ВГО НАІУ у відповідь на лист Управління забезпечення прав людини Національної поліції України від 11 серпня 2016 року № 435/37/1701-2016 стосовно надання інформації про покращення порядку доступу людей з інвалідністю до адміністративного провадження повідомляє.
Насамперед дякуємо за відкритість до взаємодії з громадянським суспільством і розуміння необхідності врахування специфічних потреб людей з інвалідністю в діяльності органів державної влади, зокрема поліції.
Загальновідомо, що позитивне чи негативне сприйняття світовою спільнотою будь-якої держави залежить від рівня забезпеченості прав і законних інтересів її громадян, а особливо тих їх категорій, які перебувають у складних життєвих обставинах.
Як вбачається зі змісту норм Закону України «Про національну поліцію», робота поліції пов’язана з постійним безпосереднім контактом з людьми.
При цьому, зважаючи на те, що чисельність людей з інвалідністю становить 6 % у структурі населення України, а випадки вчинення щодо них правопорушень є досить частими, їх контакт з працівниками поліції відбувається постійно.
Враховуючи зазначене, зважаючи на значущість і специфіку роботи органів поліції та за результатами аналізу норм Закону України «Про національну поліцію», доводимо до відома Управління забезпечення прав людини Національної поліції України бачення ВГО НАІУ щодо питань, пов’язаних з інвалідністю, які необхідно враховувати в роботі поліції, зокрема потрібно забезпечити:
Також для урахування інтересів осіб з інвалідністю у адміністративному провадженні необхідно внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, яким регулюються правовідносини у сфері забезпечення адміністративного провадження.
Важливим є забезпечити у Кодексі вимоги Конвенції про права осіб з інвалідністю щодо рівної участі у процесі, доступу до процесуальних документів.
Особа з інвалідністю у адміністративному провадженні може бути як потерпілою, так і особою, що притягається до адміністративної відповідальності, а також бути у ролі свідка. Зважаючи на це, необхідно доповнити статті Кодексу в частині, що регулює процес адміністративного провадження спеціальними нормами щодо осіб з інвалідністю, які забезпечать виконання ст. 12, 13, 21 Конвенції.
Зокрема необхідно забезпечити доступ до інформації адміністративного провадження у доступних форматах, для осіб з інвалідністю по зору та слуху, забезпечити вільний доступ до правової допомоги, послуг перекладача жестової мови.
Необхідно забезпечити з моменту затримання особі з інвалідністю право на захист, гарантії ознайомлення з процесуальними документами, відображення у процесуальних документах в анкетній частині відомості про особу, її можливості самостійно ознайомитися з процесуальними документами, можливості підписання таких документів.
З метою унеможливлення зловживань з боку особи, яка вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності, необхідно передбачити механізм фіксування ознайомлення особи з її правами, Конституційних гарантій щодо призумції невинуватості. Якщо особу з інвалідністю як учасника адміністративного провадження ознайомлено з її правами, а вона не має можливості самостійно зробити підпис на документі, має бути передбачений механізм забезпечення ознайомлення у присутності інших осіб, не зацікавлених та не пов’язаних з конкретним адміністративним провадженням.
Для цього потрібно вносити доповнення у відповідні розділи КпАП, а також Закону України «Про безоплатну правову допомогу».
Зі свого боку ВГО НАІУ готове надати за необхідності консультативну та інформаційну допомогу в питанні налагодження контакту поліції з людьми з інвалідністю.