“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації
22 Січня 2020
Друкувати цю новину

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

У Вінниці в рамках інклюзивної освіти для дітей і молоді з синдромом Дауна та аутизмом розроблять спеціальний курс із профорієнтації. Організатори сподіваються, що в майбутньому цей досвід можна буде інтегрувати у загальноосвітні школи.

Про це оголосили вчора, 21 січня під час прес-конференція з нагоди початку проекту “Жити на рівних!”. Відомо, що над ним працюватимуть ГО “Вінниця ДАУН СИНДРОМ”, ГО “Українська спілка осіб з інвалідністю “УСІ” та Державна установа “Центр комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю “Поділля”.

Також відомо, що у Вінниці проект створять для дітей, які НЕ навчаються у спеціалізованих школах, а відвідують загальноосвітні. За прикладом того, який вже успішно реалізується на базі спеціалізованої школи-інтернату №26 у Києві – “Перспектива 21-3”.

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

Це один з проектів Всеукраїнської благодійної організації “Даун Синдром” зі створення перспективи навчання, працевлаштування та самостійного проживання для дітей із синдромом Дауна та інших дітей з порушенням розумового розвитку.

Там, наприклад, учні з синдромом Дауна, мають можливість стажуватися у готелях, або кав’ярнях, допомагаючи готувати заклад до відкриття. Таким чином після закінчення школи вони отримують не тільки диплом про середню освіту, а й шанс на працевлаштування та навчились бути максимально самостійними. Детальніше про це – у сюжеті.

 

Ідея створити щось подібне у Вінниці з’явилася у Наталі Косніцької, голови ГО “Вінниця ДАУН СИНДРОМ”, яка також виховує доньку з цим синдромом.

Ми всі прекрасно розуміємо, що не всі діти будуть працювати, але не дати їм шанс ми не можемо, – зазначила Наталя Косніцька.

Саме через це півроку тому вона звернулася до Наталі Заболотної, директорки Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької ОДА, а та у свою чергу познайомила її з Романом Штогриним, директором центру реабілітації “Поділля”, де займаються  навчанням і працевлаштуванням зокрема й людей із синдромом Дауна (але з 18 років).

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

Зі слів Романа Штогрина, з категорією людей з аутизмом та синдромом Дауна важко працювати в дорослому віці, адже вони часто не мають навіть базових соціальних навичок (наприклад, самостійно пересуватися по місту), а професійних тим більше. Саме тому, з його досвіду, профорієнтацією потрібно займатися ще у школі. 

Проблема в тому, що в нас немає методики роботи. Наталя Косніцька запропонувала поїхати в Київ, у “Перспектива 21/3”, і подивитися, як нові методики роботи впроваджують там. Я побачив, що це важко, але це можливо зробити на базі “Поділля”. За умови, якщо працюватимемо разом і під спільну відповідальність, – розповів Роман Штогрин.

Ми написали спільно проект і виграли грант у розмірі 60 тисяч гривень від “УкрСиббанку”. Також левову частину (150 тисяч гривень) виділив Департамент соціальної та молодіжної політики Вінницької ОДА. Ще наш буде внесок…. Ми готові разом з фахівцями “обкатати” ці методики і далі передати їх вже в систему освіти. Навчити там команди, щоб вони вміли надавати дітям з ментальними порушеннями цю профорієнтацію на базі будь-якої школи.

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

Наталя Косніцька розповіла, що проект “Жити на рівних!” передбачає три етапи.

Перший стартує вже на початку лютого, коли команда з п’яти фахівців (з “Вінниця ДАУН СИНДРОМ”, “УСІ” та центру “Поділля”) поїдуть на тиждень у Київ, щоб вивчити досвід проекту “Перспектива 21/3”. Після цього вони за місяць мають розробити так звану “дорожню карту” – механізм організації процесу навчання професійної підготовки дітей з особливими освітніми потребами для Вінниці. А за тим ще раз поїхати на тиждень у Київ, щоб допрацювати цю систему.

Третім етапом цього проекту буде апробація “дорожньої карти” на практиці. Так вже у квітні на базі Центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю “Поділля” (вулиця Пирогова 135-а) створять дві пілотні групи школярів. Там дітей віком 12-17 років чотири місяці навчатимуть профорієнтації за моделлю експериментальної програми “Перспектива 21/3”.

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

В одній групі, зі слів Романа Штогрина, займатиметься до 9 дітей із синдромом Дауна, а в іншій – до 7 дітей з аутизмом. Вони будуть відвідувати заняття двічі на тиждень по кілька годин і практикуватимуться у різних професіях.

Один напрямок, наприклад, буде пов’язаний з кухнею і дітей вчитимуть мити посуд, сервірувати столи, подавати їжу тощо. Другий напрямок – прибирання. Там навчатимуть, зокрема, як правильно застеляти ліжка (робота у готелях). Третій – озеленення і так далі. Зі слів Романа Штогрина, за основу вони хочуть взяти ті напрямки роботи та методики, які вже успішно випробували у Києві. Але на базі центру “Поділля” є можливість охопити і випробувати методики профорієнтації школярів і в інших професіях (адже там навчають дорослих).

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

Цей проект триватиме до кінця липня 2020 року, а далі, як розповіла Наталя Косніцька, вони писатимуть інший, щоб ці напрацювання можна було інтегрувати у систему інклюзивної освіти в загальноосвітніх школах.

Саме зараз, якщо не розпочати розвивати тему професійної підготовки людей з інтелектуальними порушеннями, тоді “гріш ціна” усім попереднім реформам: інклюзивній освіті, соціалізації, реформі інтернатних закладів…, – зазначила Оксана Косніцька. – Праця є основним кульмінаційним моментом в житті кожної людини, а для людей з інвалідністю – це єдиний шанс на повноцінне життя.

Як зазначив Роман Штогрин, такі заняття можна буде проводити навіть на уроках трудового навчання, які дуже недооцінені в сучасній системі Української освіти. На його думку, вона є більш академічною і теоретичною, у той час, коли дітям з особливими освітніми потребами потрібно максимум практики.

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

У четвер 23 січня, на запрошення Аренди Василенко-ван де Рей, засновниці та керівниці проекту “Перспектива 21-3”,  до Києва поїдуть фахівці Депатаменту освіти Вінницької міської ради. Його директорка Оксана Яценко навіть сказала, що вони перейматимуть досвід, бо “хочуть зробити такий проект для тих дітей, які відвідують спеціальні школи”. 

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

Я згадую 2017 рік, коли інклюзивна освіта робили тільки перші кроки в Україні, як ми всі боялися, як ми не знали, що робити. Був страх і у вчителів, і в дітей, і в батьків, – зазначила Оксана Яценко. – Але минуло два з половиною роки, ми стали досвідченіші, більш людяні…. І я думаю, що якраз профорієнтація і проект з підтриманого працевлаштування це наступний крок (після інклюзивної освіти – авт).

Дійсно, в нас немає часу чекати, бо у 18 років закінчується шкільний вік, а далі загоряється червона лампочка, коли дитина повертається в чотири стіни (дуже шкода) і втрачає соціалізацію… І я думаю, що для нашого найкомфортнішого міста це теж пріоритетний проект.

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

На заході була присутня й учениця вінницької школи №6 Тетяна Голиборода, яка має розлад аутистичного спектру. 16-дівчина розповіла, що зараз  навчається у 10 класі, але оскільки хоче стати програмісткою, вже отримала диплом однієї з ІТ-шкіл і на цьому зупинятися не збирається.

Я з впевненістю можу сказати, що в нас є одна мрія. Ми хочемо вчитися і ми можемо працювати. Треба в нас повірити. Дякую,  – підсумувала Тетяна звертаючись до присутніх.

“Треба в нас повірити”: у Вінниці для дітей з аутизмом і синдромом Дауна розроблять спеціальний курс профорієнтації

Про ситуацію з працевлаштуванням людей з аутизмом і синдромом Дауна розповіла Ольга Степаненко, заступниця голови правління Вінницького обласного осередку Всеукраїнської ГО “Українська спілка осіб з інвалідністю – УСІ”  (Леся Самойленко також є співавторкою проекту “Жити на рівних!”). 
_
З її слів, за статистикою у світі на 700 дітей народжується 1 дитина з синдромом Дауна, а з розладами аутистичного спектра – кожна 54 дитина. З них у Європі, наприклад, працевлаштовується до 10% людей із Синдромом Дауна та до 20% з аутизмом. Натомість в Україні зайнятість цієї категорії людей є екзотикою і становить менше ніж 1%.

 

 

 

 

У Вінниці проект “Жити на рівних!” реалізують за підтримки УкрСиббанку, в рамках проекту “Срібна монетка”, “Перспектива 21/3”, Департаменту соціальної та молодіжної політики Вінницької ОДА і Департаменту освіти Вінницької міської ради.

Фото Ольги Мірошниченко

Вежа

  Категорія: