Лист НАІУ до Управління забезпечення прав людини Національної поліції України
ВГО НАІУ у відповідь на лист Управління забезпечення прав людини Національної поліції України від 11 серпня 2016 року № 435/37/1701-2016 стосовно надання інформації про покращення порядку доступу людей з інвалідністю до адміністративного провадження повідомляє.
Насамперед дякуємо за відкритість до взаємодії з громадянським суспільством і розуміння необхідності врахування специфічних потреб людей з інвалідністю в діяльності органів державної влади, зокрема поліції.
Загальновідомо, що позитивне чи негативне сприйняття світовою спільнотою будь-якої держави залежить від рівня забезпеченості прав і законних інтересів її громадян, а особливо тих їх категорій, які перебувають у складних життєвих обставинах.
Як вбачається зі змісту норм Закону України «Про національну поліцію», робота поліції пов’язана з постійним безпосереднім контактом з людьми.
При цьому, зважаючи на те, що чисельність людей з інвалідністю становить 6 % у структурі населення України, а випадки вчинення щодо них правопорушень є досить частими, їх контакт з працівниками поліції відбувається постійно.
Враховуючи зазначене, зважаючи на значущість і специфіку роботи органів поліції та за результатами аналізу норм Закону України «Про національну поліцію», доводимо до відома Управління забезпечення прав людини Національної поліції України бачення ВГО НАІУ щодо питань, пов’язаних з інвалідністю, які необхідно враховувати в роботі поліції, зокрема потрібно забезпечити:
- ознайомлення працівників поліції зі змістом Конвенції про права осіб з інвалідністю під час проходження ними професійного навчання;
- навчання працівників поліції особливостям поводження з людьми з інвалідністю різних нозологій (з порушеннями опорно-рухового апарату, зору та слуху) під час надання їм допомоги, у тому числі невідкладної;
- вивчення та використання працівниками поліції жестової мови на рівні, необхідному для задоволення потреб людей з інвалідністю з вадами слуху;
- врахування потреб людей з інвалідністю в нормативно-правових актах, що регламентують діяльність поліції та тією чи іншою мірою стосуються питання співпраці та взаємодії з людьми;
- фізичну доступність приміщень, займаних органами поліції, для маломобільних груп населення з урахуванням вимог ДБН В.2.2-17:2006, ДСТУ-Н Б В.2.2-31:2011 та ДСТУ Б ISO 21542:2013. Це стосується, у тому числі, забезпечення місць для паркування автомобілів людей з інвалідністю поблизу будівель поліції; пониження бордюрів на тротуарах поблизу будівель поліції; облаштування цих будівель пандусами; нанесення маркування перепадів підлоги та сходів; покращення освітлення в приміщеннях; відповідне облаштування санітарних кімнат тощо;
- доступність офіційних веб-сайтів органів поліції для людей з інвалідністю з порушеннями слуху, зору та інтелектуальними порушеннями шляхом застосування доступних форматів (субтитрування, аудіокоментування, спрощений формат подачі інформації, переклад на жестову мову);
- взаємодію з органами опіки та піклування (виконавчі комітети органів місцевого самоврядування та місцеві державні адміністрації) для забезпечення дотримання вимог законів та інших нормативно-правових актів щодо опіки й піклування над недієздатними особами та особами, цивільна дієздатність яких обмежена;
- збір та узагальнення статистичної інформації про роботу поліції з людьми з інвалідністю в розрізі видів наданої допомоги, категорій її отримувачів (стать, група інвалідності) тощо.
Також для урахування інтересів осіб з інвалідністю у адміністративному провадженні необхідно внести зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, яким регулюються правовідносини у сфері забезпечення адміністративного провадження.
Важливим є забезпечити у Кодексі вимоги Конвенції про права осіб з інвалідністю щодо рівної участі у процесі, доступу до процесуальних документів.
Особа з інвалідністю у адміністративному провадженні може бути як потерпілою, так і особою, що притягається до адміністративної відповідальності, а також бути у ролі свідка. Зважаючи на це, необхідно доповнити статті Кодексу в частині, що регулює процес адміністративного провадження спеціальними нормами щодо осіб з інвалідністю, які забезпечать виконання ст. 12, 13, 21 Конвенції.
Зокрема необхідно забезпечити доступ до інформації адміністративного провадження у доступних форматах, для осіб з інвалідністю по зору та слуху, забезпечити вільний доступ до правової допомоги, послуг перекладача жестової мови.
Необхідно забезпечити з моменту затримання особі з інвалідністю право на захист, гарантії ознайомлення з процесуальними документами, відображення у процесуальних документах в анкетній частині відомості про особу, її можливості самостійно ознайомитися з процесуальними документами, можливості підписання таких документів.
З метою унеможливлення зловживань з боку особи, яка вчиняє дії щодо притягнення до адміністративної відповідальності, необхідно передбачити механізм фіксування ознайомлення особи з її правами, Конституційних гарантій щодо призумції невинуватості. Якщо особу з інвалідністю як учасника адміністративного провадження ознайомлено з її правами, а вона не має можливості самостійно зробити підпис на документі, має бути передбачений механізм забезпечення ознайомлення у присутності інших осіб, не зацікавлених та не пов’язаних з конкретним адміністративним провадженням.
Для цього потрібно вносити доповнення у відповідні розділи КпАП, а також Закону України «Про безоплатну правову допомогу».
Зі свого боку ВГО НАІУ готове надати за необхідності консультативну та інформаційну допомогу в питанні налагодження контакту поліції з людьми з інвалідністю.
