Запит щодо регламентування встановлення наземних обмежувачів руху транспорту в зонах пішохідних шляхів
4 Січня 2021
Поширити:
Міністрові розвитку громад та територій України
Олексієві Чернишову
Копія: Міністерство інфраструктури України
Національна поліція України
Уповноваженому Президента України у справах осіб з інвалідністю
Валерію Сушкевичу
Урядовій Уповноваженій з прав осіб з інвалідністю
Тетяні Баранцовій
Запит
щодо регламентування встановлення наземних обмежувачів руху транспорту в зонах пішохідних шляхів
З тривогою та із занепокоєнням звертаємо Вашу увагу на те, що в містах і населених пунктах України щораз більше набуває масового характеру встановлення на пішохідних шляхах і тротуарах обмежувачів для заїзду автотранспорту в ці зони. Але при цьому застосовуються такі бар’єрні елементи, які часто несуть загрозу безпеці і здоров’ю пішоходів.
Різноманітні конструкції та бар’єри на шляху пішоходів мають великі ризики травмування для багатьох категорій пішоходів, є небезпекою та загрозою для осіб із глибокими порушеннями зору (незрячі та слабозорі) та для осіб із порушеннями опорно-рухового апарату. Такі конструкції несуть загрозу та ризики травмування інших категорій маломобільних груп населення а саме:
маленькі діти (до 6-ти років);
особи з тимчасовими порушеннями здоров’я, такими як: ненормований артеріальний тиск, підвищена температура, розлади вестибулярного апарату;
особи після травм, інсультів, при порушеній рівновазі тощо;
усі категорії пішоходів, які пересуваються відповідними шляхами в сутінках та у темну пору доби, або вдень в умовах яскравої сонячної погоди;
особи, які під час руху відволіклися (телефон, зовнішні фактори);
особи в стані стресу чи алкогольного сп’яніння тощо.
Відповідні конструкції та бар’єри є травмонебезпечними практично для всіх пішоходів щороку сезонно з пізньої осені до весни, коли перешкоди скриті під шаром снігу чи льоду, який приховує навіть контрастно виділені обмежувачі (див. фотофіксацію у додатку).
Те, що на пішохідних шляхах раніше встановлювали різноманітні декоративні вази з квітами чи стовпчики висотою 80 см – було ще більш-менш терпимо. Але коли розпочали встановлювати різноманітні бар’єри у вигляді куль, півкуль, пірамід, стовпчиків висотою 0-30 см та інші обмежувальні конструкції хаотично на розсуд їхніх власників – це вже стало прямою загрозою саме для пішоходів! Часто для «естетики» ці сфери та півкулі виготовлені із темного гранітного матеріалу. В дощову погоду їхня поверхня відблискує і зливається із покриттям тротуарів, є непомітною.
А нещодавно у Львові, на новозбудованому об’єкті «Реконструкція площі Двірцевої у м. Львові», появилися нові «шедеври» у вигляді бетонних призм неправильної форми висотою до 20-30 см, котрі встановлені ребром вгору і зливається із загальним замощенням. Виглядає, що такий «витвір» призначений не стільки бар’єром для заїзду автотранспорту, скільки створює небезпеку для людей!
Разом з тим відзначаємо, що в низці чинних нормативних актів України прописано, що встановлення різноманітних перешкод і бар’єрів на шляхах руху не допускається. Зокрема:
ДБН В.2.2-40:2018 Інклюзивність будівель і споруд
Визначення поняття:
шлях руху – пішохідний шлях, який використовується МГН для переміщення по ділянці (доріжки, тротуари, пандуси), а також на вході до будівлі або споруди та всередині будівель і споруд (горизонтальні і вертикальні комунікації).
5.1.2 Необхідно передбачати умови безперешкодного пересування по ділянці.
5.1.10 На пішохідних шляхах руху встановлювання колон, інформаційних стояків та дорожніх огорож не допускається.
ДБН В.2.3.-5 Вулиці та дороги населених пунктів
5.3.1
На пішохідній зоні тротуару не допускається встановлення дорожнього огородження, опор, рекламних конструкцій, тимчасових споруд, приямків від люків та дощоприймачів, сходів та ґанків будинків тощо.
ДБН Б.2.2-5:2011 Благоустрій територій
4.20.7 Елементи благоустрою, що можуть стати перешкодою для інвалідів, треба розміщувати в одну лінію за межами пішохідної зони.Ці перешкоди треба маркувати, використовуючи яскраві і контрастні кольори.
Та насправді виглядає так, що наведені вище приклади встановлення бар’єрів на пішохідних шляхах по усіх містах і населених пунктах України є неправомірними? В такому разі це потребує адміністративного реагування.
Зважаючи на викладене, просимо:
Надати офіційне роз’яснення – якими нині чинними нормативними актами України регламентовано встановлення наземних обмежувачів руху транспорту в зоні пішохідних шляхів. Якої форми та розмірів вони повинні бути і як саме мають виглядати?
Надати посилання на чинні нормативно-правові акти України, які уніфікують типи, види та різновиди згаданих обмежувачів та чітко визначають правила їх встановлення та демонтажу на місцевості.
Порушити питання щодо внесення відповідних змін і доповнень у державні будівельні норми та стандарти щодо конкретних вимог та приписів стосовно різновидів та розташування наземних обмежувачів руху транспорту в зонах пішохідних шляхів.
В свою чергу пропонуємо це прописати таким чином:
При потребі обмежити заїзд а/т на тротуар в зонах пішохідного переходу допускається встановлювати обмежувальні стовпчики/боларди висотою не менше, як 70-80 см, діаметром не менше 0,25 м з контрастною світловідбиваючою смужкою шириною 0,3 м або такі, які повністю за кольором відрізняються від кольору поверхні, на яку вони встановлені (тобто у співвідношенні є контрастними). Відстань між стовпчиками повинна бути не менше 90 см.
Національна Асамблея людей з інвалідністю України (НАІУ) вкотре висловила свою стурбованість щодо законопроєкту №5344-д «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю». Ця боротьба за права осіб з інвалідністю триває вже третій рік. Вже завтра Законопроєкт №5344-д, який викликав значний резонанс серед громадськості та організацій, що захищають права […]
Міністерство охорони здоров’я України запровадило нову систему оцінювання повсякденного функціонування осіб з порушеннями здоров’я, що є важливим кроком до створення прозорих та ефективних підходів у визначенні статусу інвалідності та наданні підтримки людям з інвалідністю. Ключові цифри реформи: Що робити людям, які подали документи на МСЕК? Людям, які вже подали документи на МСЕК, не потрібно хвилюватися. […]
У грудні 2024 року було запроваджено експериментальний проєкт щодо надання одноразової державної грошової допомоги «Зимова підтримка» в рамках Всеукраїнської економічної платформи «Зроблено в Україні». Згідно з постановою Кабінету Міністрів України, грошову допомогу надають фізичним особам, які відповідають певним вимогам, зокрема наявність реєстраційного номеру облікової картки платника податків. Особливістю цього проєкту є те, що допомога надається не лише […]
Національна Асамблея людей з інвалідністю України (НАІУ) передала Міжгірській районній лікарні (Закарпатська область) нове реабілітаційне обладнання, що значно покращить якість реабілітаційних послуг для людей з інвалідністю та маломобільних груп населення. Ця ініціатива була реалізована за підтримки Проєкту USAID «HOVERLA», що сприяє створенню доступних умов для реабілітації в медичних закладах України. Міжгірська районна лікарня отримала нові […]
З початку 2025 року відповідно до закону, який ухвалила Верховна Рада, ліквідовані всі МСЕК, а замість них працюють експертні комісії, що проводять оцінювання повсякденного функціонування особи відповідно до критеріїв МКФ. Працюють дві гарячі лінії МОЗ, де надають консультації щодо роботи нової системи. Якщо виникли питання щодо роботи нової системи, звертайтесь за роз’ясненнями на гарячі лінії […]
Війна в Україні змінила життя мільйонів людей. Особливо вразливими в цих умовах стали люди з інвалідністю, внутрішньо переміщені особи (ВПО), ветерани, репатріанти та громади, які їх приймають. Міжнародний проєкт «Мультисекторальна гуманітарна допомога з урахуванням інвалідності», який успішно реалізує Національна Асамблея людей з інвалідністю України (НАІУ) за підтримки міжнародних партнерів займається допомогою саме цим групам населення. […]