23 вересня – Міжнародний день жестових мов і привернення уваги до питань людей з порушенням слуху. Це день, коли ми визнаємо силу жестової мови та право кожної людини на спілкування, освіту та участь у всіх сферах життя. А мета цієї дати – ще раз нагадати суспільству про важливість жестових мов, їх захист, розвиток, а також про права людей, які ними користуються.
Ідея відзначати цей день належить Всесвітній федерації глухих, яка об’єднує національні спілки людей з порушенням слуху. Дата — 23 вересня — вибрана на честь заснування цієї федерації в 1951 році. ООН офіційно проголосила Міжнародний день жестових мов у Резолюції Генеральної Асамблеї ООН у грудні 2017 року, і з того часу він щороку відзначається 23 вересня.
Жестові мови забезпечують право на спілкування, доступ до освіти і культури для людей із порушенням слуху. Вони — частина мовного і культурного розмаїття світу. Збереження і розвиток жестових мов — це також захист прав людини: право бути почутим, право навчатися, право бути включеним у суспільне життя. Важливо усунути бар’єри: як фізичні (недоступність), так і комунікаційні, інформаційні та ставленнєві. Бар’єри створює не інвалідність, а те, як спроектовано суспільство.
На честь цього дня ми хочемо поділитись історіями мешканок наших громад. Їхній досвід підтверджує, що інвалідність не створює бар’єрів для навчання, спілкування, активного життя та досягнень.
Вікторія народилась у Мамаївській громаді, має порушення слуху з народження. У 2022 році дівчині зробили кохлеарну імплантацію для її комфортного спілкування, навчання та розвитку.
Освіта завжди була важливим пріоритетом для Віки. Особливо дівчина любить природничо-математичні дисципліни. Також Вікторія вирізняється серед більшості однолітків активною громадською позицією – брала участь в учнівському парламенті, конкурсах, концертах. У 2023 році закінчила Чернівецький обласний навчально-реабілітаційний центр № 1. Наразі Віка студентка 3 курсу Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, спеціальність «Фізична культура і спорт».
Спорт став для неї важливим ресурсом. Вікторія – членкиня національної збірної України з настільного тенісу серед осіб з порушенням слуху, багаторазова призерка чемпіонатів України. Спорт сформував сильний характер, витривалість та віру в себе.
Досягнення Вікторії – це приклад того, що за наявності підтримки — медичної, освітньої та соціальної, інвалідність не є бар’єром для повноцінного життя, участі у житті громади та досягнення мрій.
Ще одна молода дівчина – Надія, учениця 9 класу зі Сторожинецької громади, має втрату слуху 4 ступеня. Дівчина навчається за інклюзивною формою і мала потребу в асистивних технологіях. У рамках проєкту “Мультисекторальна гуманітарна допомога з урахуванням інвалідності для ВПО, репатріантів, ветеранів та приймаючих громад в Україні”, Надія отримала два слухові апарати, кохлеарну імплантацію на одне вухо (друге — слуховий апарат), смарт-годинник та планшет. Проєкт впроваджується Національною Асамблеєю людей з інвалідністю України (НАІУ) у партнерстві з Європейським форумом з питань інвалідності (EDF) та за фінансування Федерального міністерства закордонних справ Німеччини (GFFO) і CBM (Christian Blind Mission). Його ключовий принцип – адресна допомога, яка враховує реальні потреби конкретної людини.
Завдяки асистивним технологіям мовлення стало зрозумілішим, а навчання — доступнішим. Планшет допоміг працювати з адаптованими відео- та аудіоматеріали, що розвивають слухове сприймання та мовлення. Надія активно залучається до занять, росте її зацікавленість і впевненість у власних силах. Також дівчина захоплюється фотографією та створенням відео для TikTok — тобто використання технологій і творчості стає способом самовираження, комунікації, інтеграції у сучасний світ.
Для того, щоб кожна людина з порушенням слуху відчувала себе повноправним учасником суспільства, ми маємо робити доступними освіту, інфраструктуру, змінювати ставлення суспільства та законодавство.
Люди з порушенням слуху мають право бути повноправними учасниками сучасного суспільства, і для цього необхідно створювати умови, які забезпечують рівний доступ до освіти, інформації та громадського життя. Йдеться про наявність перекладачів жестової мови у школах, університетах та публічних просторах, адаптацію навчальних матеріалів у форматі відео з субтитрами чи жестовою мовою, а також використання сучасних технологій підтримки слуху, які мають бути доступними безкоштовно або за підтримки державних програм. Важливою складовою є інфраструктурна доступність будівель і цифрових систем, що дозволяє кожній людині почуватися включеною. Не менш значущим є формування нової суспільної свідомості через освітні кампанії та культурні ініціативи, які руйнують стереотипи та сприяють активному залученню людей з порушенням слуху у сферу мистецтва, спорту й громадської діяльності. Нарешті, фундаментом інклюзивності має бути законодавче визнання жестової мови як повноцінної мови меншини та ухвалення законів, що гарантують рівні права й можливості разом із дієвими механізмами їх реалізації та контролю.
Oleksandra Perkova, Communications Manager of the Project
Любов проживає у сільській місцевості Полтавського району. Вона ніколи не хотіла залишати рідну домівку, адже з дитинства любить землю, квіти та все, що на ній росте. Сад завжди був для жінки місцем сили та натхнення. Однак із часом у Любові виникли порушення опорно-рухового апарату, і пересуватись самостійно жінці ставало дедалі складніше. Протягом останніх двох років […]
Що таке інклюзія? Для когось — це пандус біля школи чи озвучений сайт. А для когось — це простягнута рука, слово підтримки або впевненість, що тебе почують. Саме про це говорили учасники чергового тренінгу, який відбувся в Іванківській громаді у межах проєкту, що реалізується Національною Асамблеєю людей з інвалідністю України (НАІУ) спільно з Міжнародною організацією […]
У смт Торчин Волинської області розпочалася реалізація важливого адвокаційного проєкту, що змінює не лише інфраструктуру, а й ставлення громади до дітей з інвалідністю. Ініціатива під назвою «Дитинство — без обмежень» має на меті створення доступного, безпечного та дружнього середовища для всіх дітей. Проєкт передбачає облаштування інклюзивного дитячого майданчика в центральному парку Торчина. Основна ідея […]
Bohdan, a 17-year-old son, has had severe cerebral palsy since birth. The boy needs constant care, not only from his family, but also from specialized care equipment that meets his needs. When Bohdan was still a baby, the family was able to get a wheelchair through government programs. But over the years, the equipment wore out, and the need remained. [...]
For Polina, a 12-year-old girl from the village of Buhayivka in Poltava Oblast, the journey to school is a daily challenge of almost 10 kilometers. Living with her father in a remote village, she travels this distance every day to study, socialize with friends, and discover the world. Due to the lack of public transportation and the poor condition of the road, which is virtually unusable, her father [...]
The project "Multi-Sectoral Humanitarian Assistance with Disabilities for IDPs, Returnees, Veterans and Host Communities in Ukraine" continues its important mission to help those who need it most. Ms. Natalia's story: a new path to independence Ms. Natalia recently moved to Opishnya community, where she now lives with her brother's extended family, where she has two teenage nieces. The woman dreamed of [...]