Чому важливо забезпечити доступність виборчих дільниць для людей з інвалідністю?

Чому важливо забезпечити доступність виборчих дільниць для людей з інвалідністю?
15 Липня 2019
Друкувати цю новину

Згідно з аудитом Національної Асамблеї людей з інвалідністю, з 90 обстежених виборчих дільниць у трьох містах України лише 11 є доступними для людей з інвалідністю.

Зі складнощами у процесі голосування стикаються не тільки люди, які пересуваються на візку. Дільниці не пристосовані для людей із порушеннями зору та слуху, інтелектуальною та психосоціальною інвалідністю.

Існує хибна думка, що передбачена всіма законами про вибори можливість проголосувати за місцем перебування виборця (у тому числі і вдома), дозволяє повністю забезпечити право людини з інвалідністю на волевиявлення. Однак, існує ряд причин, чому не всі виборці з інвалідністю бажають голосувати вдома:

  • По-перше, для багатьох виборців голосування на виборчій дільниці є унікальним досвідом демократичного волевиявлення та можливістю розділити цей досвід з іншими громадянами своєї країни.
  • По-друге, не всі виборці з інвалідністю хочуть пускати у свій дім незнайомих людей без можливості відмовити жодному з них, включаючи спостерігачів.
  • По-третє, через можливі моторні та інші порушення люди з інвалідністю мають більший ризик псування бюлетеня, а при голосуванні вдома заміна зіпсованого бюлетеня на новий не передбачена, адже кількість бюлетенів, які видаються членам комісії для організації голосування за місцем перебування має дорівнювати кількості виборців, які голосують у цей спосіб.

Законодавчий аспект

Окрім Закону “Про вибори народних депутатів України”, який закріплює принципи рівних і вільних виборів, а також певні інструменти полегшення участі у виборах для виборців з інвалідністю, забезпечення вільного доступу людей з інвалідністю до виборчих дільниць передбачене такими підзаконними актами:

  • Постанова Центральної виборчої комісії (ЦВК) № 5 від 19 січня 2012 року «Про Вимоги до приміщень дільничних виборчих комісій та приміщень для голосування»;

  • Постанова ЦВК № 18 від 26 січня 2012 року «Про вимоги до приміщень окружних виборчих комісій з виборів народних депутатів України, норми забезпечення виборчих комісій обладнанням, інвентарем, транспортними засобами і засобами зв’язку, оргтехнікою, іншими матеріальними цінностями, види послуг, які виборчі комісії можуть закуповувати за рахунок коштів Державного бюджету України»;
  • Постанова ЦВК № 31 від 4 березня 2014 року «Про вимоги до приміщень окружних і дільничних виборчих комісій з виборів Президента України та приміщень для голосування, норми забезпечення виборчих комісій з виборів Президента України транспортними засобами, засобами зв’язку, обладнанням, інвентарем, оргтехнікою, іншими матеріальними цінностями, види послуг, які виборчі комісії можуть закуповувати за рахунок коштів Державного бюджету України»;
  • Постанова ЦВК № 161 від 10 серпня 2015 року «Про нормативні вимоги до приміщень територіальних і дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ і приміщень для голосування, перелік та норми забезпечення цих комісій транспортними засобами, засобами зв’язку, обладнанням, інвентарем, оргтехнікою, іншими матеріальними цінностями, види робіт і послуг, які територіальні виборчі комісії можуть закуповувати за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, чи коштів відповідного місцевого бюджету, виділених на підготовку і проведення місцевих виборів».

Хоча ці постанови ЦВК є обов’язковими до виконання, відсутність у законодавстві механізмів контролю за дотриманням передбачених цими постановами вимог, а також дієвих санкцій за їх невиконання та ресурсів, необхідних для забезпечення доступності виборів для людей з інвалідністю, на практиці призводить до ігнорування вимог цих документів органами влади. Саме тому дільничні виборчі комісії та балансоутримувачі приміщень, у яких відбувається голосування, часто-густо ігнорують вимоги, зазначені у цих документах.

Як змінити ситуацію?

Як показало опитування IFES, 77% українців вважають, що виборчі дільниці мають бути більш доступними для людей з інвалідністю.

Хоча недоступність приміщення для голосування може стати перешкодою не тільки для громадян з інвалідністю, а й, наприклад, батьків з дитячими візками й людей, що мають тимчасові травми,кількість скарг та повідомлень про непристосованість приміщень для голосування до потреб людей з інвалідністю залишається невеликою. Через відсутність скарг проблема не визнається ними як актуальна та така, що потребує якнайшвидшого вирішення.

Зробіть свій важливий внесок у забезпечення доступності дільниць – напишіть заяву до окружної виборчої комісії щодо недоступності приміщення для голосування.

Для цього необхідно зробити декілька простих кроків:

Крок 1. Визначте, чи є доступною ваша дільниця для людей з інвалідністю.

Згідно з вимогами Закону України «Про вибори народних депутатів України», протягом  20 днів до дня виборів ви як виборець можете завітати на вашу виборчу дільницю. Адресу вашої дільниці ви можете знайти тут.

Визначте, яким серед цих 10 основних ознак не відповідає ваша виборча дільниця:

  1. Виборча дільниця повинна знаходитися на першому поверсі. Якщо до неї ведуть східці, мають бути передбачені пандуси. Якщо дільниця розташована не на першому поверсі, на локації має бути ліфт.
  2. Коридори, під’їзди й простір, відведений для голосування, повинні бути вільні від перешкод. На всіх виборчих дільницях має бути достатньо простору, щоби людина на візку могла легко пересуватися.
  3. Мають бути передбачені місця для сидіння для виборців, які не можуть стояти протягом тривалого часу.
  4. Дорога до виборчої дільниці повинна бути доступною, не мати будь-яких перешкод. Поруч мають бути передбачені місця для парковки, призначені для людей з інвалідністю.
  5. Виборці з інвалідністю повинні мати можливість обрати людину, яка допомагатиме їм на виборчій дільниці. Це не мають бути особи, відповідальні за організацію та проведення виборів. Присутні на дільниці особи, відповідальні за організацію та проведення виборів, мають проінформувати про це інших виборців.
  6. На виборчих дільницях повинні бути аудіопристрої, довідники, надруковані шрифтом Брайля й крупним шрифтом, збільшувальне скло та інші засоби, які допоможуть виборцям із порушеннями зору проголосувати самостійно.
  7. Виборчі дільниці повинні бути добре освітлені, щоби виборці з порушеннями зору могли чітко бачити інформацію в бюлетені й інші матеріали.
  8. Поверхні, на яких виборці будуть писати, повинні бути достатньо низькими для всіх виборців, у тому числі для тих, хто використовує інвалідні візки. Виборчі скриньки також повинні бути розміщені на висоті, доступній для виборців, які хочуть опустити бюлетень без допомоги помічника.
  9. Інструкції для виборців із порушеннями слуху повинні бути доступні в письмовому форматі або пояснені за допомогою перекладача жестової мови.
  10. Дизайн бюлетеню повинен бути простим і доступним для розуміння людьми з інтелектуальною або психосоціальною інвалідністю.

Для зручності, ви можете роздрукувати або завантажити на мобільний телефон цей документ з переліченими ознаками доступної виборчої дільниці.

Крок 2. Написання заяви

Для написання заяви вам знадобиться наступна інформація:

Інформація про вашу окружну виборчу комісію (ОВК): адреса, ПІБ голови комісії. Цю інформацію можливо знайти тут.

  1. Якщо ви подаєте заяву пізніше, ніж за 10 днів після дня проведення виборів – Інформація про вашу районну державну адміністрацію: повна назва та адреса. Перелік районних державних адміністрацій (місцевих органів влади) доступний тут.
  2. Список порушень, наявних на вашій дільниці, які ви виявили згідно з інструкціями, вказаними у кроці.

Документи, що підтверджують незадовільний стан дільниці (необов’язково). Це можуть бути роздруковані фото або відео-файли, записані на цифровий носій (наприклад, CD-диск).

Завантажити приклад заяви.

Форма заяви є довільною. У кінці заяви ви можете навести власні пропозиції щодо усунення недоліків та попросити проінформувати про результат розгляду заяви у встановлений законодавством строк.

Крок 3. Подання заяви

Заяву необхідно надіслати поштою. В залежності від дати подання заяви, адресат може різнитися:

  • Якщо ви подаєте заяву протягом 10 днів після дня проведення виборів, заява надсилається на адресу вашої окружної виборчої комісії (ОВК) та одночасно на адресу районної державної адміністрації.
  • Адреси окружних виборчих комісій можливо дізнатися за посиланням: cvk.gov.ua.
  • Перелік районних державних адміністрацій шукайте тут.
  • Якщо ви подаєте заяву пізніше ніж через 10 днів після проведення виборів, адресатом має бути вказана лише районна державна адміністрація, оскільки повноваження окружних виборчих комісій закінчуються після виборів.

Зробимо вибір доступним разом! ВІДЕО

IFES