Запит щодо регламентування встановлення наземних обмежувачів руху транспорту в зонах пішохідних шляхів
4 January 2021
Share:
Міністрові розвитку громад та територій України
Олексієві Чернишову
Копія: Міністерство інфраструктури України
Національна поліція України
Уповноваженому Президента України у справах осіб з інвалідністю
Валерію Сушкевичу
Урядовій Уповноваженій з прав осіб з інвалідністю
Тетяні Баранцовій
Запит
щодо регламентування встановлення наземних обмежувачів руху транспорту в зонах пішохідних шляхів
З тривогою та із занепокоєнням звертаємо Вашу увагу на те, що в містах і населених пунктах України щораз більше набуває масового характеру встановлення на пішохідних шляхах і тротуарах обмежувачів для заїзду автотранспорту в ці зони. Але при цьому застосовуються такі бар’єрні елементи, які часто несуть загрозу безпеці і здоров’ю пішоходів.
Різноманітні конструкції та бар’єри на шляху пішоходів мають великі ризики травмування для багатьох категорій пішоходів, є небезпекою та загрозою для осіб із глибокими порушеннями зору (незрячі та слабозорі) та для осіб із порушеннями опорно-рухового апарату. Такі конструкції несуть загрозу та ризики травмування інших категорій маломобільних груп населення а саме:
маленькі діти (до 6-ти років);
особи з тимчасовими порушеннями здоров’я, такими як: ненормований артеріальний тиск, підвищена температура, розлади вестибулярного апарату;
особи після травм, інсультів, при порушеній рівновазі тощо;
усі категорії пішоходів, які пересуваються відповідними шляхами в сутінках та у темну пору доби, або вдень в умовах яскравої сонячної погоди;
особи, які під час руху відволіклися (телефон, зовнішні фактори);
особи в стані стресу чи алкогольного сп’яніння тощо.
Відповідні конструкції та бар’єри є травмонебезпечними практично для всіх пішоходів щороку сезонно з пізньої осені до весни, коли перешкоди скриті під шаром снігу чи льоду, який приховує навіть контрастно виділені обмежувачі (див. фотофіксацію у додатку).
Те, що на пішохідних шляхах раніше встановлювали різноманітні декоративні вази з квітами чи стовпчики висотою 80 см – було ще більш-менш терпимо. Але коли розпочали встановлювати різноманітні бар’єри у вигляді куль, півкуль, пірамід, стовпчиків висотою 0-30 см та інші обмежувальні конструкції хаотично на розсуд їхніх власників – це вже стало прямою загрозою саме для пішоходів! Часто для «естетики» ці сфери та півкулі виготовлені із темного гранітного матеріалу. В дощову погоду їхня поверхня відблискує і зливається із покриттям тротуарів, є непомітною.
А нещодавно у Львові, на новозбудованому об’єкті «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові», появилися нові «шедеври» у вигляді бетонних призм неправильної форми висотою до 20-30 см, котрі встановлені ребром вгору і зливається із загальним замощенням. Виглядає, що такий «витвір» призначений не стільки бар’єром для заїзду автотранспорту, скільки створює небезпеку для людей!
Разом з тим відзначаємо, що в низці чинних нормативних актів України прописано, що встановлення різноманітних перешкод і бар’єрів на шляхах руху не допускається. Зокрема:
ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд
Визначення поняття:
шлях руху – пішохідний шлях, який використовується МГН для переміщення по ділянці (доріжки, тротуари, пандуси), а також на вході до будівлі або споруди та всередині будівель і споруд (горизонтальні і вертикальні комунікації).
5.1.2 Необхідно передбачати умови безперешкодного пересування по ділянці.
5.1.10 На пішохідних шляхах руху встановлювання колон, інформаційних стояків та дорожніх огорож не допускається.
ДБН В.2.3.-5 Вулиці та дороги населених пунктів
5.3.1
На пішохідній зоні тротуару не допускається встановлення дорожнього огородження, опор, рекламних конструкцій, тимчасових споруд, приямків від люків та дощоприймачів, сходів та ґанків будинків тощо.
ДБН Б.2.2-5:2011 Благоустрій територій
4.20.7 Елементи благоустрою, що можуть стати перешкодою для інвалідів, треба розміщувати в одну лінію за межами пішохідної зони.Ці перешкоди треба маркувати, використовуючи яскраві і контрастні кольори.
Та насправді виглядає так, що наведені вище приклади встановлення бар’єрів на пішохідних шляхах по усіх містах і населених пунктах України є неправомірними? В такому разі це потребує адміністративного реагування.
Зважаючи на викладене, просимо:
Надати офіційне роз’яснення – якими нині чинними нормативними актами України регламентовано встановлення наземних обмежувачів руху транспорту в зоні пішохідних шляхів. Якої форми та розмірів вони повинні бути і як саме мають виглядати?
Надати посилання на чинні нормативно-правові акти України, які уніфікують типи, види та різновиди згаданих обмежувачів та чітко визначають правила їх встановлення та демонтажу на місцевості.
Порушити питання щодо внесення відповідних змін і доповнень у державні будівельні норми та стандарти щодо конкретних вимог та приписів стосовно різновидів та розташування наземних обмежувачів руху транспорту в зонах пішохідних шляхів.
В свою чергу пропонуємо це прописати таким чином:
При потребі обмежити заїзд а/т на тротуар в зонах пішохідного переходу допускається встановлювати обмежувальні стовпчики/боларди висотою не менше, як 70-80 см, діаметром не менше 0,25 м з контрастною світловідбиваючою смужкою шириною 0,3 м або такі, які повністю за кольором відрізняються від кольору поверхні, на яку вони встановлені (тобто у співвідношенні є контрастними). Відстань між стовпчиками повинна бути не менше 90 см.
The European Disability Forum (EDF) has issued a statement warning against cuts to future cohesion programs as this could put the lives of people with disabilities at risk. This statement comes in response to the European Commission's communication on the upcoming Multiannual Financial Framework (MFF), published on February 12, 2025. Why it matters: There is a risk that the increased focus on competitiveness will lead to [...]
In April 2025, the third Global Disability Summit, organized by the International Disability Alliance (IDA) in cooperation with the governments of Germany and Jordan, will take place in Berlin. Ahead of this event, the European Disability Forum (EDF) calls on the European Union to make bold commitments to support the rights of people with disabilities, especially those affected by humanitarian crises. It is estimated that in [...]
The National Assembly of People with Disabilities of Ukraine (NAPWD) has provided its proposals and comments on the draft resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine "On Amendments to the Resolutions No. 700 of August 14, 2019 and No. 1401 of December 10, 2024". These proposals and comments are aimed at improving the functionality of the Unified State Register of War Veterans and implementing a pilot project [...]
Starting from January 1, 2025, Ukraine introduced a new system for assessing a person's daily functioning. In this regard, the disability period for adults who were supposed to be re-examined after this date but did not have time to do so will be automatically extended until June 30, 2025. However, official confirmation of this extension may be required in order to interact with government agencies. How to get [...]
At the invitation of the Danish Association of the Blind in Poland and with the support of the National Assembly of People with Disabilities of Ukraine (NAPD), an important meeting of Ukrainian organizations of the blind was held. The event was attended by representatives of the All-Ukrainian public organization of visually impaired people "Generation of Successful Action", NGO "Modern View" and the Ukrainian Society of the Blind. Among the international guests were Mark Workman, Director General of the World [...]
On February 13, 2025, the Secretary General of the National Assembly of People with Disabilities of Ukraine (NAPDU), Viktoriia Nazarenko, visited the Karlivka community in Poltava Oblast. The main events were the signing of a memorandum of cooperation with local authorities and the opening of the renovated premises of the Holoborodkyi rural health post (RHP) of the Karlivka Primary Health Care Center. The Memorandum establishes a partnership between the NAIA and the Karlivka community in the field of [...]