Шановні народні депутати!
Після того як народні депутати України на початку минулого року відмовилися приймати скандальний, протиправний і деструктивний проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю» (реєстраційний № 5344-д) (далі – законопроєкт 5344-д), який порушує багато норм чинного законодавства по підтримці людей з інвалідністю та положень Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, постановою Верховної Ради України від 23 лютого 2023 року № 2935-IX даний законопроєкт було направлено до Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів для підготовки на розгляд у повторному першому читанні.
Весь цей час люди з інвалідністю та їх об’єднання сподівались, що законопроєкт 5344-д буде покращений з урахуванням їх пропозицій таким чином, щоб не порушувались їхні права.
Після тривалих дискусій з фракціями та обіцянок голови Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Г. М. Третьякової, що всі скандальні, протиправні і деструктивні положення законопроєкту 5344-д будуть вилучені із його тексту, цей законопроєкт був прийнятий Парламентом України 30 травня 2023 року у першому читанні.
Тривалий час керівництво Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів обговорювало, вірніше буде сказати удавало, що обговорювало, пропозиції громадських об’єднань осіб з інвалідністю до законопроєкту 5344-д і надавало обіцянки щодо врахування пропозицій громадянського суспільства.
Так, після декількох переносів розгляду законопроєкту 5344-д, 17 січня 2024 року на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів була представлена порівняльна таблиця до відповідного проєкту Закону.
Громадські об’єднання і людей з інвалідністю шокувала така поведінка народних депутатів і порівняльна таблиця, оскільки в цій таблиці було зазначено, що враховано тільки 11 комітетських поправок, а інші понад дев’ятсот поправок опрацьовуються, хоча насправді ніхто вже не збирався ні опрацьовувати, ні враховувати пропозиції громадянського суспільства у сфері захисту прав людей з інвалідністю.
Виходить 15 засідань робочої групи по 3-4 години, що відбулися при Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, на яких обговорювалися всі ці понад дев’ятсот поправок із громадськістю з метою пошуку компромісу, – це все була «вистава»!? Насправді громадські організації людей з інвалідністю України увесь цей час відчували формальність їх залучення до доопрацювання законопроєкту 5344-д і врешті-решт це підтвердилося таким ганебним результатом!
Сьогодні люди з інвалідністю та їх об’єднання зрозуміли, що їх обманули та понад дев’ятсот поправок були просто відхилені, а голова Комітету Верховної Ради України Г.М. Третьякова 17 січня 2024 року без всякого попередження та обговорення поставила законопроєкт 5344-д на голосування з рекомендацією депутатам прийняти цей проєкт Закону у другому читанні та в цілому.
10 червня 2024 року на засідання Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів представників громадських об’єднань осіб з інвалідністю взагалі не запросили.
Таким чином, безсовісно використали та ввели в оману не тільки людей з інвалідністю та їх об’єднання, а й народних депутатів України, адже під час голосування у першому читанні народним депутатам було обіцяно доопрацювати законопроєкт 5344-д таким чином, що будуть вилучені всі його скандальні, протиправні і деструктивні положення, щоб не порушувати права людей з інвалідністю та не погіршувати їх соціальну підтримку і працевлаштування.
ЗВЕРТАЄМО УВАГУ, ЩО ЗАКОНОПРОЄКТОМ ПО СУТІ ЗАПРОВАДЖУЄТЬСЯ НОВИЙ ПОДАТОК, В ТОМУ ЧИСЛІ ДЛЯ ПІДПРИЄМСТВ, УСТАНОВ ТА ОРГАНІЗАЦІЙ БЮДЖЕТНОЇ СФЕРИ, У ВИГЛЯДІ ЦІЛЬОВОГО ВНЕСКУ ЗА НЕ ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ І РОБИТИ ЦЕ БУДЕ ПОДАТКОВА СЛУЖБА! НЕВІДВОРОТНІСТЬ СПЛАТИ ТАКОГО «ПОДАТКУ» ОСОБЛИВО МАТИМЕ НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ ДЛЯ БЮДЖЕТНОГО СЕКТОРУ, АДЖЕ ЗАМІСТЬ ВИПЛАТИ ЗАРПЛАТ БЮДЖЕТНИКАМ, КОШТИ СПРЯМОВУВАТИМУТЬСЯ НА ЙОГО СПЛАТУ.
Крім того, законопроєкт 5344-д, зокрема:
– звільняє велику кількість роботодавців приватного сектору від обов’язку працевлаштовувати людей з інвалідністю. До числа таких роботодавців потраплять суб’єкти із найбільшою кількістю нещасних випадків/професійних захворювань на виробництві. Зазначені суб’єкти давно про це мріяли, але тридцять років не могли реалізувати ці протиправні ініціативи через соціально значиму позицію минулих каденцій парламентів України;
– декларує євроінтеграційність, хоча насправді лише імітує впровадження стимулюючих механізмів для роботодавців щодо працевлаштування осіб з інвалідністю та розширення можливостей для зайнятості цієї категорії осіб. Більшість того, що подається з цього приводу у якості «новацій» є переформульованими та/або спотвореними нормами чинного законодавства, які вже зараз можна реалізувати, але Мінсоцполітики та Фонд соціального захисту просто на це не виділяють кошти. Життєздатність цих «новацій» нереалістична і це в Україні, в якій проблеми людей з інвалідністю надзвичайно гостро постали в результаті військової агресії росії;
– скасовує (з дати набуття чинності) фінансову підтримку, для сотень діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю, в тому числі тих підприємств, які забезпечують своєю продукцією Збройні Сили України;
– скасовує (орієнтовно з 01.01.2025) податкові пільги для сотень підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю;
– скасовує норми щодо друку літератури шрифтом Брайля для незрячих громадян України та механізму фінансування виробництва такої літератури. При цьому в законопроєкт включено декларативні положення, що держава забезпечуватиме виготовлення аудіокниг та друк літератури шрифтом Брайля. Не вказано ні хто саме відповідатиме за це, ні за рахунок яких коштів то здійснюватиметься;
– створює видимість обов’язковості надання особам з інвалідністю соціальних послуг (соціального супроводу на робочому місці, персонального асистента, перекладу жестовою мовою та інші). Відповідні норми виписані таким чином, що не дають чітко зрозуміти хто та яким чином повинен забезпечити обов’язковість надання таких послуг – роботодавці чи держава, а від так це чергова профанація;
– скасовує фінансування навчання, соціальної, професійної, фізкультурно-спортивної та трудової реабілітації осіб з інвалідністю (виключається визначення трудової реабілітації осіб з інвалідністю та цілу статтю про даний вид реабілітацію). Нонсенс – законопроєктом щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю виключаються із законодавства норми щодо трудової та інших видів реабілітації та їх фінансування, замість того, що б стандартизувати та розвивати ці види реабілітації;
– узаконює звільнення працівників, з якими стався нещасних випадок/професійне захворювання на виробництві. Роботодавець, який не бажає продовжувати трудові відносини з постраждалими на виробництві, може звільнити їх, сплативши таким працівникам трикратний розмір середньої заробітної плати за шість місяців;
– декларує податкові пільги та фінансову підтримку для неіснуючих підприємств трудової інтеграції та підприємств захищеного працевлаштування.
Це далеко не весь перелік недоліків законопроєкту 5344-д.
Законопроєкт 5344-д не відповідає Бюджетному та Податковому кодексам України, Регламенту Верховної Ради України, оскільки вказаними кодексами не передбачені положення, що декларуються проєктом закону. Реалізація відповідного закону неможлива без внесення змін до великої кількості кодексів і законів України.
До законопроєкту 5344-д не додані ніякі фінансово-економічні розрахунки. І тому деякі новації можуть призвести до критичних наслідків.
Головне юридичне управління Апарату Верховної Ради України має численні зауваження до законопроєкту 5344-д і резюмуючий висновок, що «проект потребує доопрацювання…».
З урахуванням вищезазначеного віримо, що Ви дослухаєтеся до аргументованих пропозицій громадських об’єднань і самих людей з інвалідністю, яких в нашій країні стає все більше і більше, та підтримаєте нас!
Ми громадяни України з інвалідністю, яким сьогодні неймовірно важко жити!
Ми втомилися від недолугих експериментів!
Вимагаємо узгоджених із нами рішень!
Ми сподіваємось на Ваше розуміння і підтримку неприпустимості порушення прав людей з інвалідністю!
На підставі зазначеного та констатуючи порушення Конституції України, Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, Бюджетного та Податкового кодексів України, регламенту Верховної Ради України, вчергове звертаємось до Вас з проханням НЕДОПУЩЕННЯ ПРИЙНЯТТЯ ЗАКОНОПРОЄКТУ 5344-Д У ДРУГОМУ ЧИТАННІ І В ЦІЛОМУ!
Голова НАІУ,
правозахисник Валерій СУШКЕВИЧ