Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії

Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії
2 Листопада 2016
Друкувати цю новину

Нещодавно у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського відбувся Міжнародний конгрес зі спеціальної педагогіки, психології та реабілітології «Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізації до інклюзії».

Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії

У вітальному слові, надісланому учасникам форуму, міністр освіти і науки України Лілія Гриневич наголосила: «На сучасному етапі надзвичайно важливим аспектом системних змін є реформування освіти. Про концептуальні засади цієї реформи йдеться, зокрема, у проєкті «Нова школа: простір освітніх можливостей», відповідно до положень якого розвиватиметься й інклюзивна освіта. Так, для дітей з особливими потребами планується створити умови для спільного навчання з їхніми однолітками, впроваджуватимуться індивідуальні програми розвитку. Держава і надалі сприятиме забезпеченню соціальних та правових умов їхньої життєдіяльності, дбатиме про розвиток інфраструктури, що має відповідати архітектурним вимогам інклюзивного середовища, допомагатиме сім’ям, освітянам і фахівцям у прийнятті спільних виважених рішень щодо реалізації права на освіту, інклюзивного навчання, інклюзивної політики та інших дотичних питань».

Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії

Учасники заходу мали актуалізувати проблеми й визначити стратегії розвитку освіти дітей з особливими потребами в Україні. До дискусії долучились науковці Національної академії педагогічних наук України, Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, провідних вишів України та зарубіжжя, працівники всіх обласних департаментів освіти, спеціалісти в галузі спеціальної, інклюзивної, загальної освіти. А також – представники громадських організацій, соціокультурної реабілітації і психолого-педагогічної підтримки дітей і дорослих, діти з інвалідністю та їхні батьки, співробітники держустанов, що займаються питаннями підтримки дітей і дорослих з інвалідністю, профільні студенти – загалом близько 300 осіб з України, Польщі, Словаччини, США, Китаю, Італії.

Протягом двох днів на пленарних і секційних засіданнях, майстер-класах, семінарах-тренінгах, що тривали в рамках Конгресу, учасники мали змогу детально обговорити сучасні принципи інклюзії в освіті і спробувати віднайти ефективні технології її застосування.

Освіта для дітей з інвалідністю: від інституалізації до інклюзії

У заході взяв участь директор департаменту атестації кадрів вищої кваліфікації та ліцензування Міністерства освіти і науки України Андрій Шевцов, який виступив із доповіддю «Ортопсихологічні основи особистісно орієнтованої концепції реабілітології». Він також відкрив семінар-тренінг для осіб з інвалідністю «Техніка пошуку роботи» і провів робочу зустріч з представниками Департаменту освіти і науки Вінницької облдержадміністрації з питань ліцензування та атестації навчальних закладів.

Під час Конгресу відбулась нарада фахівців МОН з представниками обласних департаментів освіти і науки, яку провела начальник відділу освіти дітей з особливими потребами МОН Тетяна Симоненко.

Упродовж двох днів тривала робота секцій: «Досвід та перспективи розвитку інклюзії в Україні та світі, трансформаційні процеси та педагогічні технології інклюзивного навчання в дошкільній і початковій освіті», «Психолого-педагогічний супровід та корекційно-реабілітаційні заходи у процесі навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку», «Інноваційні технології комплексної допомоги особам із особливими потребами в умовах еволюціонування наукових підходів» та інші.

Особливий інтерес в учасників Конгресу викликали також заходи: майстер-класи: «Біомеханічні особливості порушень у ділянці верхніх кінцівок у дітей із ДЦП. Прийоми методу «нейродинамічного моделювання рухів» у спеціальній педагогіці та психології», «Стратегія нейродинамічного моделювання мовлення», «Дивосвіт флористики», «Тренінг компетентного батьківства» тощо.

На заключному засіданні було прийнято Резолюцію, що відображає напрацювання науковців і містить конструктивні пропозиції до освітян щодо планування освітнього простору для осіб з особливими потребами.

Довідково:

Серед співорганізаторів форуму – Міністерство освіти і науки України, Інститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Благодійний фонд Петра Порошенка, Департамент освіти і науки Вінницької облдержадміністрації, Департамент освіти Вінницької міської ради, Університет Коменського у Братиславі (Словацька Республіка), Жешівський Університет (Республіка Польща), кафедра ортопедагогіки та реабілітології факультету корекційної педагогіки та психології Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, Всеукраїнська громадська організація «Наукове товариство інвалідів «Інститут соціальної політики» тощо.

МОН України

  Категорія: