Відбулось засідання Комітету у справах пенсіонерів, ветеранів та осіб з інвалідністю

Відбулось засідання Комітету у справах пенсіонерів, ветеранів та осіб з інвалідністю
25 Липня 2014
Друкувати цю новину

Комітет у справах пенсіонерів, ветеранів та осіб з інвалідністю

Комітет у справах пенсіонерів, ветеранів та осіб з інвалідністю рекомендує парламенту прийняти за основу проєкт закону про внесення змін до деяких законів України щодо скасування норм пенсійної реформи

Під час розгляду законопроєкту (реєстр.№4212а) на засіданні 23 липня членами Комітету було відмічено, що і під час прийняття Закону “Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи” від 08.07.2011 р. № 3668 (далі – Закон про пенсійну реформу), і на сьогодні Комітет наголошував і продовжує наголошувати, що запровадження запропонованого Законом про пенсійну реформу комплексу заходів не може вважатися виправданим до тих пір, доки не буде вичерпаний весь арсенал соціально нейтральних і економічно необхідних заходів, що можуть забезпечити збалансування солідарної системи пенсійного страхування: детінізація заробітних плат, рішуче скорочення сфери зайнятості на тимчасових роботах без належного оформлення угод, підвищення рівня заробітної плати працівників, реалізація програми розвитку робочих місць і відповідне збільшення рівня зайнятості населення. Проте, основні зовнішньоекономічні чинники, які Уряд не включив до розгляду під час прийняття Закону про пенсійну реформу, залишаються поза увагою і на сьогодні. Насамперед це стосується детінізації заробітних плат. Не вбачається позитивних змін і в інших напрямках. Так, зокрема:

як до реформи, так і після майже 10 млн. (або близько 73%) пенсіонерів одержують пенсію на рівні середньої;

пенсійною реформою збільшені на 10 років вимоги щодо необхідного страхового стажу для обчислення пенсії у мінімальному розмірі (для жінок з 20 до 30 років, для чоловіків – з 25 до 35 років). Тобто, передбачалося, що громадяни будуть намагатися мати більший страховий стаж. Проте, поки що цієї цілі не досягнуто: Рахункова палата під час проведення аналізу і перевірки своєчасності, законності та повноти виплати пенсій Пенсійним фондом України зазначає, що у 2012 році чисельність пенсіонерів, які отримували доплати до пенсії за віком за понаднормативний стаж, зменшилася на 252,2 тис. осіб;

розмір пенсії і надалі залежить від року призначення пенсії. При визначенні зарплати, з якої призначається пенсія у 2014 році, застосовується середня зарплата за три попередні роки, а саме – 2700,98 грн. В той же час пенсії, які призначені до 2008 року включно, а це близько 10 млн. осіб, обчислюються з урахуванням середньої зарплати за 2007 рік – 1197,91 грн. Як наслідок, пенсія, за рівних умов щодо стажу і зарплати, призначена до 2008 року включно, є майже у два рази меншою від пенсії, призначеної у 2014 році;

Пенсійний фонд і надалі залишається дотаційним. Державним бюджетом на 2014 рік дефіцит бюджету Пенсійного фонду України затверджений у розмірі 18,1 млрд. грн.

З метою скасування окремих дискримінаційних норм Закону про пенсійну реформу законопроєктом передбачено:

відновити норми щодо пенсійного віку для жінок – 55 років.

Одночасно Кабінету Міністрів України доручається в тримісячний термін з дня набуття чинності цим Законом, внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо забезпечення з дня досягнення 55 років реалізації права на пенсію тих жінок, яким пенсії призначалися із підвищеним пенсійним віком.

відновити норму щодо страхового стажу, який необхідний для обчислення пенсії в мінімальному розмірі, а саме: 20 років для жінок і 25 років для чоловіків (зараз це, відповідно, 30 і 35 років). Ця норма автоматично передбачає, що пенсія буде збільшувати на 1% за кожний повний рік роботи понад 20 років у жінок і 25 років у чоловіків (зараз збільшується, відповідно, понад 30 і 35 років).

Необхідно зазначити, що для одержувачів так званих “спеціальних” пенсій (держслужбовців, наукових та науково-педагогічних працівників, депутатів, суддів) вимоги щодо страхового стажу, необхідного для призначення спеціальних пенсій, залишаються на рівні для жінок 30 років, для чоловіків – 35 років. Але при цьому пропонується поступове збільшення вимог щодо стажу з 20 до 30 років для жінок і з 25 до 35 років для чоловіків.

Пропонується такий механізм:

25 років – для чоловіків, які народилися по 31 грудня 1954 року;
27 років – для чоловіків, які народилися по 31 грудня 1955 року;
29 років – для чоловіків, які народилися по 31 грудня 1956 року;
31 років – для чоловіків, які народилися по 31 грудня 1957 року;
33 роки – для чоловіків, які народилися по 31 грудня 1958 року;
35 років – для чоловіків, які народилися з 1 січня 1959 року;

20 років – для жінок, які народилися по 31 грудня 1959 року;
22 років – для жінок, які народилися по 31 грудня 1960 року;
24 років – для жінок, які народилися по 31 грудня 1961 року;
26 років – для жінок, які народилися по 31 грудня 1962 року;
28 років – для жінок, які народилися по 31 грудня 1963 року;
30 років – для жінок, які народилися з 1 січня 1964 року.

відновити норму щодо визначення зарплати для обчислення пенсій (і при призначенні і при перерахунку через кожні два роки роботи) з урахуванням показника середньої заробітної плати за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії (зараз – за три календарні роки). Ця норма стосуватиметься і наукових пенсій.
Довідково: показник середньої заробітної плати за три календарні роки, що передують року звернення за призначенням пенсії, становить 2700,98 грн.
показник середньої заробітної плати за календарний рік, що передує року звернення за призначенням пенсії, становить 2979,46 грн.
відновити норму щодо можливості обчислення пенсії з урахуванням зарплати, одержаної до 01.07.2000 року, у тому числі і після 01.01.2016 року.

Довідково: на сьогодні для обчислення пенсії зарплата визначається за період роботи після 01.07.2000 року. Додатково до цієї зарплати, за бажанням пенсіонера, він може взяти зарплату за будь-які 5 років роботи підряд до 01.07.2000 року, за умови, що така зарплата буде підтверджена первинними документами. Але по сьогоднішній нормі це можна буде зробити лише у період до 01.01.2016 року. Через обмеження терміном до 01.01.2016 року можуть постраждати ті пенсіонери, які мали високу зарплату у період до 01.07 2000 року.

відновити норму щодо перерахунку пенсій працюючим пенсіонерам у разі зміни прожиткового мінімуму.

Довідково: на сьогодні передбачено, що мінімальна пенсія, при наявності відповідного стажу, дорівнює прожитковому мінімуму для непрацездатних. Із зміною прожиткового мінімуму, відповідно, перераховується пенсія, крім працюючих пенсіонерів, яким перерахунок проводиться тільки після звільнення з роботи.

відновити норму щодо призначення пенсій військовим пенсіонерам при наявності 20 років вислуги років, але календарних.

Довідково: до прийняття Закону по пенсійну реформу для призначення пенсії за вислугу років треба було мати не менше 20 років вислуги, у тому числі у пільговому обчисленні. Після реформи для призначення пенсії за вислугу років треба мати 25 років календарної вислуги (збільшення з 20 років до 25 років проводиться поступово).

За законопроєктом, залишаються незмінними норми щодо:

обмеження пенсії максимальним розміром – 10 тис. грн.;

оподаткування частини пенсії, яка перевищує 10 тис. грн. Ця норма набула чинності з 01.07.2014 року.

Відсоток оподаткування:

15 % – до суми, яка не перевищує 12 180 грн.

17% – до суми, яка перевищує 12 180 грн.;

того, що у період роботи на посадах, які дають право на спеціальні види пенсій, виплачується лише та частина пенсії, яка визначена за нормами Закону “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”.

Верховна Рада України 

  Новина має такі "мітки":
  Категорія: