Освіта без перешкод: як в Опішні створюють умови для інклюзивного навчання
9 Вересня 2025
Поширити:
Інклюзивне навчання — це не лише про уроки та програми. Це про систему, у якій кожна дитина відчуває свою цінність і має можливість розкривати таланти у співпраці з іншими учнями та педагогами. А також це про створення шкільного середовища, де всі учні, незалежно від їхніх освітніх потреб, мають рівні можливості для розвитку.
На цьому наголосила Ірина Калініченко, національна консультантка з питань інклюзивності, завідувачка кафедри педагогічної майстерності та інклюзивної освіти Полтавської академії неперервної освіти ім. М. В. Остроградського, під час зустрічей, що відбулися в Опішнянській територіальній громаді. Події проходили в межах адвокаційної кампанії «Громади для всіх: разом з людьми з інвалідністю створюємо зміни!»
За словами експертки, головне для дитини — бути щасливою. Саме тому важливо, щоб навчання було цікавим і комфортним для всіх, а освітні бар’єри поступово зникали.
Інклюзивна освіта — це шлях до суспільства рівних можливостей. Вона дає дітям із різними освітніми потребами шанс навчатися поруч зі своїми ровесниками, розвивати соціальні навички, відчувати підтримку й довіру. А для інших учнів інклюзія — це можливість з раннього віку навчитися співчуттю, прийняттю та взаємоповазі.
Серед ключових переваг інклюзивного навчання: індивідуальний підхід до розвитку кожної дитини, формування середовища рівних можливостей, де немає дискримінації, зростання впевненості у дітей, які відчувають підтримку вчителів та колективу, посилення співпраці між школами, громадами, батьками й органами влади, виховання толерантності у всього суспільства.
Учасники заходів «Освіта без перешкод: підтримка дітей з особливими освітніми потребами» та «Підтримка дітей з особливими освітніми потребами у закладах освіти» разом шукали відповіді на важливі питання про те, як зробити навчання доступним та привабливим для дітей, які потребують додаткової підтримки під час навчання, які інструменти допомагають знаходити індивідуальний підхід до кожної дитини та якими можуть бути реальні кроки громади для подолання освітніх бар’єрів. Батьки, педагоги, представники місцевої влади, медичної та соціальної сфер обговорили практичні рішення, які можна втілити вже зараз. Працівники освіти поділилися досвідом, а також отримали поради, що допоможуть зробити навчальний процес дружнім до кожної дитини.
Завдяки відкритості та активній співпраці учасників було сформульовано конкретні пропозиції: створення безбар’єрних освітніх просторів, відкриття нових класів для дітей, які потребують додаткової підтримки під час навчання.
Заходи відбулися в межах проєкту «Мультисекторальна гуманітарна допомога з урахуванням інвалідності для внутрішньо переміщених осіб (ВПО), репатріантів, ветеранів та приймаючих громад в Україні», який реалізує ГС «Всеукраїнське громадське об’єднання «Національна Асамблея людей з інвалідністю України» (НАІУ) у партнерстві з Європейським форумом інвалідності (EDF). Проєкт підтримує Федеральне міністерство закордонних справ Німеччини (GFFO) та Християнська місія незрячих (СВМ).
Олександра Перькова, комунікаційна менеджерка проєкту
Інклюзивне навчання — це не лише про уроки та програми. Це про систему, у якій кожна дитина відчуває свою цінність і має можливість розкривати таланти у співпраці з іншими учнями та педагогами. А також це про створення шкільного середовища, де всі учні, незалежно від їхніх освітніх потреб, мають рівні можливості для розвитку. На цьому наголосила […]
27 серпня в центральному парку Торчина відбулося Дитяче свято, яке відвідали сотні дітей та дорослих. Організатори запрошували мешканців прийти всією родиною, адже на гостей чекала справжня «скарбничка розваг» для будь-якого віку: театротерапія та глинотерапія, лозоплетіння й малювання картин на плівці, арт-малюнки на тілі та розмальовки, майстер-клас із виготовлення антистресу, «вільний мікрофон» для сміливців, веселі конкурси, […]
У Сторожинецькій міській раді відбувся круглий стіл «Доступна громада: спільна відповідальність», організований у межах адвокаційної кампанії «Громади для всіх: разом із людьми з інвалідністю створюємо зміни». Мета зустрічі – об’єднати владу, бізнес, громадські організації, ветеранів та активних мешканців для створення безбар’єрного середовища в громаді. В круглому столі взяли участь представники місцевої влади Ігор Беленчук, перший […]
У віддалених селах, де доступ до медичних і соціальних послуг обмежений, підтримка громадських організацій набуває критично важливого значення. А ще важливіше, щоб ця підтримка була гнучкою та адаптованою відповідно до життєвих змін. Родина Зинаїди, Михайла та Олександра мешкає в селі Єлизаветин на Волині. Кожен член сім’ї має інвалідність. Завдяки адресній допомозі сім’я отримувала підтримку відповідно […]
У смт Торчин Волинської області розпочалася реалізація важливого адвокаційного проєкту, що змінює не лише інфраструктуру, а й ставлення громади до дітей з інвалідністю. Ініціатива під назвою «Дитинство — без обмежень» має на меті створення доступного, безпечного та дружнього середовища для всіх дітей. Проєкт передбачає облаштування інклюзивного дитячого майданчика в центральному парку Торчина. Основна ідея […]
Інвалідність часто асоціюється з видимими ознаками – тростинами, кріслами колісними, протезами. Такий образ закріпився в масовій культурі, архітектурному плануванні, навіть у законодавстві. Але є ще інша реальність – невидима інвалідність. Люди з невидимими інвалідностями часто залишаються поза увагою. Їхня вразливість неочевидна, а тому легше ігнорується. Але вони так само щодня стикаються з бар’єрами, які для […]