by Olga Zhurbenko | 15 Травня 2019 08:41
Національна Асамблея людей з інвалідністю України (далі – НАІУ) розглянула лист Міністерства освіти і науки України щодо погодження проєкту Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організацій інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах професійної (професійно-технічної) освіти» (далі – Порядок) та висловлює до нього свої зауваження.
Питання підготовки кваліфікованих робітничих кадрів, реформування системи профтехосвіти, яка має бути основою професійного спрямування молоді, є сьогодні актуальним питанням для України. НАІУ підтримує ініціативи Урядущодо реформування системи профтехосвіти та врахування в ній питань інвалідності, здобуття робітничої професії особами з особливими освітніми потребами.
Одним із завдань системних змін є модернізації освітнього середовища, що забезпечує якість, доступність, іноваційність та інклюзивність освіти для всіх. Порядок організації інклюзивного навчання в закладах профтехосвіти має бути частиною змін реформування професійної освіти.
НАІУ переймаючись здобуттям освіти особами з особливими освітніми потребами та підготовкою кваліфікованих кадрів з їх числа, вважає за необхідне доопрацювати запропонований Порядок. У Порядку має бути чітко розписано, як чинні норми законодавства мають виконуватись для організації інклюзивного навчання в закладах профтехосвіти.
Це забезпечить включення осіб з особливими освітніми потребами в навчальний процес і доступність здобуття професійних кваліфікацій для цієї груп населення. Тому, затвердження Порядку є важливим і необхідним.
Разом з цим, висловлюємо до проєкту Порядку наступні зауваження.
«4. Організація освітнього процесу осіб з особливими освітніми потребами у закладах професійної (професійно-технічної) освіти передбачає:
Водночас, відповідно до Положення про інклюзивно-ресурсний центр (далі, ІРЦ), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 р. № 545:
Перед проведенням комплексної оцінки батьки (один з батьків) або законні представники дитини можуть звернутися до закладу освіти, який вони обрали, для зарахування дитини.
Таким чином, висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини має сприяти організації інклюзивного процесу навчання, а не бути підставою для зарахування до закладу. Зазначене також стосується висновку медико-соціальної експертної комісії та індивідуальної програми реабілітації.
Окрім того, Згідно Положення про ІРЦ він надає послуги дітям від 2 до 18 років, а здобувати професійну ( професійно-технічну) освіту можуть громадяни після 18 років.
Потребує деталізації норма щодо медичної документації, що підтверджує наявність у особи особливих освітніх потреб. Стаття 42 Закону України «Про професійно-технічну освіту» встановлює, що професійна підготовка або перепідготовка осіб з інвалідністю здійснюється з урахуванням медичних показань і протипоказань для подальшої трудової діяльності. Обрання форм і методів професійної підготовки здійснюється згідно з висновками спеціалістів медико-соціальної експертної комісії. Не зовсім зрозуміло, як за «медичною документацією буде підтверджуватись наявність особливим освітніх потреб» у талановитих дітей, у осіб, для яких українська мова не є рідною (біженці); переселенців, військових, які вирішили змінити фах і отримати робітничу спеціальність, осіб з особливими освітніми потребами, які хочуть пройти підготовку та перепідготовку.
Якщо «Порядок організацій інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах професійної (професійно-технічної) освіти» розрахований тільки на організацію навчання осіб з особливими освітніми потребами в закладах певного типу, то це має буди зазначено в документі.
У зв’язку з вищевикладеним, вважаємо, що проєкт Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку організацій інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах професійної (професійно-технічної) освіти» потребує суттєвого доопрацювання.
Source URL: https://naiu.org.ua/zauvazhennya-naiu-shhodo-proektu-postanovy-kabinetu-ministriv-ukrayiny-pro-zatverdzhennya-poryadku-organizatsij-inklyuzyvnogo-navchannya-osib-z-osoblyvymy-osvitnimy-potrebamy-u-zakladah-profesijnoyi-p/
Copyright ©2024 Національна Асамблея людей з інвалідністю України unless otherwise noted.