День відкритих дверей організував для представників ЗМІ та своїх партнерів центр розвитку дитини «Янголятко» — перший у Чернігові альтернативний дошкільний заклад з елементами інклюзивної освіти (його відвідують і звичайні дітки, й малеча з особливими потребами). Взагалі-то, «Янголятко» святкувало свій третій день народження у грудні, на Святого Миколая, але річниця дещо «загубилася» серед свят. Тож журналісти завітали до офісу «Янголятка», що на проспекті Миру, на старий Новий рік. Маленькі підопічні центру заспівали для гостей щедрівочки, а керівник Неля Лавріненко розповіла про досягнення, плани на майбутнє, поділилися думками з приводу запровадження інклюзивної освіти, повідомляє «Хвиля Десни».
Участь у святковому прес-турі взяли також завідувач відділу інклюзивного навчання Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. К. Д. Ушинського Людмила Зленко та методисти цього відділу. З журналістами поспілкувалися батьки особливих діток і співробітники центру «Янголятко».
— Справді, можна сказати, що в цій справі ми першопрохідці. Але завжди найважче зробити перший крок, — розповідає Неля Лавріненко. – Три роки тому за підтримки Всеукраїнської молодіжної громадської організації «Спілка Української Молоді в Україні» я подала проєкт зі створення центру «Янголятко» до Міжнародного фонду «Відродження», нас підтримали, надали фінансову допомогу на обладнання.
Пані Неля пригадує, як непросто на першому етапі було дібрати персонал, адже потрібно знайти не тільки фахового педагога, а й педагога за покликанням, який би з любов’ю ставився до дітей і до своєї справи, був готовий учитися та опановувати корекційну педагогіку, сучасні методики роботи з дітьми. Нелегко давалося й спілкування з батьками, бо не всі вони були готові до того, що їхні дітки розвиватимуться поряд з дітьми з особливими потребами. «З кожною мамою чи батьком велася індивідуальна робота, — пояснює Неля Лавріненко. — Також не були готові прийти до нас, повірити нам і батьки дітей з особливими потребами, котрі ховалися у своїй мушлі, перебували сам-на-сам зі своїми проблемами. На щастя, нині ситуація змінилася».
Центр «Янголятко» діє на основі програми «Крок за кроком», з додаванням світових і українських методик, які себе гарно зарекомендували. Тут добирають індивідуальні програми відповідно до віку та особливостей дитини. Наразі в центрі «Янголятко» діють групи для дітей від 9 місяців до 7 років. У кожній групі є одна-дві дитини з особливими потребами. Заняття спрямовані на загальний розвиток дітлахів відповідно до віку. Крім того, також діють творчі майстерні й дослідницькі лабораторії, що допомагають дитині краще пізнати цей світ, розкрити свої здібності. Наприклад, «Янголяткова майстерня» націлена на малювання, конструювання з паперу, є заняття з ліплення. «Ангеляткова лабораторія» — це заняття-досліди для дітей 3-10 років. Для особливих діток додатково проводяться індивідуальні заняття.
Нещодавно в центрі відкрився ще один цікавий напрям – «Музика з янголятком». Співробітники переконані, що музичний напрям дуже важливий у роботі й зі звичайними, і з особливими дітками. «Всі діти дуже різні, і до кожного ми намагаємося дібрати ключик, — ділиться враженнями від занять педагог з музики Віктор. – На заняттях зі звичайною дитиною начебто все просто, вивчили «до, ре, мі» та й ідемо далі. А особливі діти вразливіші, емоційніші, ми з ними вигадуємо будиночки, де живуть нотки, намагаємося уявити їх кольори. Інколи я граю мелодію, а дитина слухає із заплющеними очима, а потім розповідає, що саме вона уявляє. Я намагаюся прищепити своїм вихованцям почуття гармонії музики. Крім того, діткам із синдромом Дауна корисно грати на духових інструментах, починаючи з сопілочки. З часом це допоможе їм говорити високим голосом, адже у них зазвичай тембр низький. Діткам із ДЦП корисно грати на барабанах, адже у них погана координація рухів, а ці заняття їм допоможуть.
— Коли ми почали працювати з дітками, зауважили такий момент: допомога потрібна не тільки дітям, допомога потрібна й батькам, тому що виховувати особливу дитину важко – як психологічно, так і фізично. Скажімо, якщо у дитини ДЦП (а не всі вони мають візочки), то мама чи тато змушені вже дорослих сина чи доньку носити на руках, особливо коли намагаються допомогти дитині, щоб вона не відставала від однолітків, — говорить про наболіле керівник центру «Янголятко».
Пані Неля наголосила на важливості раннього втручання: «Чим раніше починати працювати з особливою дитиною, тим більше шансів у неї піти до звичайної школи. Ми розуміємо також, що батькам, вихователям і педагогам не вистачає знань, розуміння, як працювати з «особливими» дітками. Тож готуємо ряд семінарів і конференцій з інклюзивної освіти, залучатимемо провідних фахівців у цій сфері. Всі семінари будуть безкоштовними, щоби їх могли відвідати ті люди, котрі нагально цього потребують у Чернігівській області.
Семінар щодо роботи з дітьми-аутистами вже відбувся, в найближчих планах – семінар з роботи з дітьми з синдромом Дауна, з гіперактивними дітьми. Ще в січні планується робочий візит з обміну досвідом до навчально-реабілітаційного центру «Джерело» (Львів). На весну у планах також дводенний семінар з арт-терапії: вже дали згоду приїхати фахівці з різних куточків України. «Ми прагнемо донести до всіх, що особливі діти — чудові, але треба розуміти, як із ними працювати», — підсумовує зустріч Неля Лавріненко.
Вікторія Сидорова