Війна спричинила значну міграцію населення в Україні: багато людей залишили свої домівки в зоні активних бойових дій і перемістилися в безпечніші регіони. Внаслідок цього чимало дітей втратили доступ до освіти, медицини та інших послуг, які вони отримували в себе вдома. Для дітей з інвалідністю та особливими освітніми потребами це серйозна проблема, адже будь-яка перерва в заняттях із фахівцями може призвести до погіршення стану та втрати набутих навичок. Тому ЮНІСЕФ разом із партнерами створюють проєкти, які допомагають дітям попри війну отримати доступ до необхідних їм послуг у місцях, де вони зараз перебувають.
«У Сергійка є такий, як ми його називаємо, “евакуаційний стільчик”. Він стоїть у найбезпечнішому кутку квартири, — розповідає Олена. — Коли лунає сигнал повітряної тривоги, він знає, що треба бігти до цього стільчика».
Сергій з Одеси, і його сім’я не виїжджала з міста від початку війни. Попри те що дитина реагує на події спокійно, життя родини сильно змінилося: до війни хлопчик відвідував дитячий садок, який зараз не працює, як і більшість розвиткових закладів для дітей. Тому коли мама Сергія Олена дізналася про проєкт ЮНІСЕФ «Обійми для кожного, хто потребує», одразу записала сина на заняття.
«Сергій став більш контактний, зосереджений, врівноважений», — Олена розповідає про зміни в поведінці сина в результаті занять із фахівцями, які проводяться на базі Одеського інклюзивно-ресурсного центру.
© UNICEF
Хлопчик відвідує дитячого психолога та логопеда. Проте в центрі доступні послуги й інших фахівців: педіатра, нейропсихолога, реабілітолога, логопеда-дефектолога, олігофренотерапевта. В Одесі заняття проводяться офлайн у будівлі поліклініки, яка має обладнане бомбосховище. Відвідують їх як місцеві сім’ї з дітьми, так і вимушено переміщені родини. Спеціалісти проєкту також працюють онлайн — надають консультації сім’ям, які через бойові дії виїхали за кордон чи в інші населені пункти країни.
«Ми бачимо, що війна робить із дітьми. Це боляче, це жорстоко. Коли до нас звертаються батьки дитини, ми спочатку здійснюємо комплексну оцінку її розвитку і лише після цього визначаємо, скільки і яких корекційно-розвиткових занять вона потребує».
ФОТО: ЮНІСЕФ Вікторія Пастерначенко, дитяча психологиня та директорка Одеського інклюзивно-ресурсного центру
«Зараз війна: школи немає, багато фахівців, необхідних нам, виїхали з міста», — розповідає Людмила, мама іншого хлопчика — теж Сергія, — який відвідує заняття в межах проєкту.
Хлопчик, за словами його мами, підтягнув вимову й читання, а також став краще контактувати з іншими дітьми.
«Діти з особливими освітніми потребами здебільшого потребують безперервного супроводу фахівців. Коли сім’ї з такими дітьми переїжджають, як ось зараз через війну, важливо якомога швидше забезпечити продовження занять».
Проєкт «Обійми для кожного, хто потребує» за підтримки ЮНІСЕФ реалізується не тільки в Одесі, але й в інших українських містах. До нього залучено близько 40 фахівців, які щодня проводять 70 сесій із дітьми з особливими освітніми потребами. Наразі послуги в межах проєкту отримують 400 дітей.