Як організувати інклюзивне навчання з командою супроводу дитини з ООП у закладі освіти

Як організувати інклюзивне навчання з командою супроводу дитини з ООП у закладі освіти
4 Листопада 2019
Друкувати цю новину

Як організувати інклюзивне навчання з командою супроводу дитини з ООП у закладі освіти

Сутність команди супроводу дитини з ООП, її головні функції та розподіл обов’язків.

Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно-орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.

Для того, щоб людина із порушеням психофізичного розвитку мала змогу проживати у суспільстві, їй необхідно бути соціально-адаптованою. Саме вихователі чи вчителі мають сформувати в дитині певний набір компетентностей задля успішної соціалізації.

Видатний психолог і педагог Олексій Леонтьєв запропонував теорію про те, що особистість розвивається в успішній діяльності. Послідовники Леонтьєва розвивали цю тему і дійшли висновку, що успішність має бути у провідній діяльності.

Вік немовляти – це емоційне спілкування дитини з дорослим. Якщо дитина була успішною у цій провідній діяльності, вона переходить на наступну – дошкільний вік – сюжетно-рольова гра. Далі йде шкільний вік в якій переважає навчальна діяльність, дорослий – професійно-трудова.

Хто такі діти з ООП? Це особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту (ЗУ «Про освіту»).

До категорії осіб з особливими освітніми потребами, які потребують додаткової підтримки під час освітнього процесу, належать:

  • особи з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарата; хворобами нервової системи; затримкою психічного розвитку, інтелектуальними порушеннями,  складними порушеннями мовлення (у тому числі з дислексією);
  • іншими складними порушеннями розвитку (у тому числі з розладами спектру аутизму);
  • особи, яким встановлено електрокардіо-стимулятор або інший електронний імплантат чи пристрій;
  • особи, які мають захворювання, що можуть бути перешкодою для проходження зовнішнього незалежного оцінювання, визначені МОН спільно з МОЗ.

Повний перелік категорій осіб з ООП можна переглянути у документі нижче:

Завдання команди супроводу:

  • збір інформації (про дитину та її родину);
  • розроблення ІПР (індивідуальна програма розвитку);
  • методична підтримка (дітей і батьків);
  • консультативна робота з батьками дітей з ООП;
  • інформаційно-просвітницька робота у ЗДО.

Характеристики команди психолого-педагогічного супроводу дитини із ООП:

  • Сумісне бачення;
  • Відданість ідеї сумісної роботи (результат залежить від всієї команди) ;
  • Взаємопов’язаність;
  • Загальна відповідальність.

Склад команди психолого-педагогічного супроводу  дитини з ООП (ЗДО):
Постійні учасники:

  • директор або вихователь-методист;
  • вихователь;
  • асистент вихователя;
  • практичний психолог;
  • соціальний педагог;
  • вчитель-дефектолог;
  • вчитель-реабілітолог;
  • батьки дитини з ООП.

Склад команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП (ЗСО):
Постійні учасники:

  • директор або заступник директора з НВР;
  • вчитель початкових класів (класний керівник);
  • вчителі;
  • асистент вчителя;
  • практичний психолог;
  • соціальний педагог;
  • вчитель-дефектолог;
  • вчитель-реабілітолог;
  •  батьки дитини з ООП.

Склад команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП:
Залучені фахівці:

  • медичний працівник закладу освіти;
  • лікар;
  • асистент дитини;
  • спеціалісти системи соціального захисту населення, служби у справах дітей тощо.

Одна із основних умов успішного навчання дітей з ООП – індивідуальна програма розвитку – документ, що забезпечує індивідуалізацію навчання особи з ООП, закріплює перелік необхідних психолого-педагогічних, корекційних потреб/послуг для розвитку дитини та розробляється групою фахівців з обов’язковим залученням батьків дитини з метою визначення конкретних навчальних стратегій і підходів до навчання (Закон України «Про освіту», прийняття від 05.09.2017 р.).

Про побудову освітнього процесу командою супроводу дитини з ООП розповіла Маргарита Чайка, дипломована фахівчиня в сфері спеціальної психології та логопедії. Радимо переглянути вебінар повністю, пройти тестування та замовити свідоцтво.

Всеосвіта

  Категорія: