Проблеми забезпечення функціонування закладів оздоровлення та відпочинку дітей за нових законодавчих умов було обговорено під час слухань у Комітеті з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму
Відкриваючи слухання, голова Комітету Артур Палатний наголосив, зокрема, на тому, що “з ініціативи уряду Верховною Радою 28 грудня 2014 року був прийнятий Закон “Про загальнообов’язкове державне страхування”, який позбавив сферу оздоровлення та відпочинку дітей фінансування за рахунок коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності на суму близько 400 мільйонів гривень”.
За словами А.Палатного, оздоровчі заклади передані на фінансування місцевих бюджетів, які не мають відповідних ресурсів, що загрожує зривом оздоровлення та відпочинку дітей влітку 2015 року і призведе до суттєвого погіршення стану здоров’я дітей.
Голова Комітету також зазначив, що ситуацію погіршує внесення змін до Податкового кодексу, якими скасовано звільнення дитячих закладів оздоровлення та відпочинку від плати за землю, а також запроваджено оподаткування будівель зазначених закладів податком на об’єкти нежитлової нерухомості.
“Таким чином, на сьогодні в державі практично зруйнована система державної підтримки системи дитячого оздоровлення та відпочинку, яка формувалася протягом 23 років існування нової незалежної України”,- підсумував народний депутат.
Він також наголосив на тому, що у 2015 році державна підтримка оздоровлення та відпочинку дітей і їх санаторного лікування зменшилася у порівнянні з минулим роком на 233 млн. гривень, мережа дитячих закладів оздоровлення та відпочинку зменшиться на 4367 об‘єктів, заплановано охопити оздоровленням та відпочинком майже на 670 тисяч дітей менше, ніж у минулому році, в тому числі саме оздоровленням – на 310 тисяч дітей менше.
“Система дитячого оздоровлення та відпочинку наблизилася до критичної межі, за якою маячить лише загибель”,- сказав А.Палатний.
Серед можливих шляхів виходу з кризового стану народний депутат назвав такі: звільнити дитячі оздоровчі заклади від зайвого оподаткування та терміново передбачити у державному бюджеті субвенцію місцевих бюджетам на фінансування закладів оздоровлення та відпочинку дітей. За його словами, члени Комітету “зробили перший крок у цьому напрямку – внесли на розгляд Верховної Ради законопроєкт про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення стабільного розвитку сфери фізичної культури і спорту (реєстр. № 2068), яким пропонується звільнити під плати за землю та податку на дитячі санаторно-курортні та оздоровчі заклади.
Як зазначалося під час обговорення, що на початку року в Україні склалася критична ситуація з фінансуванням сфери оздоровлення та відпочинку дітей, що ставить під загрозу виконання зобов’язань держави щодо забезпечення права кожної дитини на повноцінне оздоровлення та відпочинок і суперечить державній політиці збереження та розвитку мережі дитячих закладів.
Учасники слухань наголосили на тому, що припинення фінансування оздоровлення та відпочинку дітей без відповідної компенсації неминуче призведе до:
Під час слухань також було акцентовано увагу на тому, що у 2015 році не передбачено виділення коштів Міністерству аграрної політики та продовольства та Міністерству освіти і науки на оздоровлення та відпочинок дітей, тоді як у минулому році було виділено, відповідно, 7,5 та 2,56 млн. грн. Обсяг фінансування оздоровлення дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, планується скоротити з 232,2 млн. грн. до 6,5 млн. грн.
Учасників було ознайомлено з даними за даними Міністерства соціальної політики, відповідно до яких прогнозується суттєве зменшення обсягів оздоровлення та відпочинку дітей, а саме у 2015 році заплановано охопити оздоровленням та відпочинком 1 862 708 дітей (43,3 % від загальної чисельності дітей шкільного віку, що на 15,6 % менше у порівнянні з 2014 роком), з них оздоровленням – 578 522 дитини (13,5 % від загальної чисельності дітей шкільного віку, що на 21,5 % менше у порівнянні з 2014 роком), відпочинком – 1 284 186 дітей (29,9 % від загальної чисельності дітей шкільного віку, що на 8,3 % менше у порівнянні з 2014 роком).
Також було висловлено занепокоєння щодо різкого зменшення пришкільних таборів у 2014 році (на 3702 табори) та планів щодо подальшого зменшення таких таборів у 2015 році на 3454 табори.
Під час слухань було висловлено низку рекомендацій органам законодавчої та виконавчої влади, серед яких:
Верховній Раді України –
прийняти за основу та в цілому законопроєкти про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пільгових умов вступу до вищих навчальних закладів, оздоровлення та відпочинку окремих категорій дітей (реєстр. № 1411), про внесення змін до Податкового кодексу України щодо забезпечення стабільного розвитку сфери фізичної культури і спорту (реєстр. № 2068); при внесенні змін до Закону “Про Державний бюджет України на 2015 рік” забезпечити виділення місцевим бюджетам субвенції для цільового фінансування оздоровлення та відпочинку дітей у сумі 350 млн. грн.;
Кабінету Міністрів України –
до 1 липня 2015 року затвердити Державну цільову соціальну програму оздоровлення і відпочинку дітей та розвитку мережі дитячих оздоровчих закладів на період до 2017 року; до 1 липня 2015 року розробити та затвердити постанову Кабінету Міністрів України про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 № 1591 “Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах”; дати відповідні доручення щодо внесення змін до методики розрахунків плати за оренду державного майна при наданні оздоровчих послуг з урахуванням терміну їх надання.
Верховна Рада України