаємося співпрацювати з різними структурними підрозділами університету, які безпосередньо контактують зі студентами. Під час пандемії всі студенти з інвалідністю, як і решта студентів, навчаються дистанційно. Більшість їхніх прохань стосуються покращення доступу до інтернету за місцем проживання чи модернізацією гаджетів. На жаль, з цим допомогти ми не можемо. Прохань про внесення будь-яких змін у навчальний процес в режимі онлайн не було, хоча я регулярно намагаюся контактувати зі студентами.

— Хто працює у команді служби супроводу студентів з особливими освітніми потребами в УКУ?

— Стараюся об’єднувати усіх, хто зацікавлений допомогти та покращити нашу діяльність. Велика вдячність усім підрозділам університету, зокрема відділу студентської документації, адміністрації Колегіуму, бухгалтерії, трапезної, господарському відділу за їхню участь в організації підтримки студентів з інвалідністю. Також всіляко долучаються наші студенти-волонтери, які залюбки відгукуються допомогти студентам з обмеженою мобільністю у пересуванні чи переїздах, надати необхідний доступ до літератури, створенні дружньої атмосфери, спілкування, комфортних умов тощо.

У 2017 році я отримав грант від Львівської міської ради для проведення Всеукраїнського форуму за участі міжнародних експертів «Доступ осіб з інвалідністю до вищої освіти». На наше запрошення відгукнулися 8 ЗВО, де на сьогодні навчаються студенти з інвалідністю. У 2018 році був учасником програми Study Visit on  «Disability and Inclusion in the framework of the project Toward an Inclusive Culture and Pedagogy»  у Франції та Бельгії, організованої Міжнародною асоціацією католицьких університетів. Стараюся постійно відвідувати корисні події, які б допомогли покращити в університеті супровід служби.

— Якими результатами ви пишаєтеся?

—  УКУ чи не єдиний ЗВО в Україні, який на головну вебсторінку виніс знак доступності про діяльність служби та про організацію інклюзивного середовища. Надати якнайкращий доступ до такої інформації – одна з головних вимог Міжнародної асоціації католицьких університетів, і ми це виконали. Це свідчить про те, що для нашого університету важливо мати в своїй спільноті студентів з особливими освітніми потребами.

Ми також провели кілька аудитів приміщень кампусів УКУ на архітектурну доступність та безбар’єрність. Тут ми плідно співпрацюємо з Ярославом Грибальським, засновником та головою правління ГО «Реабілітація осіб з інвалідністю».

До пандемії щовівторка ми організовували додатковий автобусний рейс між Колегіумом і кампусом на Хуторівці для студентів з обмеженою мобільністю.

Зараз університет на етапі укладання тристоронніх договорів між студентом, УКУ та Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю для відшкодування витрат на навчання або перекваліфікацію осіб з інвалідністю.  Також працюємо з приймальною комісією над інформуванням потенційних абітурієнтів про можливості академічної та фінансової підтримки в разі вступу до Українського католицького університету.

 

Джерело

  Категорія: