Вони уникають спілкування та болісно переживають усяке порушення повсякденного розпорядку. Та їхній інтелект доволі часто досягає рівня генія. Йдеться про людей, котрі мають аутизм. Їм змалечку необхідно приділяти особливу увагу та посилено займатися розвитком такої дитини.
Пані Наталя не з чуток знає про аутизм. Її син має саме цей розлад. Про діагноз батьки хлопчика дізнались, коли йому було лише чотири роки.
Наталя Пінчук – мати хлопчика аутиста — Коли ми встановили діагноз, певний час нам лікарі не говорили нічого… Тому що дитина розмовляла. Вона контактувала. Але все рівно були проблеми… але не виправлялось, а ставало все гірше.
Пані Наталя зізнається, знайти кваліфікованого спеціаліста на той час було важко. Тож батьки, чиї діти також мали аутизм, почали самотужки вивчати недугу та займатися зі своїми дітьми. Наразі хлопцю 16. І він навчається у звичайній школі.
Наталя Пінчук – мати хлопчика з аутизмом — Я для нього як асистент. Це дуже важко. Важко дитині, тому що він вже великий. І починати взаємодіяти в цьому віці. Мені важко як мамі. Мама може бути дуже гарним педагогом, але свої емоції, свої відчуття це важко.
То що ж таке аутизм? І чому важливо не сторонитися дітей із таким діагнозом, а навпаки, змалечку допомагати соціалізуватися? За визначенням: аутизм — це розлад розвитку нервової системи, що характеризується порушенням соціальної взаємодії.
Юлія Барабаш – педагог-дефектолог ДНЗ №45, м. Хмельницький — У них порушена в основному комунікативна сфера, проблема із емоційно-вольовою сферою, і звісно соціалізація. Ні в якому разі ці діти не агресивні, вони також хочуть спілкуватися, як і усі інші. Але проблема в тому, що ми ще не вміємо з ними спілкуватися.
Налагодити спілкування з дітьми з аутизмом, кажуть їхні батьки, можливо, якщо в звичайних освітніх закладах запровадити спеціальний супровід. Аби разом із вчителем працювала людина з відповідною освітою і допомагала адаптувати дитину з аутизмом. Саме цього і домагаються батьки таких дітей в обласному центрі.
Олена Гурніцька – керівник ГО допомоги дітям з аутизмом та іншими психомовленнєвими розладами «Я можу» — Виявилось, що нашим діткам потрапити в загальноосвітні заклади. Але їх там мають супроводжувати асистенти. Це законодавчо прописано. Але виявилось, що у нашому місті таких умов немає.
Педагог-дефектолог Юлія Барабаш таку позицію батьків підтримує. Каже — інклюзивна освіта вже успішно практикується у дошкільних навчальних закладах міста. Вона сама працює із дітками з аутизмом і наголошує, до кожної дитини потрібний особистий підхід.
Юлія Барабаш – педагог-дефектолог ДНЗ №45, м. Хмельницький — Я як педагог таким рішенням задоволена. Адже, що робити цим дітям далі. Якщо вже заговорили про цю тему, це дуже добре. Супровід таких дітей потрібен. Питання в іншому, хто буде займатися цим….
Із відповідним проханням батьки дітей з аутизмом й звернулись до міської влади. Там їхню проблему почули, та пішли назустріч.
Роман Миколаїв — директор Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради — Ми в програмі розвитку освіти заклали кошти на введення штатних одиниць – асистентів. В усіх школах можливості ввести таку посаду фінансово не можливо…
Та розв’язання однієї проблеми створює іншу. За умови відкриття у всіх школах Хмельницького посад педагогів-дефектологів постане питання, звідки брати відповідних фахівців? Адже в краї таких спеціалістів готують лише в одному виші.
ХОДТРК «Поділля-Центр»