Запит щодо регламентування встановлення наземних обмежувачів руху транспорту в зонах пішохідних шляхів
4 Січня 2021
Поширити:
Міністрові розвитку громад та територій України
Олексієві Чернишову
Копія: Міністерство інфраструктури України
Національна поліція України
Уповноваженому Президента України у справах осіб з інвалідністю
Валерію Сушкевичу
Урядовій Уповноваженій з прав осіб з інвалідністю
Тетяні Баранцовій
Запит
щодо регламентування встановлення наземних обмежувачів руху транспорту в зонах пішохідних шляхів
З тривогою та із занепокоєнням звертаємо Вашу увагу на те, що в містах і населених пунктах України щораз більше набуває масового характеру встановлення на пішохідних шляхах і тротуарах обмежувачів для заїзду автотранспорту в ці зони. Але при цьому застосовуються такі бар’єрні елементи, які часто несуть загрозу безпеці і здоров’ю пішоходів.
Різноманітні конструкції та бар’єри на шляху пішоходів мають великі ризики травмування для багатьох категорій пішоходів, є небезпекою та загрозою для осіб із глибокими порушеннями зору (незрячі та слабозорі) та для осіб із порушеннями опорно-рухового апарату. Такі конструкції несуть загрозу та ризики травмування інших категорій маломобільних груп населення а саме:
маленькі діти (до 6-ти років);
особи з тимчасовими порушеннями здоров’я, такими як: ненормований артеріальний тиск, підвищена температура, розлади вестибулярного апарату;
особи після травм, інсультів, при порушеній рівновазі тощо;
усі категорії пішоходів, які пересуваються відповідними шляхами в сутінках та у темну пору доби, або вдень в умовах яскравої сонячної погоди;
особи, які під час руху відволіклися (телефон, зовнішні фактори);
особи в стані стресу чи алкогольного сп’яніння тощо.
Відповідні конструкції та бар’єри є травмонебезпечними практично для всіх пішоходів щороку сезонно з пізньої осені до весни, коли перешкоди скриті під шаром снігу чи льоду, який приховує навіть контрастно виділені обмежувачі (див. фотофіксацію у додатку).
Те, що на пішохідних шляхах раніше встановлювали різноманітні декоративні вази з квітами чи стовпчики висотою 80 см – було ще більш-менш терпимо. Але коли розпочали встановлювати різноманітні бар’єри у вигляді куль, півкуль, пірамід, стовпчиків висотою 0-30 см та інші обмежувальні конструкції хаотично на розсуд їхніх власників – це вже стало прямою загрозою саме для пішоходів! Часто для «естетики» ці сфери та півкулі виготовлені із темного гранітного матеріалу. В дощову погоду їхня поверхня відблискує і зливається із покриттям тротуарів, є непомітною.
А нещодавно у Львові, на новозбудованому об’єкті «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові», появилися нові «шедеври» у вигляді бетонних призм неправильної форми висотою до 20-30 см, котрі встановлені ребром вгору і зливається із загальним замощенням. Виглядає, що такий «витвір» призначений не стільки бар’єром для заїзду автотранспорту, скільки створює небезпеку для людей!
Разом з тим відзначаємо, що в низці чинних нормативних актів України прописано, що встановлення різноманітних перешкод і бар’єрів на шляхах руху не допускається. Зокрема:
ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд
Визначення поняття:
шлях руху – пішохідний шлях, який використовується МГН для переміщення по ділянці (доріжки, тротуари, пандуси), а також на вході до будівлі або споруди та всередині будівель і споруд (горизонтальні і вертикальні комунікації).
5.1.2 Необхідно передбачати умови безперешкодного пересування по ділянці.
5.1.10 На пішохідних шляхах руху встановлювання колон, інформаційних стояків та дорожніх огорож не допускається.
ДБН В.2.3.-5 Вулиці та дороги населених пунктів
5.3.1
На пішохідній зоні тротуару не допускається встановлення дорожнього огородження, опор, рекламних конструкцій, тимчасових споруд, приямків від люків та дощоприймачів, сходів та ґанків будинків тощо.
ДБН Б.2.2-5:2011 Благоустрій територій
4.20.7 Елементи благоустрою, що можуть стати перешкодою для інвалідів, треба розміщувати в одну лінію за межами пішохідної зони.Ці перешкоди треба маркувати, використовуючи яскраві і контрастні кольори.
Та насправді виглядає так, що наведені вище приклади встановлення бар’єрів на пішохідних шляхах по усіх містах і населених пунктах України є неправомірними? В такому разі це потребує адміністративного реагування.
Зважаючи на викладене, просимо:
Надати офіційне роз’яснення – якими нині чинними нормативними актами України регламентовано встановлення наземних обмежувачів руху транспорту в зоні пішохідних шляхів. Якої форми та розмірів вони повинні бути і як саме мають виглядати?
Надати посилання на чинні нормативно-правові акти України, які уніфікують типи, види та різновиди згаданих обмежувачів та чітко визначають правила їх встановлення та демонтажу на місцевості.
Порушити питання щодо внесення відповідних змін і доповнень у державні будівельні норми та стандарти щодо конкретних вимог та приписів стосовно різновидів та розташування наземних обмежувачів руху транспорту в зонах пішохідних шляхів.
В свою чергу пропонуємо це прописати таким чином:
При потребі обмежити заїзд а/т на тротуар в зонах пішохідного переходу допускається встановлювати обмежувальні стовпчики/боларди висотою не менше, як 70-80 см, діаметром не менше 0,25 м з контрастною світловідбиваючою смужкою шириною 0,3 м або такі, які повністю за кольором відрізняються від кольору поверхні, на яку вони встановлені (тобто у співвідношенні є контрастними). Відстань між стовпчиками повинна бути не менше 90 см.
Доступність медичних послуг. У двох миколаївських медзакладах реалізували суспільно-важливий проєкт для осіб з інвалідністю. В його рамках в одній з лікарень встановили підйомник для маломобільних людей та універсальні кушетки з електричним регулюванням висоти. Детальніше про те, як вдалося реалізувати проєкт – дивіться у матеріалі. Проєкт «Посилення потенціалу громадських організацій людей з інвалідністю у процесі прийняття […]
23 квітня 2025 року Міністерство охорони здоров’я опублікувало наказ № 703 “Про затвердження Операційного плану переходу України на Міжнародну статистичну класифікацію хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я одинадцятого перегляду на 2025-2026 роки”. Українська система охорони здоров’я до кінця 2026 року має підготувати необхідні умови для ефективного впровадження у 2027 році Міжнародної класифікації хвороб 11-го перегляду. […]
Центральна виборча комісія України затвердила новий порядок забезпечення виборців з інвалідністю, тимчасовими порушеннями здоров’я або похилого віку допоміжними засобами у приміщеннях для голосування. Це рішення спрямоване на створення доступного та комфортного виборчого процесу для всіх громадян. Що передбачає новий порядок? Порядком, зокрема, передбачено, що виборець із порушенням здоров’я забезпечується на дільниці у приміщенні для голосування […]
30 квітня 2025 р. Конфедерація роботодавців України презентувала проєкт рекомендацій для роботодавців «Розроблення та впровадження внутрішньої політики компанії щодо інтеграції осіб з інвалідністю». До підготовки цього документу долучилася також Національна Асамблея людей з інвалідністю України. Ключовими темами рекомендацій є: Після доопрацювання рекомендацій їх буде оприлюднено для подальшого використання роботодавцями.Продовжуємо працювати для забезпечення конституційного права людей […]
Шановна Вікторіє Миколаївно! Від усього колективу Секретаріату Національної Асамблеї людей з інвалідністю України щиро вітаємо Генерального секретаря з днем народження! У час, коли наша країна переживає складні випробування, Ви залишаєтеся сильним лідером, який надихає, підтримує та веде вперед. Завдяки Вашій щоденній праці тисячі людей з інвалідністю отримують допомогу, підтримку та впевненість у завтрашньому дні. Бажаємо […]
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України напрацьовує нову платформу єЖиття в межах застосунку Дія, яка стане корисним інструментом для внутрішньо переміщених осіб (ВПО). Про це повідомив заступник міністра розвитку громад та територій України Олексій Рябикін в Укрінформі під час брифінгу “100 днів нових повноважень Мінрозвитку: внутрішньо переміщені особи та тимчасово окуповані території”. За його словами, “єЖиття” охоплює всі […]