Планується підвищити розміри державної соціальної допомоги:  законопроєкт «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю»

17 Грудня 2025

Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів розглянув проєкт Закону України про внесення змін до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» щодо формування комплексної державної підтримки та підвищення соціальних гарантій для сімей з особами з інвалідністю (реєстр. № 14191), поданий Гетманцевим Д.О. та іншими народними депутатами України.

Як повідомив комітет на своїй сторінці у Facebook, метою законопроєкту є створення сучасної, справедливої та гнучкої системи державної підтримки дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю з дитинства, що забезпечує гідний рівень життя, сприяє соціальній інтеграції, підвищує доступ до необхідних послуг і гарантує право кожної дитини та родини на всебічну підтримку.

Законопроєкт передбачає перехід від фрагментарної допомоги до системного підходу, який поєднує підвищену фінансову допомогу, послуги та цифрові рішення для зручності громадян.

Законопроєкт пропонує:

1. Відв’язати державну соціальної допомоги від прожиткового мінімуму та обчислення її у співвідношенні із мінімальною зарплатою.

Підвищення розмірів державної соціальної допомоги:

  • дітям з інвалідністю віком до 18 років — 100% мінімальної заробітної плати;
  • особам з інвалідністю з дитинства І групи — 100% мінімальної заробітної плати;
  • особам з інвалідністю з дитинства ІІ групи — 70% мінімальної заробітної плати;
  • особам з інвалідністю з дитинства ІІІ групи — 30% мінімальної заробітної плати.

2. Запровадження допомоги на догляд – без обов’язкової умови звільнення одного з батьків із роботи, із встановленням мінімального розміру допомоги на рівні не нижче 100% мінімальної заробітної плати для дітей, що потребують найбільшого ступеня підтримки та осіб з інвалідністю з дитинства І групи.

3. Розширення видів соціальної підтримки, у тому числі для дітей, які належать до груп ризику щодо набуття інвалідності.

4. Цифровізацію процесів призначення допомоги — можливість подання заяв та отримання довідок в електронній формі.

5. Цифровізацію процедури формування медичного висновку про інвалідність дитини, який зараз видається виключно у паперовій формі в результаті виключно паперового процесу збору і подання документів та прийняття рішення про інвалідність дитини.

6. Надання вибору способу отримання соціальної допомоги — готівкою, безготівково чи через соціальні картки.

7. Розмежування виплати допомоги і оплати за надання доглядових послуг під час перебування чи проживання у відповідних інституційних закладах.

Закріплення права людини з інвалідністю, які перебувають у закладах інституційного догляду, самостійно розпоряджатися своєю соціальною допомогою.

8. Комплексну соціальну підтримку родин, в тому числі закріплення права на декілька критично важливих для родин послуг (раннє втручання, інклюзивний супровід, комплексний розвиток, тимчасовий відпочинок для батьків чи осіб, які їх замінюють).

9. Закріплення права на забезпечення дітей з інвалідністю медичними виробами до державної програми реімбурсації, щоб надати їм гарантоване право із визначеною періодичністю отримувати необхідні медичні вироби.

10. Державне фінансування усіх видів допомог і послуг за рахунок коштів державного бюджету.

Реалізація положень законопроєкту передбачає внесення змін до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю».

За твердженням комітету, ухвалення законопроєкту не суперечить міжнародним зобов’язанням України та відповідає Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, Конвенції про права дитини та Європейській соціальній хартії (переглянутій).

За результатами розгляду проєкту Закону України про внесення змін до Закону України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» щодо формування комплексної державної підтримки та підвищення соціальних гарантій для сімей з особами з інвалідністю (реєстр. № 14191) члени Комітету вирішили  рекомендувати Верховній Раді України включити зазначений законопроєкт до порядку денного сесії та прийняти його за основу.

Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів рекомендовано доопрацювати зазначений законопроєкт з урахуванням поправок і пропозицій суб’єктів права законодавчої ініціативи, а також з урахуванням пропозицій і поправок, внесених відповідно до частини першої статті 116 Регламенту Верховної Ради України, передбачивши можливість внесення змін, зокрема, до законів України «Про охорону дитинства», «Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про соціальні послуги», «Про дошкільну освіту», з метою закріплення права дитини на раннє втручання, права батьків на індивідуальний план сімейних послуг та створення міждисциплінарної сімейно-центрованої комплексної послуги для профілактики та запобігання інвалідизації дитини.

Документ перебуває на стику компетенцій трьох міністерств – Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства соціальної політики сім’ї та єдності України та Міністерства освіти і науки України, оскільки фахівці цих сфер можуть виявляти проблеми розвитку на різних етапах: у дошкільних закладах, яслах, садочках, у сімейного лікаря чи соціального працівника громади.

Згідно з довідкою Міністерства соціального політики, сім’ї та єдності України, для реалізації законопроєкту необхідно близько 52 млрд грн, тоді як у бюджеті на 2026 рік наразі передбачено лише 21 млрд.

Схожі новини

Всі новини

Вступ до НАІУ

Вам імпонує наша діяльність? Приєднуйтесь до організацій-членів Національної асамблеї людей з інвалідністю України!
приєднатися до НАІУ