5344-д: Законопроєкт, що знищує права людей з інвалідністю. Важливе голосування в Парламенті вже завтра!

14 Січня 2025

Національна Асамблея людей з інвалідністю України (НАІУ) вкотре висловила свою стурбованість щодо законопроєкту №5344-д «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю». Ця боротьба за права осіб з інвалідністю триває вже третій рік.

Вже завтра Законопроєкт №5344-д, який викликав значний резонанс серед громадськості та організацій, що захищають права осіб з інвалідністю, планується до розгляду у Верховній Раді України.

НАІУ попереджає, що ухвалення цього законопроєкту призведе до серйозного порушення прав осіб з інвалідністю, серед яких:

  • скасування фінансування освітніх, соціальних та трудових реабілітаційних програм;
  • припинення підтримки підприємств, що забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю;
  • ліквідація податкових пільг для таких підприємств;
  • скасовання норм щодо друку літератури шрифтом Брайля для незрячих громадян України та механізму фінансування виробництва такої літератури;;
  • декларативність обов’язковості соціальних послуг, які не оплачуються на практиці.

НАІУ підкреслює, що попри декларації авторів законопроєкту щодо покращення можливостей працевлаштування осіб з інвалідністю, цей документ не відповідає реальним потребам та Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю. Важливо зазначити, що процес його розгляду був непрозорим, а поправки від громадських організацій переважно були проігноровані.

Ця ситуація глибоко обурила українських паралімпійців та представників громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які вбачають у законопроєкті загрозу для своїх прав і можливостей.

НАІУ закликає народних депутатів України захистити права осіб з інвалідністю та не підтримувати законопроєкт №5344-д в жодному варіанті.

Далі публікуємо черговий Лист-звернення НАІУ до народних депутатів України повністю.

Народним депутатам України

Про неприйнятність законопроєкту 5344-д

Шановні народні депутати України!

Від імені загалу людей з інвалідністю України дякуємо Вам за те, що Ви вже третій рік як не приймаєте антисоціальний, протиправний і деструктивний проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю на працю» (далі – законопроєкт 5344-д).

На превеликий жаль, автори продовжують «проштовхування» законопроєкту
5344-д, і на цьому тижні вони вдалися до найбільш цинічної маніпуляції, використовуючи при цьому деякі військові підрозділи. Але наша інформація свідчить проте, що багато військових підрозділів або не підтримують цей протиправний законопроєкт, або чесно визнають, що вони не мають змоги опрацювати сотні сторінок законопроєкту 5344-д.

Звертаємо вашу увагу, що українські паралімпійці, які нещодавно здобули феноменальну перемогу України на Паралімпійських іграх 2024 у Парижі, та представники громадських об’єднань осіб з інвалідністю з усіх регіонів України в шоці від законопроєкту № 5344-д, оскільки ним:

− скасовується фінансування навчання осіб з інвалідністю, їх соціальна, професійна, фізкультурно-спортивна та трудова реабілітації (виключається визначення трудової реабілітації осіб з інвалідністю та ціла стаття про даний вид реабілітації);

− скасовується фінансова підтримка для сотень діючих підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю, в тому числі тих підприємств, які забезпечують своєю продукцією Збройні Сили України;

− скасовуються податкові пільги для сотень підприємств громадських об’єднань осіб з інвалідністю, які сьогодні забезпечують роботою тисячі людей з інвалідністю;

− скасовуються норми щодо друку літератури шрифтом Брайля для незрячих громадян України та механізму фінансування виробництва такої літератури;

− створюється видимість обов’язковості надання особам з інвалідністю соціальних послуг (соціального супроводу на робочому місці, персонального асистента, перекладу жестовою мовою та інші);

− декларується євроінтеграційність, хоча насправді лише імітується впровадження стимулюючих механізмів для роботодавців щодо працевлаштування осіб з інвалідністю та розширення можливостей для зайнятості цієї категорії осіб;

− декларуються податкові пільги, яких немає в Податковому кодексі України;

− декларується фінансова підтримка для підприємств трудової інтеграції та підприємств захищеного працевлаштування, яких не існує;

− узаконюється звільнення працівників, з якими стався нещасний випадок/професійне захворювання на виробництві.

Це далеко не весь перелік недоліків законопроєкту 5344-д!

Автори наголошують, що законопроєкт 5344-д розширює кількість робочих місць, що пропонуються особам з інвалідністю за рахунок включення до цього переліку органів державної влади та органів місцевого самоврядування, що передбачено пунктом g) статті 27 Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю «працевлаштування осіб з інвалідністю у державному секторі». Разом із тим, на сьогодні будь-який роботодавець і студент юридичного вузу підтвердять, що вже зараз чинні статті 19 та 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» зобов’язують усіх роботодавців (із чисельністю працюючих від 8 осіб), в тому числі органи влади, працевлаштовувати не менше 4 % осіб з інвалідністю.

Також автори наголошують, що законопроєкт 5344-д впроваджує державні стандарти обладнання (облаштування) робочого місця для різних видів втрати функціоналу та забезпечення розумним пристосуванням робочих місць на підприємствах та організаціях УСІХ форм власності, що передбачено пунктом i) статті 27 Конвенції «забезпечення особам з інвалідністю розумного пристосування робочого місця».

Але насправді Мінсоцполітики працевлаштування осіб з інвалідністю цікавить тільки на словах, адже за час нинішнього керівництва дане міністерство жодного разу не забезпечило наявність відповідного напряму в переліку напрямів, на які можуть використовуватися бюджетні кошти, головним розпорядником яких є дане міністерство. В цьому можна легко переконатися, ознайомившись із Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на соціальний захист осіб з інвалідністю, затвердженим постановою Уряду від 04.02.2023 № 120.

На відміну від Мінсоцполітики, Мінекономіки згідно з чинним законодавством через центри зайнятості за минулий рік профінансувало облаштування майже 2000 робочих місць для людей з інвалідністю.

В цілому варто відзначити, що практично всі аргументи авторів на користь законопроєкту 5344-д мають маніпулятивний характер, так само як і процедура його розроблення, доопрацювання та проштовхування через Парламент.

Так, 15 засідань робочої групи по 3-4 години, що відбулися при Комітеті Верховної Ради України з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, на яких обговорювався законопроєкт 5344-д, – це все була «вистава»!!! Зазначений Комітет врахував лише 11 своїх комітетських поправок, а інші понад дев’ятсот поправок, в тому числі які були сформульовані за участі громадянських об’єднань осіб з інвалідністю – проігнорував.

Важливо зазначити, що Комітет ООН з прав людей з інвалідністю звернув увагу України, що законопроєкт 5344-д не відповідає Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю!!!

На підставі зазначеного та констатуючи порушення Конституції України, Конвенції ООН про права осіб з інвалідністю, Бюджетного та Податкового кодексів України, Регламенту Верховної Ради України, вчергове звертаємось до Вас з проханням
НЕ ПІДТРИМУВАТИ ЗАКОНОПРОЄКТ 5344-Д НІ В ЯКОМУ ВАРІАНТІ!

З повагою і сподіваннями,

Голова НАІУ, правозахисник                                                                 Валерій СУШКЕВИЧ

Схожі новини

Всі новини

Вступ до НАІУ

Вам імпонує наша діяльність? Приєднуйтесь до організацій-членів Національної асамблеї людей з інвалідністю України!
приєднатися до НАІУ