Кожна дитина має право на освіту, а держава забезпечує доступність різних форм навчання, написано в Конституції України. Але тільки зовсім нещодавно почалися систематичні зрушення в сфері інклюзивної освіти – визнання 2016 роком дитини з особливими потребами, візит у Запоріжжя дружини Президента, яка наголосила на необхідності забезпечення рівних можливостей для всіх учнів.
Україна ратифікувала Конвенцію ООН про права дитини, де стверджується, що вада здоров’я – це соціальна проблема доступності та сприйняття особи в соціумі, а не характеристика особистості. Відторгнення людини на початковому етапі життя призводить до багатьох проблем у дорослому житті. Передовий світовий досвід інклюзії показує, що успішна інтеграція в загальноосвітнє середовище дає хороший старт для подальшого влаштування життя, реалізації професійних знань і навичок. А головне – діти з раннього віку вчаться розуміти, що їх однолітки з різними захворюваннями такі ж, як і вони. В дорослому житті вже не виникає несприйняття, страху, на жаль, характерних для нас.
Впровадження інклюзії економічно вигідно, оскільки дешевше зробити загальноосвітній навчальний заклад доступним, ніж утримувати складну систему різних типів закладів освіти для дітей з різними вадами здоров’я, а потім витрачати значні кошти на соціалізацію людей з інвалідністю. Значною перевагою інклюзії є навчання за місцем проживання, коли дитина почуває себе комфортно в колі близьких і здобуває освіту за індивідуальною програмою та графіком.
1) для дітей з помірною розумовою відсталістю;
2) для дітей з легкою розумовою відсталістю;
3) для дітей із труднощами в навчанні;
4) для дітей з комплексними порушеннями;
– Запорізький благодійний фонд «Єдність» за майбутнє» у 2013-2014 роках був рушієм інклюзивної освіти, – ділиться досвідом голова правління фонду, керівник проєкту «Підвищення видимості жінок та боротьба з ґендерними стереотипами у національній та місцевій політиці України» Тамара Огородова. – Запорізька загальноосвітня школа №3 і Енергодарська загальноосвітня школа № 6 першими долучилися до цього процесу. Але передусім для інклюзії дуже важливою є підтримка місцевої влади, яка виділяє кошти на додаткові посади – асистентів вчителя, фахівців-реабілітологів різних напрямків. Хочеться, щоб почули представники народу голоси тисячі батьків, які хочуть бачити своїх нащадків освіченими, відкритими до світу та впевненими в собі. Жінки-депутати могли б взяти під контроль це питання, адже вони розуміють материнські переживання за майбутнє дітей.
Спеціальний медичний супровід, який є невід’ємною частиною інклюзії, принесе позитивні результати для учнів загальноосвітніх шкіл, значна частина яких також потребує покращання стану здоров’я.
Прагнення жити за світовими стандартами починається з впровадження якісно нових принципів і підходів передусім до дітей. Відображенням основ гуманізму, демократичних цінностей є інклюзивна освіта, де всі діти є цінними та активними членами суспільства.
Запорізька Січ