Лист НАІУ до Управління забезпечення прав людини Національної поліції України

Лист НАІУ до Управління забезпечення прав людини Національної поліції України
26 Вересня 2016
Друкувати цю новину

Лист НАІУ до Управління забезпечення прав людини Національної поліції УкраїниВГО НАІУ у відповідь на лист Управління забезпечення прав людини Національної поліції України від 11 серпня 2016 року № 435/37/1701-2016 стосовно надання інформації про покращення порядку доступу людей з інвалідністю до адміністративного провадження повідомляє.

Насамперед дякуємо за відкритість до взаємодії з громадянським суспільством і розуміння необхідності врахування специфічних потреб людей з інвалідністю в діяльності органів державної влади, зокрема поліції.

Загальновідомо, що позитивне чи негативне сприйняття світовою спільнотою будь-якої держави залежить від рівня забезпеченості прав і законних інтересів її громадян, а особливо тих їх категорій, які перебувають у складних життєвих обставинах.

Як вбачається зі змісту норм Закону України «Про національну поліцію», робота поліції пов’язана з постійним безпосереднім контактом з людьми.

При цьому, зважаючи на те, що чисельність людей з інвалідністю становить 6 % у структурі населення України, а випадки вчинення щодо них правопорушень є досить частими, їх контакт з працівниками поліції відбувається постійно.

Враховуючи зазначене, зважаючи на значущість і специфіку роботи органів поліції та за результатами аналізу норм Закону України «Про національну поліцію», доводимо до відома Управління забезпечення прав людини Національної поліції України бачення ВГО НАІУ щодо питань, пов’язаних з інвалідністю, які необхідно враховувати в роботі поліції, зокрема потрібно забезпечити:

  • ознайомлення працівників поліції зі змістом Конвенції про права осіб з інвалідністю під час проходження ними професійного навчання;
  • навчання працівників поліції особливостям поводження з людьми з інвалідністю різних нозологій (з порушеннями опорно-рухового апарату, зору та слуху) під час надання їм допомоги, у тому числі невідкладної;
  • вивчення та використання працівниками поліції жестової мови на рівні, необхідному для задоволення потреб людей з інвалідністю з вадами слуху;
  • врахування потреб людей з інвалідністю в нормативно-правових актах, що регламентують діяльність поліції та тією чи іншою мірою стосуються питання співпраці та взаємодії з людьми;
  • фізичну доступність приміщень, займаних органами поліції, для маломобільних груп населення з урахуванням вимог ДБН В.2.2-17:2006, ДСТУ-Н Б В.2.2-31:2011 та ДСТУ Б ISO 21542:2013. Це стосується, у тому числі, забезпечення місць для паркування автомобілів людей з інвалідністю поблизу будівель поліції; пониження бордюрів на тротуарах поблизу будівель поліції; облаштування цих будівель пандусами; нанесення маркування перепадів підлоги та сходів; покращення освітлення в приміщеннях; відповідне облаштування санітарних кімнат тощо;
  • доступність офіційних веб-сайтів органів поліції для людей з інвалідністю з порушеннями слуху, зору та інтелектуальними порушеннями шляхом застосування доступних форматів (субтитрування, аудіокоментування, спрощений формат подачі інформації, переклад на жестову мову);
  • взаємодію з органами опіки та піклування (виконавчі комітети органів місцевого самоврядування та місцеві державні адміністрації) для забезпечення дотримання вимог законів та інших нормативно-правових актів щодо опіки й піклування над недієздатними особами та особами, цивільна дієздатність яких обмежена;
  • збір та узагальнення статистичної інформації про роботу поліції з людьми з інвалідністю в розрізі видів наданої допомоги, категорій її отримувачів (стать, група інвалідності) тощо.

Також для урахування інтересів осіб з інвалідністю у адміністративному провадженні необхідно внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, яким регулюються правовідносини у сфері забезпечення адміністративного провадження.

Важливим є забезпечити у  Кодексі вимоги Конвенції про права осіб з інвалідністю щодо рівної участі у  процесі, доступу до процесуальних документів.

Особа з інвалідністю у адміністративному провадженні може бути як потерпілою, так і  особою, що притягається до адміністративної відповідальності, а також бути у ролі свідка. Зважаючи на це, необхідно доповнити статті Кодексу в частині, що регулює процес адміністративного провадження спеціальними нормами щодо осіб з інвалідністю, які забезпечать виконання ст. 12, 13, 21  Конвенції.

Зокрема необхідно забезпечити доступ до інформації адміністративного провадження у доступних форматах, для осіб з інвалідністю по зору та слуху, забезпечити вільний доступ до правової допомоги, послуг перекладача жестової мови.

Необхідно  забезпечити з моменту затримання особі з інвалідністю право на захист, гарантії ознайомлення з процесуальними документами, відображення у процесуальних документах в анкетній частині відомості про особу, її можливості самостійно ознайомитися з процесуальними документами, можливості  підписання таких документів.

З метою унеможливлення зловживань з боку особи, яка вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності, необхідно передбачити механізм фіксування  ознайомлення особи з її правами, Конституційних гарантій  щодо призумції невинуватості. Якщо особу з інвалідністю як учасника адміністративного провадження ознайомлено з її правами, а  вона не має можливості самостійно зробити підпис на документі, має бути передбачений механізм забезпечення ознайомлення у  присутності інших осіб,  не зацікавлених та не пов’язаних з конкретним адміністративним провадженням.

Для цього потрібно вносити доповнення у  відповідні розділи КпАП, а  також Закону України «Про безоплатну правову допомогу».

Зі свого боку ВГО НАІУ готове надати за необхідності консультативну та інформаційну допомогу в питанні налагодження контакту поліції з людьми з інвалідністю.

  Категорія: