Написав на своїй сторінці у Фейсбуці Уповноважений Президента України з прав людей з інвалідністю України Валерій Сушкевич. «За багато років ніколи ще я не мав стільки різних суперечливих вражень від українських виборів, які мене сьогодні хвилюють, дратують, шокують, депресують, обурюють і, навіть, жахають. Не зможу, та й не хочу, виписати тут все, що торкається моїх вражень…
Назву тільки три:
1) неймовірна мотивація багатьох громадян, у тому числі – з інвалідністю, ідентифікувати і проявити своє визначення щодо обрання глави української держави. Допомагав багатьом людям з інвалідністю подолати бюрократичні перепони і дискримінаційні бар’єри щодо реалізації виборчого права. Не можу забути тотально незрячу жінку, яка стояла кілька годин у черзі до держреєстру виборців, щоб обрати того Президента України, на якого вона сподівається у реалізації свого ПРАВА НА ЖИТТЯ в Україні. І вона ТАКА не одна, їх – десятки тисяч. Слава українським людям, які – ГРОМАДЯНИ!
2) Сумне… Озлобленість, непримиренність багатьох людей у виборі іншого кандидата… Нетерпимість, інколи істерично лайлива ворожість до іншої української людини, яка зробила свій – ІНШИЙ – вибір! А ще – провокативність на ЦЕ політиків, які мотивують до цієї ворожості українських громадян один проти одного. Коли ж ми зрозуміємо необхідність нашої української національної єдності на благо держави і народу?!.
3) А третє – продовження високої ступені дискримінації і обмеження в правах людей з інвалідністю у виборчому процесі. Особисто і я відчув мої бар’єри у доступі до виборів.
Саме цьому присвячене чергове звернення Уповноваженного до голови Центральної виборчої комісії Т.В. Сліпачук. Публікуємо повний текст звернення.
«Мною на адресу Центральної виборчої комісії (далі – ЦВК) було направлено проєкт постанови Центральної виборчої комісії «Про внесення змін до деяких постанов Центральної виборчої комісії (щодо забезпечення виборчих прав осіб з інвалідністю)».
Отримавши у відповідь від ЦВК 27 березня 2019 року проєкт постанови Центральної виборчої комісії «Про внесення змін до деяких постанов Центральної виборчої комісії», у редакції ЦВК, вимушений констатувати, що проєкт акта практично не враховує надані мною пропозиції змін щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю.
На мою думку, прийняття проєкту постанови у пропонованій ЦВК редакції не забезпечить можливість людей з інвалідністю реалізувати своє виборче право.
Після першого туру виборів Президента України, що відбувся 31 березня 2019 року, до мене почали надходити численні звернення від людей з інвалідністю щодо порушення їх прав під час голосування.
Особисто мені в центрі столиці України на виборчій дільниці, яка знаходиться між Адміністрацією Президента України та Кабінетом Міністрів України, архітектурні бар’єри заважали проголосувати під час першого туру виборів Президента України.
Спочатку, підійшовши до будівлі закладу освіти (школи), був приємно здивований наявністю облаштованого пандусу на вході, але, зайшовши в середину будівлі, отримав «вирок» від поліцейського, який чергував на першому поверсі: «Ви не зможете проголосувати, оскільки Ваша виборча дільниця знаходиться на другому поверсі». Мене, як і тисячі людей з інвалідністю в Україні, тягнули по сходах на другий поверх!!!
Закони України «Про Центральну виборчу комісію», «Про вибори Президента України», «Про вибори народних депутатів України» та «Про місцеві вибори» наділили Центральну виборчу комісію повноваженнями стосовно встановлення норм і переліку необхідного обладнання, інвентарю, вимог до такого обладнання та порядку його зберігання, вимог щодо приміщень для голосування, а також переліку послуг, які надаються виборчим комісіям. Крім того, згідно із Законом України «Про Центральну виборчу комісію» Центральна виборча комісія контролює діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо забезпечення виборчих комісій приміщеннями, транспортом, зв’язком, іншими засобами матеріально-технічного забезпечення виборів.
Звертаю Вашу увагу, що у відповідях на запити ЦВК до обласних державних адміністрацій не йдеться про неможливість створення умов доступності для осіб з інвалідністю на виборчих дільницях. Навпаки, державні адміністрації підтримали необхідність облаштування виборчих дільниць з урахуванням потреб осіб з інвалідністю, а Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (лист від 22 лютого 2019 року № 4/14.1/3024-19), Міністерство соціальної політики України (лист від 26 лютого 2019 року № 3984/0/2-19) та Міністерство освіти і науки України (лист від 03 квітня 2019 року № 1/10-1037) наголосили на необхідності визначення Центральною виборчою комісією конкретного переліку вимог до виборчих дільниць з цього приводу.
Більше того, деякі керівники областей підтвердили необхідність перегляду розташування виборчих дільниць з метою забезпечення їх доступності та відповідного облаштування.
На підставі зазначеного, вважаю, що у Центральної виборчої комісії є всі необхідні повноваження, щоб затвердити постанову у редакції, що розроблена та запропонована мною разом із IFES та громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю.
Вимушений ще раз зазначити, що в секретаріаті ЦВК продовжують працювати люди з пострадянською ментальністю та дискримінаційними визначеннями щодо людей з інвалідністю – «хай сидять дома, там і голосують»! А ще, хотів би, щоб оці «прогресивні» Ваші підлеглі відчули те, що відчувають люди з інвалідністю, які пересуваються на кріслах колісних чи на протезах, коли їх заносять до приміщення для голосування через бар’єрність виборчої дільниці! Крім того, хай спробують відчути, як це, коли при вході до кабіни для голосування незрячій людині, яку відповідно до законодавства супроводжує її довірена особа, члени виборчої комісії кричать: «Ви куди?»!
Все ще сподіваюся, що Ви особисто і новий склад ЦВК усвідомите обсяг дискримінації та обмеження прав людей з інвалідністю під час виборчого процесу і відреагуєте професійною правовою діяльністю у цій сфері” – йдеться у листі.
В кінці зверення Валерій Сушкевич запропонував голові ЦВК провести спільну нараду за участю представників IFES, Української Гельсінської спілки з прав людини, Громадянської мережі «ОПОРА» та громадських об’єднань осіб з інвалідністю для ефективного опрацювання положень проєкту ЦВК щодо забезпечення виборчих прав людей з інвалідністю.