В Україні презентували проєкт інклюзивної професійної освіти в межах Skills4Recovery

18 December 2025

16 грудня 2025 року відбувся онлайн-запуск проєкту «Інклюзивна професійна освіта: покращення навчання для ветеранів та людей з інвалідністю» в межах Мультидонорської ініціативи Skills4Recovery. Захід об’єднав представників закладів професійної освіти (ЗПО) з різних регіонів України, Міністерства освіти і науки України, Державної служби зайнятості, міжнародних організацій та громадського сектору.

Повномасштабне вторгнення різко збільшило кількість людей, які мають інвалідність, серед них — ветерани бойових дій та цивільні, які зазнали поранень і травм. На цьому тлі система професійної освіти отримує новий запит: бути готовою приймати, підтримувати і якісно навчати здобувачів освіти з різними видами інвалідності, зокрема з психосоціальними порушеннями та ПТСР. Саме на ці виклики відповідає новий проєкт.

Пріоритет на інклюзивну профосвіту для відновлення країни

У вітальному слові Софі Майнке, керівниця компоненту Skills4Recovery, GIZ, підкреслила, що інвестиції в інклюзивну освіту є частиною стійкого відновлення України:

«Проєкт Skills4Recovery спрямований на розвиток інклюзивної професійної освіти в Україні. Через практичні тренінги та підтримку закладів професійної освіти він допомагає учасникам здобувати актуальні навички для роботи в нинішніх умовах, з особливим фокусом на потребах людей з інвалідністю, ветеранів та жінок».

Також із вітальним словом до учасників звернувся Тілл Кюстер, директор напряму Inclusive Humanitarian Action та представник офісу Christoffel-Blindenmission Christian Blind Mission e.V. (CBM) в Україні:

«Партнерство між CBM, Національною Асамблеєю людей з інвалідністю України (НАІУ) та місцевими організаціями дозволяє поєднувати міжнародний досвід із реальними потребами українських закладів професійної освіти. Разом ми передаємо практичні інклюзивні рішення, підсилюємо команди викладачів і адміністраторів, формуємо доступне освітнє середовище та зміцнюємо зв’язок освіти з ринком праці. Такий союз відкриває можливості для системних змін — від методик і навчальних програм до адвокації сталих рішень на рівні всієї системи професійної освіти».

До учасників також звернулася Ірина Шумік, генеральна директорка Директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України: 

«Наше спільне завдання — разом із партнерами та закладами освіти взяти найкращі практики, осмислити їх і якісно адаптувати до українського контексту. Щоб у результаті створити умови, за яких кожен і кожна в Україні матимуть реальний доступ до професійної освіти та здобуття професійних кваліфікацій», — зазначила Ірина Шумік.

«Професійна освіта — це не лише доступні приміщення та спеціальні засоби. Це передусім зміна підходів: рівноправність, повага до індивідуальних потреб і формування в закладах середовища, де людина отримує не тільки знання, а й упевненість зробити наступний крок — до самостійності та працевлаштування. Наше завдання — зробити так, щоб інклюзія в закладах професійної освіти була не формальністю, а щоденною практикою», — наголосила генеральний секретар Національної Асамблеї людей з інвалідністю України (НАІУ) Вікторія Назаренко.

Що передбачає проєкт Inclusive VET

Координаторка проєкту від НАІУ Світлана Петруша представила ключові компоненти ініціативи. У межах проєкту передбачено:

Програму підготовки тренерів (ToT) для викладачів і управлінських команд закладів професійної освіти з фокусом на інклюзивних методах роботи зі здобувачами освіти з інвалідністю та ПТСР. До завершення проєкту навчання пройдуть 100 учасників із 18 закладів професійної освіти.

Супервізійну підтримку для впровадження інклюзивних підходів: кожен заклад отримає онлайн-консультації та очні візити, а також тематичні чат-групи для обміну досвідом.

Розроблення та поширення практичного посібника з інклюзивної професійної освіти — ресурс буде розповсюджено серед 40 закладів.

Навчання з надання інклюзивної першої допомоги під час надзвичайних ситуацій і кризових станів, пов’язаних із ПТСР: навчання пройдуть 36 учасників із 18 закладів, інструкції отримають 40 закладів.

Навчання з організації інклюзивних інформаційних кампаній для закладів професійної освіти: 36 учасників із 18 закладів, онлайн-брошура — для 40 закладів.

«Для багатьох ветеранів та людей з інвалідністю професійна освіта стає важливою частиною відновлення й повернення до активного життя. Наше завдання — допомогти закладам профосвіти створити такі умови, де кожен здобувач освіти отримує не лише знання, а й відчуття безпеки, поваги та реальних можливостей для подальшої роботи», — сказала координаторка проєкту від НАІУ Світлана Петруша.

Дискусія з фокусом на викликах і практичних рішеннях

Під час панельної дискусії модераторка Маха Хочен-Беґшоу, глобальна радниця з питань інклюзивної освіти CBM, запропонувала спікерам відповісти на запитання про те, що сьогодні перешкоджає ветеранам та людям з інвалідністю отримувати доступ до професійної освіти та повноцінно брати в ній участь, а також яких змін вони очікують від цього проєкту.

У своїх виступах Наталія Софій та Галина Косова-Сіліна, експертки з питань інклюзивної освіти, окреслили ключові виклики, з якими стикаються ветерани, люди з інвалідністю та заклади професійної освіти. Серед них:

  • фрагментарність підтримки та відсутність узгодженого механізму міжвідомчої координації між освітою, соціальною сферою та охороною здоров’я, що створює плутанину між різними інструментами підтримки (зокрема між індивідуальною програмою розвитку та індивідуальною програмою реабілітації);
  • обмежена доступність інфраструктури, коли доступність часто зводиться до пандуса на вході, тоді як ліфти, санвузли, гуртожитки, а також інформаційна й соціальна доступність залишаються проблемними;
  • брак чітких методик і рекомендацій, через що викладачі та адміністрація змушені діяти інтуїтивно, без зрозумілих орієнтирів щодо адаптацій для різних категорій людей з інвалідністю та ветеранів;
  • недостатня готовність персоналу до реагування на загострення стану здоров’я, психологічні кризи та дій у надзвичайних ситуаціях (зокрема евакуації);
  • відсутність наступності між етапом навчання та подальшою підтримкою на ринку праці — слабка взаємодія між ЗПО, роботодавцями та службами зайнятості;
  • недостатня залученість людей з інвалідністю та ветеранів до комунікаційних кампаній у сфері професійної освіти;
  • брак штатної підтримки — асистентів для викладачів, майстрів і здобувачів освіти, а також повноцінних команд супроводу, попри те що законодавство передбачає такі механізми.

Представниці закладів професійної освіти — Тетяна Колесник та Валерія Коваль — поділилися мотивацією долучитися до ініціативи та окреслили прогалини, які прагнуть подолати: недостатній розвиток сервісів підтримки для здобувачів освіти з інвалідністю та ветеранів, брак практичних інструментів для педагогів, а також потребу в зрозумілих процедурах роботи зі здобувачами освіти з психосоціальними порушеннями та ПТСР.

Учасники наводили приклади людей з інвалідністю та ветеранів, які, попри вік, травми чи складні життєві обставини, цілеспрямовано опановують нові професії — від шиття етнічного одягу до робітничих спеціальностей, зокрема токаря.

Проєкт «Інклюзивна професійна освіта: покращення навчання для ветеранів та людей з інвалідністю» впроваджується Національною Асамблеєю людей з інвалідністю України (НАІУ) спільно з Christoffel-Blindenmission Christian Blind Mission e.V. (CBM) за фінансової підтримки Європейського Союзу, Німеччини, Польщі, Естонії та Данії в межах Мультидонорської ініціативи Skills4Recovery, яка реалізується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH та Solidarity Fund PL (SFPL).

Related news

All news

Admission to NAPD

Are you impressed by our activities? Join the member organizations of the National Assembly of People with Disabilities of Ukraine!
join NAPD