Неможливість реалізувати свої права все частіше змушує людей з інвалідністю звертатись до суду. Ратифікація Конвенції про права осіб з інвалідністю та прийняття Закону України «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні» стали поштовхом до збільшення кількості звернень.
Перші судові справи щодо боротьби з дискримінацією за ознакою інвалідності є добре відомими. Чоловік, який не міг скористатись сайтом Укрзалізниці через його недоступність та неможливість придбати пільгові квитки за допомогою онлайн-сервісу, жінка, яку не пустили до нічного клубу через його недоступність, чоловік, якому відмовили у споживчому кредиті, бо він є людиною з інвалідністю – особи, які в судовому порядку довели, що вони зазнали дискримінації за ознакою інвалідності. Тож не дивно, що й інші продовжують звертатись до суду за захистом своїх прав, часто наголошуючи на дискримінації.
В межах проєкту «Імплементація Національної стратегії у сфері прав людини як шлях до зменшення дискримінації людей з інвалідністю», який реалізується Національною Асамблеєю людей з інвалідністю України, проведено аналіз Єдиного державного реєстру судових рішень для виявлення судових справ, де люди з інвалідністю оскаржували дискримінацію. Так, за період з 2015 рік та по сьогоднішній день виявлено 41 відповідну судову справу.
Отже, що люди з інвалідністю вважають дискримінацією, і які рішення приймають українські суди? В кількох наступних публікаціях команда проєкту окреслить найбільш показові, на наш погляд, кейси.
А поки що – одна зі справ. Людина з інвалідністю, що не змогла придбати пільговий квиток на потяг, надавши касиру належно завірену довідку замість пенсійного посвідчення, оскаржила дії ПАТ «Укрзалізниця» в судовому порядку. Приморський районний суд міста Одеса своїм рішенням у справі № 522/556/17 від 15 травня 2018 року визнав рішення та дії ПАТ «Укрзалізниця» по відмові продажу пільгового проїзного документу позивачеві за довідкою пенсійним посвідченням такими, що є непрямою дискримінацією за ознакою інвалідності та такими, що є порушенням права споживача та Правил перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.
Проєкт впроваджується за підтримки Посольства Великої Британії в Україні.