Мистецька освіта без обмежень

Завершено
Термін дії проєкту

01.04.2020 – 31.12.2021

Проєкт впроваджується у регіонах

Проєкт впроваджується за підтримки:

  • Міністерства культури та інформаційної політики

Контактні особи від НАІУ:

Мета проєкту

  • підвищення рівня доступності мистецької освіти через впровадження інклюзивного навчання в мистецьких школах, допомога у створенні освітнього простору, дружнього для всіх, а також виявлення конкретних перешкод для інклюзивного навчання мистецтва та напрацювання рекомендацій для усунення таких перешкод

Міністерства культури та інформаційної політики і Національна Асамблея людей з інвалідністю України з 2020 року успішно реалізували пілотний проєкт для сімнадцяти мистецьких шкіл з різних областей України, який стосується організації доступного середовища, навчального процесу, що враховує потреби всіх дітей, в тому числі з інвалідністю, впровадження Конвенції інклюзивної освіти.   

Сімнадцять  мистецьких шкіл, які перемогли в конкурсі  заявок на участь в проєкті та погодились з умовами співпраці та забажали впроваджувати інклюзивне навчання в своїх мистецьких закладах. 

Під час пілотного проєкту учасники підвищили свій рівень знань та практичних навичок для організації інклюзивного навчання у мистецькій школі, стали експертами з фізичної доступності приміщень, підготували власні плани усунення існуючих бар’єрів для впровадження інклюзивного навчання, отримали методичну підтримку та технічну допомогу. 

Запровадження інклюзивного навчання здійснювалось за наставництва консультантів та експертів Національної Асамблеї людей з інвалідністю України.

Учасники пілотного проєкту самостійно визначали оптимальні форми роботи з учнями з особливими освітніми потребами у власній мистецькій школі, а їх досвід бів використаний при підготовці методичних рекомендацій за результатами пілотного проєкту.

Освітньо-тренінгова програма складалась  з 4 модулів:

Модуль 1 – Фізична доступність

Модуль 2 – Організація навчання учнів з особливими освітніми потребами 

Модуль 3 – Навчально-методичне забезпеченні освітнього процесу

Модуль 4 – Взаємодія

Крім того, представники/ ці мистецьких шкіл (учасники пілотного проєкту) мали змогу для спілкування та обміну досвідом, розробки спільних навчальних проєктів. Для цього проводились зустрічі для обміну досвідом, ідеями та спільного пошуку найкращих рішень проблемних питань, які виникали у ході реалізації проєкту.

Під час пілотного проєкту учасники підвищили свій рівень знань та практичних навичок для організації інклюзивного навчання у мистецькій школі, стали експертами з фізичної доступності приміщень, підготували власні плани усунення існуючих бар’єрів для впровадження інклюзивного навчання, отримали методичну підтримку та технічну допомогу. 

Запровадження інклюзивного навчання здійснювалось за наставництва консультантів та експертів.

Учасники пілотного проєкту самостійно визначали оптимальні форми роботи з учнями з особливими освітніми потребами у власній мистецькій школі, а їх досвід використаний при підготовці методичних рекомендацій за результатами пілотного проєкту.

Крім того, представники/ ці мистецьких шкіл (учасники пілотного проєкту) мали змогу для спілкування та обміну досвідом, розробки спільних навчальних проєктів. Для цього було організовано зустрічі для обміну досвідом, ідеями та спільного пошуку найкращих рішень проблемних питань, які виникали у ході реалізації проєкту.

Презентація ключових результатів пілоту відбулась 14 грудня 2021 року в Укрінформ під час Всеукраїнської конференції «Інклюзивна мистецька освіта в закладах спеціалізованої мистецької освіти: перші результати та перспективи впровадження», що транслювалась наживо.

Серед іншого були презентовані 5 навчально-методичних посібників, розроблених в межах пілоту протягом 2020 – 2021 років на допомогу закладам мистецької освіти у впровадженні інклюзивного навчання.

«Індекс інклюзії: заклади мистецької освіти» є методологічним підґрунтям для розробки і реалізації стратегічного плану інклюзивного розвитку мистецької школи або фахового мистецького коледжу, що стане у нагоді керівникам для запровадження у закладі інклюзивного навчання, моніторингу його ефективності та імплементації у систему внутрішнього забезпечення якості освіти.

«Анкета аудиту архітектурної доступності» містить методичні рекомендації до здійснення закладом мистецької освіти самоаналізу на предмет відповідності приміщень і прилеглої території вимогам фізичної доступності, а також покрокову інструкцію визначення перешкод на шляху до безбар’єрності закладу та засобів їх подолання;

«Мистецька школа: доступне освітнє середовище» та «Мистецькі коледжі: доступне освітнє середовище» презентують модель інклюзивного простору мистецької школи та фахового мистецького коледжу, що відповідає сучасним вимогам універсального дизайну на усіх рівнях – від фізичної безбар’єрності приміщень до розвинутого інклюзивного простору, дружнього до всіх учасників освітнього процесу;

«Нотна система Луї Брайля як основа ефективного навчання дітей з порушенням зору в мистецькій школі» – перша в Україні спроба методичних рекомендацій викладачам мистецьких шкіл з опанування брайлівської системи для ефективного навчання музичному мистецтву дітей з порушеннями зору;

Видання представлені у вільному доступі на цьому сайті у розділі “Видання”  та партнерів проєкту.

Вступ до НАІУ

Вам імпонує наша діяльність? Приєднуйтесь до організацій-членів Національної асамблеї людей з інвалідністю України!
приєднатися до НАІУ