Сьогодні, 22 липня, відбувся вебінар «Встановлення інвалідності – 2025: покрокова інструкція», організований Ресурсним центром Національної Асамблеї людей з інвалідністю України (НАІУ) у межах project "Rehabilitation in Ukraine (Rehab4U).
Спікерка заходу Інна Борисова розповіла про зміни, які відбулися у вітчизняному законодавстві із січня 2025 року щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування людини, зосередивши увагу на важливих нюансах цих нововведень. Як вважають в НАІУ, процес оформлення інвалідності – надзвичайно важливий для людей з інвалідністю. Асамблея фіксує велику кількість звернень за роз’ясненням цього питання, у тому числі й на “Гарячу лінію” НАІУ.
Законодавчі зміни у цій сфері розпочалися у листопаді-грудні 2024 року, коли Верховна Рада України ухвалила у Закон №12178, уряд – постанову №1338, а МОЗ наказ №2067. Нова практика, за задумом ініціаторів змін, мала спростити процес встановлення або підтвердження статусу інвалідності для пацієнта, забезпечити його доступність і фаховість. Водночас запроваджувалися цифровізація процесу оцінювання стану людини, антикорупційні заходи та було створення Центр оцінювання для оскарження ухвалених рішень.
– Щоби оформити статус людини з інвалідністю, заявник має зробити кілька кроків, – розповіла Інна Борисова. – Насамперед звернутися до свого лікаря, який сформує скерування на оцінку функціонування в електронній системі. У медичній документації має бути зафіксоване стійке обмеження життєдіяльності людини. Якщо ж ви військовий, то сформувати скерування на оцінювання може голова військово-лікарської комісії.
Другим кроком є подача необхідних документів: які засвідчують особу, а також стосуються захворювання чи стану здоров’я людини. З повним переліком документів можна ознайомитися в постанові уряду №1338.
– Разом із лікарем пацієнт обирає форму проведення оцінювання: за особистої присутності заявника, заочну, виїзну чи за допомогою засобів телемедицини, – пояснила спікерка. – Після того, як адміністратор експертної комісії закладу охорони здоров’я прийняв документи, він має 5 днів, щоби у випадку невідповідності повернути ці документи лікареві для виправлення недоліків.
За її словами, розгляд справ здійснюється за чергою, яку формує електронна система. Розподіл справ відбувається випадково, але відповідно до захворювання. При цьому члени експертної комісії аж до дня розгляду не знають, яку саме справу вони розглядатимуть.
Всі необхідні дані: інформацію про дату, час і форму проведення оцінювання функціонування заявникові надсилають на електронну пошту чи рекомендованим листом. Копію цієї інформації надають лікареві, який дав скерування.
– Постанова Кабінету Міністрів №1338 дозволяє відео- та аудіофіксацію розгляду справи, але при цьому зазначає, що процес зйомки має відбуватися без перешкод у проведенні самого оцінювання та з дотриманням особистих немайнових прав осіб, які беруть у ньому участь. Такі записи можна долучати до матеріалів, що подають під час оскарження рішення, ухваленого експертною командою рішення, – констатувала Інна Борисова.
NAPD Resource Centre::
- Address: Office 109, 8/5A Reitarska St., Kyiv
- Appointments can be made by phone at: +38 (044) 279 6182, +38 (095) 909 1413
- or by email: hubnapd@gmail.com
This material is made possible by the generous support of the American people through the United States Agency for International Development (USAID). The contents are the responsibility of Momentum Wheels for Humanity and do not necessarily reflect the views of USAID or the United States Government.