Звернення НАІУ до народних депутатів України щодо законопроєкту 5344-Д
6 Квітня 2023
Поширити:
ШАНОВНІ НАРОДНІ ДЕПУТАТИ!
НЕ ДОПУСТІТЬПРИЙНЯТТЯЗАКОНОПРОЕКТУ 5344-Д,
який планується на розгляд Парламенту вже на наступному тижні!!!
ЗУПИНІТЬ СТРАШНІ ЗАКОНОДАВЧІ ПРОЯВИ народного депутата Г. Третьякової і міністра антисоціальної політики О. Жолнович !!!
У країні, в якій тисячі, тисячі, тисячі громадян отримали страшні поранення, як цивільно постраждалих, так і воїнів, які захищали країну, НЕ МОЖНА ПОГІРШУВАТИ ПРАВА ЦИХ ЛЮДЕЙ, НЕ МОЖНА ЗНИЩУВАТИ ЇХ СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ, РЕАБІЛІТАЦІЮ, ПРАЦЕВЛАШТУВАННЯ.
Законопроєкт 5344-д тричі включався до порядку денного пленарного засідання Верховної Ради України, але завжди було очевидно, що такий антисоціальний, протиправний і дискримінаційний проєкт закону не буде підтриманий народними депутатами України!
І як наслідок, 23 березня 2023 року у Верховній Раді України не вистачило голосів депутатів навіть для взяття законопроєкту 5344-д за основу, а тому його у той же день було відправлено на повторне перше читання.
Національна Асамблея людей з інвалідністю України разом із іншими громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю дякує всім народним депутатам, які дослухалися до голосів обурення та категоричної незгоди громадянського суспільства, керівників підприємств, де працюють люди з інвалідністю, активістів громадського руху, правозахисників і не проголосували за цей ганебний проєкт закону!
Просимо звернути увагу, що редакція законопроєкту 5344-д до повторного першого читання є результатом «косметичних» правок і «камуфляжу» антисоціальних і неправомірних положень з метою протиснути всіма можливими методами цей проєкт закону, хоча б допоки у першому читанні.
Саме тому, жодне авторитетне та дієве громадське об’єднання осіб з інвалідністю не підтримало законопроєкт 5344-д ні на засідання робочої групи з його розробки, ні у публічному просторі.
Жодна норма в законопроєкті 5344-д під час його доопрацювання до повторного першого читання не сформульована за участі громадських об’єднань осіб з інвалідністю!
Кілька антисоціальних і протиправних прикладів, які залишаються після так званого «доопрацювання» до повторного першого читання:
Пропонується виключити із законів України фінансування соціальної, професійної, трудової та фізкультурно-спортивної реабілітації і реабілітаційної допомоги, а також пропонується виключити цілу статтю про трудову реабілітацію осіб з інвалідністю.
В порушення Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю законопроєкт 5344-д скасовує законодавчу норму щодо необхідності залучення громадських об’єднань осіб з інвалідністю (!!!) до всіх рішень, які стосуються людей з інвалідністю.
Звертаємо увагу, що відсторонення громадських об’єднань осіб з інвалідністю від співпраці з інституціями влади – це принципова заскорузла та незрозуміла позиція Міністерства соціальної політики України та інших авторів законопроєкту 5344-д. На підтвердження якої Міністерство соціальної політики України, навіть не чекаючи прийняття даного закону, вже вийшло з ініціативою не погоджувати проєкти нормативно-правових актів з громадськими об’єднаннями осіб з інвалідністю. Так, 10 березня 2023 року Мінсоцполітики направило до Мінюсту для проведення правової експертизи відповідний проєкт постанови Уряду.
Законопроєкт 5344-д не може мати «євроінтеграційного» статусу, тому що він не узгоджується із Європейською стратегією прав людей з інвалідністю на 2021-2030 роки, яка передбачає посилення співпраці із об’єднаннями осіб з інвалідністю.
Діюча і ефективна норма, щодо співпраці громадських організацій людей з інвалідністю з українською владою знищується законопроєктом 5344-д та замість неї передбачається декларативна і абсолютно недієва в реалізації норма, яка блокує таку співпрацю всупереч Європейській стратегії прав людей з інвалідністю на 2021-2030 роки.
Попри включення до законопроєкту 5344-д низки новацій, які мають на меті покращити в Україні ситуацію із працевлаштуванням та зайнятістю осіб з інвалідністю, виписані вони абсолютно без урахування вимог нормопроектувальної техніки та прив’язки до реалій сьогодення, внаслідок чого їх неможливо буде застосувати на практиці.
Так звані, новації працевлаштування – це фікція, яка тільки декларує «покращення»!
Законопроєкт 5344-д не може бути належним чином реалізованим без додаткових і численних змін до кодексів і законів, він є неструктурованим, несистемним, не має логічної послідовності та однозначності в розумінні, містить безліч неузгодженостей між його частинами та із чинним законодавством.
І наостанок зазначимо, що всупереч вимогам законодавства до законопроєкту 5344-д не додано ніяких фінансово-економічних розрахунків. Це не дозволяє оцінити задекларовані розробниками, так звані, «позитиви» та взагалі ставить під сумнів їх існування.
Новий внесок, запропонований законопроєктом 5344-д замість адміністративно-господарських санкцій, фактично є новим імперативним податком (сплата якого є невідворотною у разі незабезпечення виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю), запровадженим під час війни для всіх роботодавців. До того ж адміністрування цього внеску законопроєктом 5344-д пропонується покласти на податкові органи.
Виходячи з суті та процедури підготовки законопроєкту 5344-д до повторного першого читання, у громадськості немає довіри ні до цього проєкту закону, ні до його авторів!
НЕ ГОЛОСУЙТЕ за ЗАКОНОПРОЄКТ 5344-Д, ЯКИЙ ЗНИЩУЄ ПРАВА І СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ УКРАЇНСЬКИХ ГРОМАДЯН, ПОСТРАЖДАЛИХ ВІД ВІЙНИ!
Ми за реформи, що економічно та соціально обґрунтовані та будуть працювати на покращення становища людей з інвалідністю! Але після перемоги та встановлення миру в Україні!
Слава Україні!
З повагою, за дорученням понад 120 громадських організацій людей з інвалідністю з усіх регіонів України, які об’єднують біля мільйона громадян людей з інвалідністю.
За 9 місяців роботи на гарячу лінію Національної Асамблеї людей з інвалідністю України надійшло 523 звернення. З них 439 людей звернулися до нас вперше. Найбільша кількість заявників – понад 484 – задала свої питання телефоном, інша – електронною поштою, через соціальні мережі тощо. За роз’ясненнями, юридичними консультаціями до фахівців НАІУ переважно звертаються люди, які мають […]
Під час повітряної тривоги важливо швидко зорієнтуватися: зібрати речі, знайти найближче укриття, спуститися вниз або сховатися за двома стінами. Багато хто орієнтується за вказівниками, інформаційними табличками чи повідомленнями в додатках. Але що робити, коли ця інформація та доступи є недоступними? Люди з інвалідністю зору орієнтуються на звуки, ритм, фактуру під ногами. Але в момент небезпеки […]
Інвалідність часто асоціюється з видимими ознаками – тростинами, кріслами колісними, протезами. Такий образ закріпився в масовій культурі, архітектурному плануванні, навіть у законодавстві. Але є ще інша реальність – невидима інвалідність. Люди з невидимими інвалідностями часто залишаються поза увагою. Їхня вразливість неочевидна, а тому легше ігнорується. Але вони так само щодня стикаються з бар’єрами, які для […]
«У 2025 році механізм проведення виплати разової грошової допомоги до Дня Незалежності України не змінився», – повідомляє на своєму офіційному сайті Пенсійний фонд України, посилаючись на постанову Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2025 року № 486 “Про встановлення розмірів разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої Законами України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” і “Про жертви нацистських […]
Зінаїду зі Сторожинецької громади важко застати вдома. Вона постійно в русі: фестивалі, спортивні змагання, поїздки до різних міст. Щойно повернулася з Ковеля, де здобула перемогу в одразу двох видах спорту. Важко повірити, що жінці шістдесят один рік, і вона пересувається за допомогою крісла колісного. Але саме так виглядає реальність людини, яка обрала рух замість замикання […]
До вашої уваги – запис вебінару «Встановлення інвалідності – 2025: покрокова інструкція», організований Ресурсним центром Національної Асамблеї людей з інвалідністю України (НАІУ) у межах проєкту «Реабілітація в Україні» (Rehab4U). У ньому: про зміни, які відбулися у вітчизняному законодавстві із січня 2025 року щодо реформування медико-соціальної експертизи та впровадження оцінювання повсякденного функціонування людини. А також, які […]