2 квітня 2015 року, у Всесвітній день поширення інформації про проблему аутизму, у Міністерстві освіти і науки України відбулася зустріч з представниками громадськістю та родинами, що виховують дітей з розладами аутичного спектру.
У зустрічі взяли участь радник Міністра освіти і науки Олександр Сич, заступник директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України Сергій Дятленко, начальник відділу інклюзивної освіти Тетяна Симоненко, начальник відділу дошкільної освіти МОН Тамара Панасюк, представники громадських організацій “Дитина з майбутнім”, Асоціації батьків дітей з аутизмом та батької громадскості.
Під час зустрічі заступник директора департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України Сергій Дятленко підкреслив важливість зустрічі, що допоможе громадськості та батькам дізнатися про кроки, що робить Міністерство в напрямку розвитку інклюзивної освіти, зокрема, забезпечення освітніх прав дітей, які страждають на аутизм.
Він також зазначив, що всі документи Міністерства розміщуються на офіційному веб-сайті та обговорюються з громадськістю. Заступник директора департаменту запросив учасників зустрічі долучатися до активної роботи Громадської ради при МОН. Сергій Дятленко підкреслив, що за підсумками зустрічей з громадськістю, що відбулися напередодні Всесвітнього дня поширення інформації про проблему аутизму, вже спільно напрацьовано проєкт листа, у якому даються роз’яснення органам управління освіти обласних державних адміністрацій і керівникам дошкільних навчальних закладів щодо супроводу таких особливих дітей батьками у дошкільних навчальних закладах. «Проблеми, які існують повинні вирішуватися з багатьох сторін. Всі мають долучитися до цього процесу. Міністерство радо зустрічає всіх, хто допомагає у вирішенні питань», – наголосив Сергій Дятленко.
Начальник відділу дошкільної освіти МОН Тамара Панасюк повідомила, що у 2014 році було прийнято зміни до Закону України «Про дошкільну освіту» щодо впровадження інклюзивної освіти у галузі дошкільної освіти. Міністерством було розроблено проєкти нормативно-правових актів, зокрема, станом на 27 березня спільним наказом МОН та МОЗ затверджено Порядок комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах та зареєстровано у Міністерстві юстиції Україні від 26 лютого 2015 р. за № 224/26669. За словами Тамари Панасюк, до Закону України «Про дошкільну освіту» було прийнято зміни тільки до деяких статей щодо інклюзивної освіти і механізм не був розроблений, тому 7 та 11 пункт зазначеного наказу викликали запитання у громадськості. «Проєкт нових змін до закону знову подано та вже розглядаються в профільному Комітеті Верховної Ради України. В 7 пункті проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про порядок організації діяльності інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах» зазначено що, діти з тяжкими порушеннями опорного апарату, які самостійно не пересуваються і потребують індивідуального догляду зараховуються до інклюзивних груп при забезпеченні постійного супроводу асистентом дитини», – підкреслила начальник відділу дошкільної освіти МОН.
Радник Міністра освіти і науки Олександр Сич повідомив, що 17 квітня збереться експертно-консультативна рада МОН, що напрацює чіткий план роботи на 2015 рік та буде його реалізовувати. «Тільки у 2000 році українські лікарі почали ставити діагноз «аутизм», не так багато пройшло часу, щоб система для створення налагодженого механізму для забезпечення освітніх потреб таких дітей. Але ми працюємо, і всі пропозиції від громадськості будуть враховані», – зазначив Олександр Сич.
Учасник зустрічі, представник Громадської організації Євгенія Панічевська, повідомила, що до МОН передано лист з пропозиціями щодо того, що громадськість бере активну участь у розробці всіх нормативно-правових документів стосовно інклюзивної освіти. «Ми готові розділити відповідальність разом з Міністерством освіти і науки. Я сподіваюсь, що це співробітництво буде тільки на користь нашим дітям», – зазначила.
За її словами, друга пропозиція – це поняття про асистента дитини. Громадська організація готова організувати та надати дітям таких людей, а Міністерству пропонується розробити документ, що дозволить присутність асистента дитини у навчальному закладі. Третє, на чому наголосила Євгенія Панічевська, це створення міжвідомчої групи щодо розробки стратегії розвитку інклюзивної освіти та створення державної програми про освіту дітей з аутизмом. На думку представника громадського об’єднання, ініціатором створення такої групи повинно виступити Міністерство освіти і науки.
Зазначимо, що 2 квітня щорічно відзначається Всесвітній день поширення інформації про проблему аутизму (World Autism Awareness Day). Він був встановлений резолюцією Генеральної Асамблеї ООН від 18 грудня 2007 року.
Аутизм – це постійне порушення розвитку, яке проявляється протягом перших трьох років життя і є наслідком неврологічного розладу, позначається на функціонуванні мозку. Аутизмом страждають переважно діти незалежно від статі, расової приналежності чи соціально-економічного становища. Для аутизму характерні порушення здібностей до соціального спілкування, проблеми вербальної і невербальної комунікації.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, щорічно кількість дітей з аутизмом зростає на 13%.
МОН України + Фото