Заступнику Міністра соціальної політики України з питань європейської інтеграції Устименку С.О.
Шановний Сергію Олександровичу!
ВГО «Національна Асамблея інвалідів України» (НАІУ) опрацьовано надісланий листом Міністерства соціальної політики України від 17 серпня 2016 року № 12072/0/14-16/59 проєкт розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції Державної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2021 року» і повідомляємо.
У статті 24 Конституції України закріплено заборону встановлення привілеїв чи обмежень за ознакою статі та гарантію рівності прав жінки і чоловіка.
Рівність чоловіків і жінок є також принципом основоположного міжнародного документу щодо осіб з інвалідністю – Конвенції про права осіб з інвалідністю.
Однак міжнародна спільнота констатує неврахування гендерної ситуації осіб з інвалідністю в українському законодавстві та, відповідно, практиці його реалізації, про що зазначено також у заключних зауваженнях Комітету ООН з прав осіб з інвалідністю стосовно первинної доповіді України про стан реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю.
З огляду на викладене та для забезпечення виконання зобов’язань України щодо забезпечення рівності жінок і чоловіків з інвалідністю вважаємо, що проєкт Концепції Державної програми забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків на період до 2021 року має бути доопрацьовано з урахуванням такого:
– доповнити після абзаців четвертого та восьмого новими абзацами такого змісту відповідно:
«Непоодинокі прояви гендерної нерівності зумовлені також недостатньою увагою державних та суспільних інституцій до питань, що стосуються соціально незахищених категорій населення, у тому числі осіб з інвалідністю, молоді, осіб похилого віку та ін.
Законодавство з питань гендерної рівності та боротьби з гендерним насильством не враховує ситуацію жінок та чоловіків, дівчат та хлопців з інвалідністю. Відсутні будь-які кількісні та якісні дані щодо забезпечення та порушення їх прав в контексті питання гендеру.»;
– абзац дванадцятий після слів «традиційних ґендерних стереотипів,» доповнити словами «урахування особливих потреб усіх категорій осіб, які є суб’єктами ґендерних відносин, незалежно від ознак раси, кольору шкіри, інвалідності, майнового стану, місця проживання та інших ознак,».
«неврахування в законодавстві з питань гендерної рівності та практиці його реалізації особливостей жінок та чоловіків, зумовлених окрім ознаки статі ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, інвалідності, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовними або іншими ознаками;».
– доповнити новим абзацом такого змісту:
«Закріплення в законодавстві у сфері рівних прав та можливостей жінок і чоловіків норм та положень щодо жінок і чоловіків, дівчат і хлопців з інвалідністю.»;
– абзац п’ятий після слів «диференційованих за статтю» доповнити словами «, у тому числі з розбивкою за іншими основними ознаками жінок та чоловіків (інвалідність, вік, місце проживання тощо)»;
– абзац дев’ятий викласти в такій редакції: «удосконалення механізмів реалізації права на захист від дискримінації за ознакою статі та множинної дискримінації, однією з ознак якої є стать, розгляду випадків такої дискримінації та вжиття відповідних заходів за результатами їх розгляду;».
– абзац четвертий після слів «з урахуванням» доповнити словами «особливих потреб усіх категорій осіб, які є суб’єктами ґендерних відносин,»;
– абзац шостий після слів «за ознакою статі» доповнити словами «та множинної дискримінації, однією з ознак якої є стать,»;
– абзац дев’ятий після слів «диференційованих за статтю» доповнити словами «, у тому числі з розбивкою за основними ознаками жінок та чоловіків (інвалідність, вік, місце проживання тощо)».
Насамкінець висловлюємо слова вдячності за залучення до процесу формування державної гендерної політики та надання можливості сприяти врахуванню прав осіб з інвалідністю в цій сфері.