Голові Центральної виборчої комісії Сліпачук Т.В.
Шановна Тетяно Володимирівно!
Висловлюємо Вам свою повагу та вдячність за організацію та проведення чергових виборів Президента України на високому рівні у відповідності до базових міжнародних стандартів організації демократичних виборів.
Окремо хочемо підкреслити позитивні дії Центральної виборчої комісії та Державного реєстру виборців задля спрощення доступу громадян України до участі в виборах, зокрема, внутрішньо переміщених осіб та інших мобільних всередині країни громадян. На президентських виборах 2019 року процедурою тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси скористалася рекордна кількість виборців – 315 725 під час першого туру та 325 604 при повторному голосуванні!
Разом з тим, попри позитивні зрушення, залишається низка проблем з реалізацією виборчих прав громадян. Ці проблеми, зокрема, пов’язані з обмеженнями, які прописані в Постанові ЦВК №893 “Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси” від 13 вересня 2012 року.
Високо цінуючи зусилля Центральної виборчої комісії, спрямовані на захист та забезпечення реалізації конституційних виборчих прав громадян України, та враховуючи низьку ймовірність зміни законодавства про вибори перед парламентськими виборами, просимо Вас лібералізувати процедуру тимчасової зміни місця голосування без зміни виборчої адреси, в межах повноважень ЦВК.
Зокрема, просимо звернути увагу на нагальну необхідність:
– тим громадянам України, які вибули з Реєстру виборців. Станом на 30 квітня 2019 року 968 783 виборців мають позначку “вибув”. Ці громадяни в онлайн-кабінеті виборця отримують інформацію, що про них “наявний запис з такими персональними даними, проте не визначена виборча адреса, що унеможливлює включення до списку виборців та голосування на виборах”;
– дітям з числа внутрішньо переміщених осіб, які досягли 18 років, але при отриманні паспорту громадянина України не змогли зареєструвати місце проживання ані за адресою покинутої домівки, ані за місцем фактичного проживання. Точну кількість таких виборців порахувати неможливо, і в Державному реєстрі виборців жодної інформації про них немає (на відміну від даних про тих, хто мав зареєстроване місце проживання, але вибув).
Просимо забезпечити ефективне виконання частини 3 статті 8 Закону “Про Державний реєстр виборців” стосовно визначення виборчої адреси за вмотивованим зверненням громадян, які не стоять на обліку бездомних осіб і не мають зареєстрованого місця проживання.
Тимчасова зміна місця голосування є поки що єдиним доступним для мобільних категорій громадян механізмом забезпечення реалізації права голосу. Не чекаючи на рішення парламенту, просимо не зупинятися на досягнутому і якнайскоріше оптимізувати цю процедуру у вказаних вище напрямках.
Центральній виборчій комісії вдалося організувати демократичні президентські вибори, і ми впевнені, що Комісії вдасться оперативно покращити умови реалізації виборчих прав громадян та забезпечити найвищі стандарти виборчого процесу під час обрання Верховної Ради України.
З повагою,
Тетяна Дурнєва, Громадський холдинг “ГРУПА ВПЛИВУ”
Альона Луньова, Центр прав людини ZMINA
Олександр Галкін, БФ “Право на захист”
Вершиніна Валерія, БФ “Stabilization Support Services”
Олександра Дворецька, БФ “Восток SOS”
Валерія Поклонська, ГО “Донбас SOS”
Ольга Айвазовська, Громадянська мережа ОПОРА
Таміла Ташева, ГО “Крим СОС”
Наталія Скрипка, ГС ВГО “Національна Асамблея людей з інвалідністю України”
Костянтин Блажевич, ГО “Закарпаття-Донбас”
Анастасія Перепелиця, ГО “Донбаська Ініціатива “Міст”