Dear Members of Parliament!
After the People's Deputies of Ukraine refused to adopt the scandalous, unlawful and destructive draft Law of Ukraine "On Amendments to Certain Laws of Ukraine on Ensuring the Rights of Persons with Disabilities to Work" (registration No. 5344-d) (hereinafter - the Draft Law 5344-d) early last year, which violates many provisions of the current legislation on support for people with disabilities and the provisions of the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, by the resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine of February 23, 2023 No. 2935-IX, this draft law was sent to the Verkhovna Rada Committee on Social Policy and Veterans' Rights for preparation for consideration in the repeated first reading.
Весь цей час люди з інвалідністю та їх об’єднання сподівались, що законопроєкт 5344-д буде покращений з урахуванням їх пропозицій таким чином, щоб не порушувались їхні права.
Після тривалих дискусій з фракціями та обіцянок голови Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів Г. М. Третьякової, що всі скандальні, протиправні і деструктивні положення законопроєкту 5344-д будуть вилучені із його тексту, цей законопроєкт був прийнятий Парламентом України 30 травня 2023 року у першому читанні.
For a long time, the leadership of the Verkhovna Rada Committee on Social Policy and Protection of Veterans' Rights discussed, or rather pretended to discuss, the proposals of public associations of persons with disabilities to draft law 5344-d and promised to take into account the proposals of civil society.
Так, після декількох переносів розгляду законопроєкту 5344-д, 17 січня 2024 року на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів була представлена порівняльна таблиця до відповідного проєкту Закону.
Громадські об’єднання і людей з інвалідністю шокувала така поведінка народних депутатів і порівняльна таблиця, оскільки в цій таблиці було зазначено, що враховано тільки 11 комітетських поправок, а інші понад дев’ятсот поправок опрацьовуються, хоча насправді ніхто вже не збирався ні опрацьовувати, ні враховувати пропозиції громадянського суспільства у сфері захисту прав людей з інвалідністю.
Виходить 15 засідань робочої групи по 3-4 години, що відбулися при Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, на яких обговорювалися всі ці понад дев’ятсот поправок із громадськістю з метою пошуку компромісу, – це все була «вистава»!? Насправді громадські організації людей з інвалідністю України увесь цей час відчували формальність їх залучення до доопрацювання законопроєкту 5344-д і врешті-решт це підтвердилося таким ганебним результатом!
Сьогодні люди з інвалідністю та їх об’єднання зрозуміли, що їх обманули та понад дев’ятсот поправок були просто відхилені, а голова Комітету Верховної Ради України Г.М. Третьякова 17 січня 2024 року без всякого попередження та обговорення поставила законопроєкт 5344-д на голосування з рекомендацією депутатам прийняти цей проєкт Закону у другому читанні та в цілому.
10 червня 2024 року на засідання Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів представників громадських об’єднань осіб з інвалідністю взагалі не запросили.
Таким чином, безсовісно використали та ввели в оману не тільки людей з інвалідністю та їх об’єднання, а й народних депутатів України, адже під час голосування у першому читанні народним депутатам було обіцяно доопрацювати законопроєкт 5344-д таким чином, що будуть вилучені всі його скандальні, протиправні і деструктивні положення, щоб не порушувати права людей з інвалідністю та не погіршувати їх соціальну підтримку і працевлаштування.
ЗВЕРТАЄМО УВАГУ, ЩО ЗАКОНОПРОЄКТОМ ПО СУТІ ЗАПРОВАДЖУЄТЬСЯ НОВИЙ ПОДАТОК, В ТОМУ ЧИСЛІ ДЛЯ ПІДПРИЄМСТВ, УСТАНОВ ТА ОРГАНІЗАЦІЙ БЮДЖЕТНОЇ СФЕРИ, У ВИГЛЯДІ ЦІЛЬОВОГО ВНЕСКУ ЗА НЕ ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ ОСІБ З ІНВАЛІДНІСТЮ І РОБИТИ ЦЕ БУДЕ ПОДАТКОВА СЛУЖБА! НЕВІДВОРОТНІСТЬ СПЛАТИ ТАКОГО «ПОДАТКУ» ОСОБЛИВО МАТИМЕ НЕГАТИВНІ НАСЛІДКИ ДЛЯ БЮДЖЕТНОГО СЕКТОРУ, АДЖЕ ЗАМІСТЬ ВИПЛАТИ ЗАРПЛАТ БЮДЖЕТНИКАМ, КОШТИ СПРЯМОВУВАТИМУТЬСЯ НА ЙОГО СПЛАТУ.
In addition, the draft law 5344-d, in particular:
– звільняє велику кількість роботодавців приватного сектору від обов’язку працевлаштовувати людей з інвалідністю. До числа таких роботодавців потраплять суб’єкти із найбільшою кількістю нещасних випадків/професійних захворювань на виробництві. Зазначені суб’єкти давно про це мріяли, але тридцять років не могли реалізувати ці протиправні ініціативи через соціально значиму позицію минулих каденцій парламентів України;
– декларує євроінтеграційність, хоча насправді лише імітує впровадження стимулюючих механізмів для роботодавців щодо працевлаштування осіб з інвалідністю та розширення можливостей для зайнятості цієї категорії осіб. Більшість того, що подається з цього приводу у якості «новацій» є переформульованими та/або спотвореними нормами чинного законодавства, які вже зараз можна реалізувати, але Мінсоцполітики та Фонд соціального захисту просто на це не виділяють кошти. Життєздатність цих «новацій» нереалістична і це в Україні, в якій проблеми людей з інвалідністю надзвичайно гостро постали в результаті військової агресії росії;
– скасовує (з дати набуття чинності) фінансову підтримку, для сотень діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю, в тому числі тих підприємств, які забезпечують своєю продукцією Збройні Сили України;
– скасовує (орієнтовно з 01.01.2025) податкові пільги для сотень підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю;
– скасовує норми щодо друку літератури шрифтом Брайля для незрячих громадян України та механізму фінансування виробництва такої літератури. При цьому в законопроєкт включено декларативні положення, що держава забезпечуватиме виготовлення аудіокниг та друк літератури шрифтом Брайля. Не вказано ні хто саме відповідатиме за це, ні за рахунок яких коштів то здійснюватиметься;
– створює видимість обов’язковості надання особам з інвалідністю соціальних послуг (соціального супроводу на робочому місці, персонального асистента, перекладу жестовою мовою та інші). Відповідні норми виписані таким чином, що не дають чітко зрозуміти хто та яким чином повинен забезпечити обов’язковість надання таких послуг – роботодавці чи держава, а від так це чергова профанація;
– скасовує фінансування навчання, соціальної, професійної, фізкультурно-спортивної та трудової реабілітації осіб з інвалідністю (виключається визначення трудової реабілітації осіб з інвалідністю та цілу статтю про даний вид реабілітацію). Нонсенс – законопроєктом щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю виключаються із законодавства норми щодо трудової та інших видів реабілітації та їх фінансування, замість того, що б стандартизувати та розвивати ці види реабілітації;
– узаконює звільнення працівників, з якими стався нещасних випадок/професійне захворювання на виробництві. Роботодавець, який не бажає продовжувати трудові відносини з постраждалими на виробництві, може звільнити їх, сплативши таким працівникам трикратний розмір середньої заробітної плати за шість місяців;
– декларує податкові пільги та фінансову підтримку для неіснуючих підприємств трудової інтеграції та підприємств захищеного працевлаштування.
This is not the whole list of shortcomings of the draft law 5344-d.
Draft law 5344-d does not comply with the Budget and Tax Codes of Ukraine and the Rules of Procedure of the Verkhovna Rada of Ukraine, as these codes do not provide for the provisions declared in the draft law. The implementation of the relevant law is impossible without amending a large number of codes and laws of Ukraine.
The draft law 5344-d does not contain any financial and economic calculations. Therefore, some innovations may lead to critical consequences.
Головне юридичне управління Апарату Верховної Ради України має численні зауваження до законопроєкту 5344-д і резюмуючий висновок, що «проект потребує доопрацювання…».
Taking into account the above, we believe that you will listen to the reasoned proposals of public associations and people with disabilities, who are becoming more and more numerous in our country, and support us!
We are citizens of Ukraine with disabilities who find it incredibly difficult to live today!
We're tired of clumsy experiments!
We demand decisions agreed with us!
We hope for your understanding and support of the inadmissibility of violating the rights of people with disabilities!
Based on the above and noting the violation of the Constitution of Ukraine, the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, the Budget and Tax Codes of Ukraine, and the Rules of Procedure of the Verkhovna Rada of Ukraine, we once again appeal to you to REJECT THE ADOPTION OF DRAFT LAW 5344-D IN THE SECOND READING AND AS A WHOLE!
Chairman of the NAIU,
правозахисник Валерій СУШКЕВИЧ