Національна Асамблея людей з інвалідністю України відповідно до листа Міністерства соціальної політики України щодо надання пропозицій із запровадження нових підходів стимулювання підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, до працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема в державному та бюджетному секторі, повідомляє наступне.
Питання реалізації права на працю для осіб з інвалідністю в Україні є актуальним та неодноразово піднімалося Національною Асамблеєю людей з інвалідністю України. Наша організація має великий досвід діяльності у цій сфері.
Вперше Програма діяльності Кабінету Міністрів України, зокрема показники ефективності цілі 3.1 передбачають збільшення кількості працевлаштованих до 40% від усіх осіб з інвалідністю, що є працездатними та збільшення кількості підприємців-осіб з інвалідністю до 20% від загальної чисельності цієї категорії; збільшення кількості соціальних підприємств до 10% від усіх підприємств. Але, на сьогодні, близько 70% коштів адміністративно-господарських санкцій, що надходять до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від роботодавців за нестворені робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю витрачаються на фінансування функціонування всеукраїнських, державних реабілітаційних закладів для ОЗІ та дітей з інвалідністю. І тільки близько 2% АГС направляється безпосередньо на напрямки зайнятості та працевлаштування осіб з інвалідністю (далі-ОЗІ). Враховуючи ці показники фінансування, реалізувати Програму дій КМУ без запровадження нових підходів стимулювання роботодавців щодо створення робочих місць для працевлаштування ОЗІ не можливо.
Для того, що б пропонувати нові підходи для стимулювання необхідно чітко розуміти економічні розрахунки витрат на реалізацію цих цілей та визначити з яких джерел буде здійснюватися фінансування: Фонд соціального захисту осіб з інвалідністю, Фонд соціального страхування на випадок безробіття чи/або місцеві бюджети тощо. Також, на сьогодні, актуальним є питання статистичних даних щодо кількості та відсотку осіб з розбивкою за віком, статі та інвалідності, які були зараховані на професійне навчання, перебувають на обліку в центрі зайнятості, потребують прямого переходу (або через центри професійної реабілітації ОЗІ) від загальної освіти до трудової діяльності, потребують навчання протягом всього життя, планують або відкрили власний бізнес, працюють на соціальних підприємствах громадських об’єднань осіб з інвалідністю або інших форм власності. Відсутні статистичні дані щодо необхідності забезпечення підтримуваної зайнятості для осіб з психічними та інтелектуальними порушеннями, в т.ч. організації супроводу на робочому місці.
Як показує досвід європейських країн (Німеччина, Франція, Польща) в цій сфері ефективними механізмами підтримки працевлаштування та зайнятості ОЗІ на відкритому ринку праці є:
При цьому зазначаємо, що за інформацією ОЗІ, при їх на працевлаштуванні на підприємствах різних форм власності або відкриттю власної справи, втрачаються окремі види соціальних гарантій (соц. допомоги, пенсії, житлової субсидії, виплат на дитину тощо). З метою мотивації людини з інвалідністю до праці це питання також потребує вивчення та опрацювання.
Генеральний секретар В. Назаренко
Раніше ми писали, що Кабінет Міністрів пропонує скасувати Кодекс законів про працю, прийнявши новий Закон про працю. На сайті ВРУ опубліковано текст законопроєкту №2708 «Про працю».
За ініціативи Уповноваженого Президента України з прав осіб з інвалідністю проводиться опитування для з’ясування важливості чинних на сьогодні гарантій, передбачених Кодексом законів про працю України, для працівників з інвалідністю та працівників-батьків дітей з інвалідністю. Дізнатись більше про це та пройти опитування можна за посиланням.