Як батькам дітей з особливими освітніми потребами на практиці використовувати нещодавно розпочату реформу інклюзивної освіти
Нещодавно в Україні розпочалася реформа інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами — порушеннями слуху, мовлення, зору, з розладами аутичного спектру, з гіперактивністю та порушеннями уваги, з порушеннями опорно-рухового апарату, з синдромом Дауна. До реформи інклюзії більша частина дітей з особливими освітніми потребами навчалася у школах та дитсадках у оточенні таких саме дітей, тобто у групах, які повністю складалися з дітей з особливими освітніми потребами.
Рання інклюзія починається із дитячого садку. Створення інклюзивної групи у дитячому садку дає можливість розвивати дитину за індивідуальним планом, залучати до її розвитку асистента дитини та команду супроводу — психолога, дефектолога чи інших фахівців.
Перший крок: інклюзивно-ресурсні центри
Статус дитини з особливими потребами є пільгою, що дає право на першочергове зарахування до дитячого садка. Для отримання цієї пільги, відкриття інклюзивної групи у садочку та розробки індивідуального плану для дитини потрібно отримати ключовий документ — комплексну оцінку психолого-педагогічного розвитку дитини. Цю оцінку роблять у десяти інклюзивно-ресурсних центрах Києва (ІРЦ).
Мета створення цих установ — реалізація права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття дошкільної та загальної середньої освіти (в тому числі, професійно-технічної). Інклюзивно-ресурсні центри: проводять комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, на підставі якої надають фахові рекомендації для розробки індивідуального плану розвитку, надають психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги; забезпечують системний та кваліфікований супровід дитини з особливими освітніми потребами.
Усього у Києві 10 ІРЦ — по одному на район. Записатися до ІРЦ можна онлайн, а для проведення комплексної оцінки вам знадобляться:
Документ, що посвідчує особу одного із батьків (або законних представників);
Свідоцтво про народження дитини;
Індивідуальна програма реабілітації дитини (у разі наявності інвалідності);
Медична картка «Історія розвитку дитини»;
Довідка від психіатра (у разі потреби).
Проведення комплексної оцінки може тривати від декількох годин до декількох днів, оформлення висновку займатиме до 10 робочих днів. Оцінка є підставою для отримання пільги на зарахування у садочок, але її необхідно підтвердити у районному управлінні освіти.
Другий крок: створення інклюзивної групи у дитсадку
Ініціатива з відкриття інклюзивної групи у дитячому садку може викликати супротив як зі сторони керівництва дитячого садку, так і зі сторони батьків. Але, як ми знаємо, об’єднання однодумців (тим більш, коли це люблячі батьки), творять дива, а у київських дитсадках вже працює 161 інклюзивна група. Тож якщо ви готові долучитися, вам буде необхідно зробити наступне:
— Подати заяву на вступ дитини до обраного садочка (там же ви зможете подивитися на перелік садочків, де є вже створені, але незаповнені інклюзивні групи);
— Після отримання запрошення на зарахування, подати всі необхідні документи (перелік є на цьому ж ресурсі);
— Якщо у садочку незаповнена група вже існує – зарахувати дитину до неї. Якщо її немає – подати керівництву дитсадка письмове звернення батьків або законних представників дитини з особливими освітніми потребами про створення такої групи.
— Дуже важливо пам’ятати — згідно з діючим законодавством, на підставі такої заяви група має бути створена в обов’язковому порядку.
Звичайно, втілення реформи ще дуже далеко від ідеалу. Наші вчителі та вихователі не мають надбавок, як у США, де на кожну дитину з особливими потребами держава надає додаткові 15% фінансування, а при комплексних порушеннях по 12% на кожну складову. У нас нема безоплатного транспорту від дому до школи, як в Італії, де інклюзія працює з 1971 року. У нас поки що складна для розуміння та бюрократизована система інклюзивного навчання. У нас відсутня система некомерційної підготовки профільних спеціалістів інклюзивної освіти. А головне — у нас дуже низький рівень оплати праці спеціалістів, які супроводжують дитину з особливими освітніми потребами у освітньому процесі. На подолання цих проблем піде багато часу, але тим більше, лупати сю скалу потрібно вже зараз як батькам, так і організаціям громадянського суспільства.
Ольга Балицька
Громадський діяч, депутатка Київради 8 скликання
Джерело: НВ