Експерти ГПО «Права людини» в рамках проєкту «Сприяння ефективному використанню права на доступ до правосуддя осіб з порушеннями психічного здоров’я та обмеженими інтелектуальними можливостями», який здійснюється за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках програми «Нове правосуддя», розробили правила, які необхідно використовувати при спілкуванні з особами з інтелектуальними порушеннями.
Варто розуміти, що кожна особа з інтелектуальними порушеннями має індивідуальний рівень навичок використання мови та притаманні лише їй моделі спілкування. Тому, задля того, щоб ефективно реалізовувати принцип рівних можливостей необхідно враховувати такі індивідуальні особливості осіб з інтелектуальними порушеннями.
Правила спілкування з особами з інтелектуальними порушеннями (ІП):
1. В приміщенні необхідно включити візуальні чи слухові сигнали.
2. Слід розмовляти з людиною з ІП в тому місці, де вона почувається комфортно.
3. Концепти минулого і майбутнього, а також згадування дат, може ускладнювати сприйняття, тому слід використовувати події в житті людини, як певні часові маркери.
4. Варто застосовувати повтор або короткий підсумок сказаного в кінці розмови, щоб можна було впевнитися в тому, що інформація була сприйнята.
5. Кількість учасників розмови, які можуть втручатися і повідомляти свою думку під час бесіди з людиною з ІП, необхідно скорочувати до мінімальної кількості. Так особа не буде розсіювати свою увагу та зможе проявити максимально можливу концентрацію на предметі розмови.
6. Питання, які починаються зі слів «Хто», «Що», «Де» для людини з ІП легші для сприйняття, аніж запитання, які починаються словами «Коли», «Чому» і «Як».
7. Під час розмови з людиною з ІП слід давати їй додатковий час для відповіді на поставлені запитання.
8. При спілкуванні з людиною з ІП варто використовувати короткі речення та висловлювати одну думку в одному реченні. При цьому доречним буде застосування слів, які нескладно зрозуміти, щоб не перевантажувати співрозмовника з ІП надлишковою інформацією.
Використовуючи даний порадник можна значно полегшити та зробити більш ефективним спілкування з людьми з інтелектуальними порушеннями, особливо, коли метою такого спілкування є допомога.
Погляди авторів, наведені у інфографіці, не обов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або Уряду Солучених Штатів Америки.
Громадський простір