Результати та подальші кроки п’ятирічного проєкту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні»

Результати та подальші кроки п’ятирічного проєкту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні»
15 Квітня 2013
Друкувати цю новину

Результати та подальші кроки п’ятирічного проєкту «Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні»Проєкт зрушив з місця процеси демократизації та «олюднення» тих сфер, які традиційно були дуже закритими, прихованими від громадськості. На завершення та підведення підсумків діяльності проведено заплановані та підсумкові зустрічі масштабного однойменного проєкту.

Так, відбулась Міжнародна конференція у Києві 11-12 лютого 2013 року, як серйозне осмислення самого процесу впровадження інклюзії в Україні та його уроків. Мається на увазі, що на конференції не було традиційних звітів про виконану діяльність, кількість проведених заходів та публікацій. Була радше аналітика і об’ємне представлення процесів, які не завершились з виконанням проєкту, а лише розпочались. Конференція також визначила і намітила критичні і перспективні напрямки на майбутнє, знайшла ті ниточки, які дозволять витягнути і вирішити непросту проблему реформування системи освіти, перетворення її в освіту для всіх – більш індивідуалізовану, демократичну, розвиваючу та таку, яка цінуватиме, а не оцінюватиме будь-якого учня.

Конференція фінансувалась Канадським агентством міжнародного розвитку та відбулась за сприяння Міністерства освіти і міністерства соціальної політики України.

Аналізуючи результати проєкту та конференції координатор компоненту «Громадянське суспільство» Микола Сварник: «Чи став канадсько-український проєкт успішним? Безумовно. Але його успіх не лише у виконанні формальних показників і планів, а в тому, що як-не-як, з’явилось нове бачення масштабів, глибин і перспектив кардинальних перетворень, які в сьогоднішній Україні так важко пробивають собі дорогу. Сказати, що у проєкті були самі успіхи, також не можна. Були болючі кадрові проблеми, відступи і половинчасті рішення. Але були і прориви та успіхи, в які на початку вірилось лише великим оптимістам. Одним із таких проривів стало активне включення у процес Психолого-медико-педагогічних консультацій. Ці структури на початку вважались найбільш проблемними на шляху впровадження інклюзивної освіти. Батьки, і це прозвучало на конференції, вважали ПМПК найбільшою перешкодою на шляху дітей з різними формами інвалідності до загальноосвітніх навчальних закладів. Однак ставлення змінилось після того, як змінилась роль і функція ПМПК. Цьому сприяла як колосальна пропагандистська робота проєкту, так і законодавчі зміни, зокрема зміна Положення про ПМПК. Видно було, як у залі конференції батьки сиділи поруч з консультантами ПМПК та по-дружньому з ними перемовлялись».

Адже інклюзія, і про це неодноразово звучало на конференції – це не лише зміни безпосередньо в школах – це і доступність житла, і транспорт, і засоби навчання, і психологічна готовність самих батьків дитини з особливими потребами віддати її до школи у своєму мікрорайоні, а не до спеціалізованого інтернату. І це, як не дивно, готовність працівників інтернату допомогти своїм колегам у звичайних школах, навчитись працювати з цими дітьми за місцем їхнього проживання. Ці інновації будуть підтримуватись після завершення проєкту завдяки створенню Мережі на підтримку інклюзії, основою якої є громадські лідери, але не лише вони, а й усі зацікавлені сторони.

Підводячи підсумки Микола Сварник координатор компоненту «Громадянське суспільство» підкреслив: «Проєкт сприяв методично, процедурно, адміністративно та слідкував за кроками тих небагатьох сімей та педагогів, які взяли на себе функцію змоделювати на собі шлях впровадження інклюзії. І виявилось, що фактично успіх тримається не на міністерських, управлінських та фінансових рішеннях, вірніше не лише на них, а на ініціативі і готовності брати відповідальність простих батьків і педагогів, чиновників середньої ланки та спеціалістів-практиків».

На Львівщині відбулися підсумкові заплановані заходи та незаплановані зустрічі сформованої регіональної команди із представників різних секторів – управлінців департаменту з питань освіти, науки, сім’ї та молоді облдержадміністрації, депутатів, громадських лідерів із середовища батьків та осіб з неповноправністю, педагогів загальноосвітніх та спеціальних шкіл, як ініціаторів і рушіїв змін. Інтенсивна між секторна взаємодія стала тим ноу-хау проєкту, яка дозволила невеликою ініціативною групою справляти великий вплив у всіх галузях, де ці зміни вимагаються.

Так, відбулась розмова у Львівському фонді реабілітації інвалідів з його головою Ярославом  Грибальським та сформованою регіональною командою по питанню подальшого існування ресурсного центру та подальші кроки спільної діяльності учасників канадсько-українського проєкту.

Як повідомила заступник директора департаменту з питань освіти, науки, сім’ї та молоді Львівської облдержадміністрації Світлана Книшик«Заплановані «Програмою розвитку освіти Львівщини на 2013 -2016 роки» ресурси по потребам у реформування, переобладнання шкіл та перекваліфікацію педагогів, започатковуються організаційні шляхи її реалізації. Орієнтовна вартість підпрограми «Освіта осіб з особливими потребами» вище згаданої Програми – 300 тис. грн.” Передбачені дані підпрограмою подавались 21 березня під час «круглого столу» по темі: «Впровадження інклюзивної освіти у Львівській області: подальші кроки спільної діяльності учасників канадсько-українського проєкту», які були висвітлені в новинах на Освітньому порталі Львівщини».

Також, відбулась зустрічіз Головою Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Валерієм Сушкевичем та головою Львівського фонду реабілітації інвалідів Ярославом Грибальським та заступником директора департаменту з питань освіти, науки, сім’ї та молоді Львівської облдержадміністрації Світланою Книшик.

Під час зустрічі Валерій Сушкевич зауважив на важливості інтеграції в освіті – спільного навчання і виховання дітей, які мають різні сенсорні та інтелектуальні обмеження, та здорових дітей в умовах навчальних закладів, та створення особливих умов для таких дітей.Світлана Книшик розповіла, що для створення доступності навчання дітей з особливими освітніми потребами в області затверджено обласну Комплексну програму соціальної підтримки та реабілітації інвалідів на 2011-2014 роки. Та зокрема підкреслила: «Департамент з питань освіти, науки, сім’ї та молоді облдержадміністрації вийшов з клопотанням до Міністерства освіти, науки сімї та молоді, спорту України про виділення навчальним закладам автобусів зі спеціальним обладнанням, оскільки на сьогодні за кошти державного бюджету закуплено лише 4 автобуси зі спеціальним обладнанням у Бродівський, Городоцький, Мостиський, Яворівський райони області, а визначена потреба для закладів Львівської області – 47 одиниць».

Нагадаємо, значним успіхом проєкту стало розроблення і прийняття майже двох десятків нормативно-правових актів, чинних на всій території України. І хоча базовими регіонами проєкту були Львівщина та Крим, ці нормативні акти фактично зняли бар’єри та обмеження і відкрили дорогу незворотним процесам збільшення потоку різних дітей до загальноосвітніх закладів. Ключовим важелем до змін стало прийняття Україною Конвенції ООН про права людей з інвалідністю. Україна фактично визнала право будь-яких дітей, включно з найважчими формами інвалідності здобувати якісну освіту, в тому числі й у звичайних школах за місцем проживання.

Враховуючи ініціативи Президента України Міністерством освіти і науки, сім’ї та молоді України дано доручення Інституту інноваційних технологій та змісту освіти щодо підготовки підручників шрифтом Брайля для 700 незрячих дітей на суму 1 млн. грн. Департамент освіти і науки, сім’ї та молоді облдержадміністрації враховуючи потреби щодо забезпечення засобами навчання осіб з обмеженими функціональними можливостями виступив з пропозицією про виділення з Держбюджету України коштів на створення синтезатора української мови (800, 0 тис. грн.), потенційним розробником якого може бути кафедра інформаційних систем і мереж НУ «Львівська політехніка», підготовлено проєкт звернення голови Львівської обласної державної адміністрації до голів райдержадміністрацій, виконкомів міст обласного підпорядкування щодо активізації запровадження та розвитку інклюзивної (інтегрованої) форми навчання для дітей з особливими освітніми потребами, зокрема введення ставок асистентів вчителя, створення безперешкодного доступу до приміщень навчальних та житлових приміщень осіб з обмеженими функціональними можливостями.

Освітній портал Львівщини + Фото

 

  Категорія: