З метою з’ясування інформації про стан забезпечення архітектурної доступності громадських приймалень Міністерства закордонних справ України (далі – МЗС), Державної міграційної служби України (далі – ДМС України) та Київської міської державної адміністрації (далі – КМДА) для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення працівниками Департаменту моніторингу рівних прав і свобод Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини здійснено виїзний моніторинговий візит.
Перед проведенням моніторингу працівниками Департаменту моніторингу рівних прав і свобод Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини було проведено перевірку офіційних сайтів вказаних державних органів з метою з’ясування інформації про роботу громадських приймалень, а також доступності веб-сайтів до потреб осіб з порушенням зору.
В цій частині варто зазначити, що офіційні веб-сайти КМДА та МЗС є адаптованими до потреб осіб з порушенням зору, зокрема, доступними для перегляду в зазначеному режимі є всі вкладення сайту, а також доступна чорно-біла версія сайту та можливо регулювати розмір шрифту.
Офіційний веб-сайт ДМС України є частково адаптованим до потреб осіб з порушенням зору, зокрема, відсутня можливість регулювати розмір шрифту.
Під час моніторингових візитів до громадських приймалень зазначених вище органів з’ясовано наступне.
Безпосередній моніторинг приміщення громадської приймальні МЗС не здійснювався, оскільки за наданою працівниками в телефонному режимі інформацією у зв’язку із поширенням у світі коронавірусної інфекції COVID-19 та з метою убезпечення населення України від можливого ураження, прийом громадян у МЗС тимчасово (до завершення карантину) не здійснюється. Відповідно, перевірку архітектурної доступності громадської приймальні МЗС буде здійснено дистанційно шляхом надсилання опитувальника для проведення моніторингу доступності об’єктів інфраструктури відповідно до потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
За результатами моніторингу громадської приймальні КМДА з’ясовано, що приміщення приймальні відповідає вимогам доступності для потреб осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення. Зокрема ширина дверних прорізів не менше 90 см, турнікет достатньо широкий для проходження крісла колісного, кабіна санітарного вузла розташована на першому поверсі та повністю обладнана відповідно до потреб осіб, які пересуваються на кріслах колісних, а також наявний пеленальний столик. Водночас під час перевірки було виявлено і певні недоліки: не спрацювала кнопка виклику спеціаліста, є відсутніми рельєфні плитки для полегшення переміщення осіб з вадами зору, а також відсутні тактильні позначення, які б дублювали розміщену для громадян інформацію.
У ході моніторингового візиту до ДМС України встановлено, що вхід до приміщення, в якому знаходяться спеціалісти по прийому громадян є неможливим для осіб, які пересуваються на кріслах колісних та значно ускладнений для маломобільних груп населення та осіб з порушенням зору.
Приміщення громадської приймальні ДМС України є повністю непристосованим до потреб осіб з інвалідністю та не відповідає вимогам ДБН В.2.2-40:2018 «Інклюзивність будівель і споруд», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 30.11.2018 № 327.
З огляду на зазначене існує потреба в усуненні виявлених під час моніторингу недоліків, що дозволить особам з інвалідністю та іншим маломобільним групам населення без перешкод відвідувати громадські приймальні КМДА та ДМС України.
Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини