Ветерани війни мають низку соціальних пільг, при чому вони встановлюються як на рівні держави, так і на місцевому рівні.
Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» встановлено такі соціальні пільги для учасників бойових дій, для осіб з інвалідністю внаслідок війни та учасників війни:
Варто зазначити також, щорічно до 5 травня особам з інвалідністю внаслідок війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України.
З 2016 року процес реалізації права на виплату, зазначену вище, набуло певних особливостей. Справа в тому, що особам з інвалідністю внаслідок війни та учасникам бойових дій відповідно до Закону повинні були виплатити значно більший розмір грошової допомоги до 5 травня, ніж вони фактично отримали. Нормативне обґрунтування цього питання – див. Додаток 10.
За ст. 12 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України. Таку редакцію цієї норми, викладену в Законі України від 28 грудня 2007 року № 107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України», Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 [41] було визнано такою, що не відповідає Конституції України і вона втратила чинність з дня ухвалення цього Рішення. Поки що судова практика із цього питання досить неоднозначна, але питання без сумніву є актуальним.
Цікавою є Програма 2505170 «Заходи з соціальної та професійної адаптації учасників антитерористичної операції (крім військовослужбовців, звільнених у запас або відставку)» та Порядокк використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення заходів із соціальної та професійної адаптації учасників антитерористичної операції (крім військовослужбовців, звільнених у запас або відставку), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.03.2015 року № 179.
Відповідно до п. 5 зазначеного вище порядку обласні та районні органи соціального захисту населення в межах відповідних бюджетних асигнувань укладають з підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності договори про надання послуг із здійснення заходів із соціальної та професійної адаптації учасників антитерористичної операції.
Не всі учасники АТО знають, що на рівні області, міста, району діють окремі соціальні програми. Наприклад, у м. Хмельницькому діють право на звільнення від сплати за харчування у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах за фактичним місцем їх навчання мають:
Говорячи про пенсійні права учасників АТО, слід зазначити, що відповідно до законодавства особам з інвалідністю внаслідок війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються: особам з інвалідністю I групи – у розмірі 50 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, II групи – 40 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, III групи – 30 процентів прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.
Верховна Рада ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення окремих категорій осіб із числа учасників антитерористичної операції» (№ 3252), яким надала право на 5 років раніше призначати пенсії за віком бійцям АТО. Так, законом надається право на призначення пенсії за віком після досягнення чоловіками 55 років, жінками – 50-55 років військовослужбовцям, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які брали безпосередню участь в АТО в районах її проведення за наявності страхового стажу не менше 25 років для чоловіків і 20 років для жінок. Закон набуде чинності 06.02.2017 року.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» особи офіцерського складу, прапорщики і мічмани, військовослужбовці надстрокової служби та військової служби за контрактом, особи, які мають право на пенсію за цим Законом при наявності встановленої цим Законом вислуги на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції і в державній пожежній охороні, службі в Державній службі спеціального зв’язку та захисту інформації України, в органах і підрозділах цивільного захисту, податкової міліції, Державної кримінально-виконавчої служби України мають право на довічну пенсію за вислугу років. Військовослужбовці, особи, які мають право на пенсію за цим Законом, які стали людини з інвалідністюми за умов, передбачених цим Законом, набувають право на пенсію по інвалідності. Члени сімей військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, які загинули чи померли або пропали безвісти, мають право на пенсію в разі втрати годувальника.
Таким чином, учасники АТО мають низку пільг, проте часто на практиці зустрічаються із перешкодами у їх реалізації. Для подолання цих перешкод потрібно навчитися застосовувати механізми захисту своїх прав, найпростіший – це навчитись користуватися нормами законодавства про звернення громадян та доступ до публічної інформації.
Ресурсний центр ГУРТ