“Хочу, щоб мій син не був невидимкою”. Розповідь мами про інклюзивну освіту

“Хочу, щоб мій син не був невидимкою”. Розповідь мами про інклюзивну освіту
20 Жовтня 2020
Друкувати цю новину

Цього року моєму синові, в якого є відставання у психомовному розвитку, виповнилося сім років. Андрійко закінчував дошкільну групу навчально-реабілітаційного центру, і постало питання, в якій школі йому навчатися далі.

--

“Вигнали з садочка зі словами, що він недоумок”

Я хочу, щоб мій син перестав бути невидимкою і знайшов своє місце в соціумі, тому вирішила віддати його до загальноосвітньої школи на інклюзивне навчання.

Майбутній першокласник поряд з дітьми шести років виглядав абсолютно звичайною дитиною: першого вересня для Андрійка пролунав перший дзвоник.

Це рішення далося мені нелегко. Я вже маю негативний досвід, коли Андрія вигнали зі звичайного садочка зі словами, що він недоумок, що він заважає, що йому не місце серед нормальних дітей.

Хлопчик

В навчально-реабілітаційному центрі було простіше – там всі ми були в одному човні. Нікому не треба було пояснювати, що не так з дитиною, усіх нас поєднувала майже однакова історія.

Я довго вагалася: інклюзія чи спеціалізована школа. З одного боку, у малого крок за кроком відбувається прогрес у розвитку. Він став краще говорити, більше розуміти.

А з іншого боку, реабілітація особливої дитини – це дуже довгий і кропіткий процес – багато проблем ще залишилося. Я переживала, як сприйматимуть Андрія в колективі, чи не вважатимуть дивним, чи не цькуватимуть його. Чи не будуть протестувати батьки інших дітей, чи не виставлять нас згодом за поріг школи зі словами “ми не знаємо, що робити з вашою дитиною”.

--

“Чому моя дитина має вчитися з “оцим”?”

Часто батьки не хочуть, щоб в класі разом з їхніми дітьми вчилися діти з особливими потребами. Вони вважають, що впровадження інклюзії – несправедливо стосовно здорових дітей, що їм не варто бачити тих, у кого є проблеми зі здоров’ям або розвитком.

Ідеальна модель інклюзивної освіти полягає в тому, щоб батьки здорових дітей жодного разу не сказали: чому моя дитина повинна вчитися з “оцим”.

Хлопчик

Не варто сприймати появу особливої дитини в класі як перешкоду. Від інклюзії виграють і звичайні діти. У них формується безбар’єрне мислення. Вони стають дбайливішими, вчаться не вішати ярлики: ти очкарик, ти товстун тощо.

Інклюзивний досвід допоможе дитині в майбутньому, коли вона буде спілкуватися з кимось, хто відрізнятиметься від неї. І зустрічаючи, наприклад, людину на візку, вона не буде лякатися, жаліти чи відводити очі.

Інклюзія – це не про жалість, а про прийняття. Я впевнена, перед нейротиповими (тобто звичайними) дітьми, які виростуть в інклюзивному середовищі, згодом не постане запитання, що таке пандус і навіщо він потрібний, вони не будуть стверджувати, що люди з аутизмом (чи іншими розладами) небезпечні для суспільства, що від них можна заразитися.

Мені взагалі дивно: як в епоху інтернету, коли будь-яку інформацію ми знаходимо клацнувши мишкою, може існувати думка, що ДЦП, розлади аутичного спектру, синдром Дауна, розумова відсталість тощо – є заразними.

--

Інклюзивна освіта: як все влаштовано

Перш, ніж потрапити на інклюзію, Андрійко пройшов спеціальну комісію. Психолого-медико-педагогічна комісія визначає, якою мірою включати дитину в навчальний процес і в яких умовах.

Наприклад, комісія може порекомендувати дитині приходити декілька разів на тиждень на пів дня або щодня, але в супроводі асистента. Комісія також визначає програму, за якою дитина буде навчатися.

Хлопчик

Комісія рекомендувала Андрієві щоденне навчання за звичайною програмою у супроводі тьютора (англ. tutor – педагог-наставник – Ред.).

Єдиний предмет, який не вивчає мій син, – це англійська мова, натомість у нього заняття з психологом і логопедом.

Інклюзія може стати випробуванням для батьків. Адже, справжня інклюзивна освіта – це спеціально організований процес, коли всі діти отримують максимум для свого розвитку. І дитина з особливими потребами, потрапляючи до здорових дітей, не залишається сама по собі.

На жаль, часто виявляється, що викладачі не мають необхідної підготовки, не знають, що робити з особливими дітьми. Великою проблемою є відсутність асистентів, які в умовах звичайної школи надавали б індивідуальну підтримку учням з труднощами в навчанні.

Посада тьютора має бути включена до штатного розпису, і фахівець, прийнятий на цю посаду, повинен бути навчений роботі з особливими дітьми. Наразі батьки змушені вирішувати це питання в приватному порядку, виходячи зі своїх бюджетів.

Часто функцію асистента для своєї дитини виконують самі батьки. І це дуже складно. Я, наприклад, не готова бути тьютором для Андрія. По-перше, на мені фінансове забезпечення нашої сім’ї. По-друге, через карантин я майже сім місяців була цілодобовою мамою, тому ще й навчання разом з ним у школі я б не витримала ні фізично, ні психологічно.

Мені пощастило знайти школу, де була запроваджена посада асистента вчителя. А ще мені пощастило, що наша асистентка – це людина, яка дійсно на своєму місці.

Та все ж я майже місяць просиділа за партою. Малий не хотів мене відпускати, плакав, просився додому.

Карантин не пройшов для нас безслідно. Я відчувала і образу на сина, і втому, і злість, що моя дитина не така, і розчарування, що інші жінки в цей час досягають, розвиваються, роблять кар’єру, а я геть застрягла у материнстві.

Здебільшого моє материнство – це постійна самопожертва і відмова від себе.

Зараз Андрійко переключився на асистентку, прийняв її. Коли ми підходимо до школи, він обіймає мене й каже: “мамо, йди додому”. Правда, інколи на уроках плаче, питає “Мама скоро прийде?”.

Моя відповідальність за сина не закінчується, коли він переступає шкільний поріг. Я знаю, що без мого включення нічого не вийде. Я завжди цікавлюся, як Андрій поводиться, як виконує завдання, які у нього відносини з однокласниками, чи не ображають його, чи не ображає він.

Я розпитую у Андрійка, що він робив на уроках, чи йому подобається ходити до школи. У відповідь я отримую декілька слів, адже у нього ще формується мова. Але цього достатньо, щоб зрозуміти настрій малого.

--

“Інклюзивна освіта – не чарівна паличка”

Дитина

Найбільше я переживала за поведінку Андрія, що він буде крутитися на уроках, заважатиме іншим, не буде виконувати завдання, ходитиме по класу. За місяць проведений з малим у школі, я зрозуміла, в нашому класі майже кожен першачок ще той круть-верть.

Я не скажу, що у нас все ідеально. Андрійко багато чого не вміє, що вміють його однолітки. Він не сприймає, що вчителька говорить всьому класу. Кожне завдання йому треба пояснювати особисто. Цим займається наша асистентка – пояснює, показує, допомагає, підтримує.

Андрійко дуже невпевнено тримає ручку, погано пише. Хоча те, що він перестав затискати ручку чи олівець в кулаку і почав хоч якось писати – це вже перемога.

Єдине мене засмучує: я забираю сина зі школи о 12 або о 13 годині, залежно від кількості уроків. Якщо чесно, для мене це катастрофа.

Вільних годин, які в мене залишаються, доки малий у школі, не вистачає. Мрії стати фінансово незалежною, перестати звертатися за підтримкою, забезпечити мого особливого хлопчика усім необхідним, на жаль, поки що залишаються мріями.

Я знаю, що є спеціалізовані заклади, де діти можуть перебувати до вечора або цілодобово. Я втомилася жертвувати своїм майбутнім заради майбутнього своєї дитини. Та свій вибір я зробила.

Я знаю, що інклюзивна освіта – не чарівна паличка, яка перетворить мого особливого хлопчика на звичайного, але вона навчить мою дитину жити в нашому суспільстві.

**Фото у цьому матеріалі не мають стосунку до реальних героїв історії і використані для ілюстрації

Джерело https://www.bbc.com/ukrainian/blog-mothers-54555563

  Категорія: