Зауваження і пропозиції НАІУ до проєкту постанови КМУ № 321 щодо вдосконалення порядку забезпечення осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації

18 Грудня 2020
Друкувати цю новину

Національна Асамблея людей з інвалідністю України (далі – НАІУ), відповідно до листа Міністерства соціальної політики України, розглянула проєкт постанови Кабінету міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету міністрів України від 5 квітня 2012 р. № 321» щодо вдосконалення порядку забезпечення осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами реабілітації та надає зауваження і пропозиції.

Два роки тому в Україні було запроваджено реформу системи соціального захисту населення, зокрема у сфері забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації (далі – ТЗР) людей з інвалідністю. НАІУ, як спілка громадських організацій, які опікуються проблемами людей з інвалідністю, вже тоді наголошувала на ризики, бар’єри, проблемні питання цієї реформи та надавала чисельні пропозиції.

Зараз реформування в цьому напрямку набуває нового оберту. Тому, всі реформаторські ідеї, дії та шляхи їх вирішення повинні впроваджуватися з великою обережністю, після глибоко аналізу стану у цій сфері.

Також необхідно враховувати вплив пандемії Ковід-19 на становище осіб з інвалідністю в Україні. Вважаємо, що розроблена нова редакція постанови повинна сприяти покращенню  та спрощенню  процедури забезпечення ТЗР або виплати компенсацій за самостійно придбані ТЗР.

Проєктом постанови передбачені положення, що звужують права осіб з інвалідністю на забезпечення технічними засобами реабілітації та пересування, що прямо суперечить ч.3, ст.22 Конституції України.

Щодо проєкту нормативно-правового акту:

  1. Зазначеним проєктом нормативного акту пропонується виключити з діючої Постанови один із затверджених нею переліків, а саме "Перелік технічних та інших засобів реабілітації для осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю та інших окремих категорій населення, за які може виплачуватися компенсація їх вартості".

Змінами запропоновано зазначений перелік затвердити наказом Міністерства соціальної політики України. Водночас, пояснювальною запискою не визначено мети та необхідності внесення таких змін.

Тому, НАІУ висловлює свої застереження щодо впровадження даної зміни та наголошує на неможливості звуження діючого переліку, за умови затвердження нового переліку Міністерством соціальної політики України, оскільки обмеження  або скасування вже існуючих гарантій соціального захисту можливо лише у разі запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов.

Водночас, звертаємо увагу на те, що вилучення зазначеного переліку тягне за собою зміну назви діючої Постанови в частині щодо "переліків таких засобів", оскільки залишається один перелік.

  1. Щодо створення особистого кабінету та особистого цифрового підпису.

Цифрова трансформація суспільства та економіки, цифрові технології та інновації (діджиталізація) – це добре, НАІУ підтримує внесення змін щодо можливості (за бажанням людей з інвалідністю) подачі документів в електронному вигляді через механізм створення електронного кабінету за особистим електронним підписом.

Але, наголошуємо, що запропоновані зміни вимагають від держави додаткових зусиль щодо створення відповідних умов для забезпечення такої можливості для людей з інвалідністю, зокрема для людей з інвалідністю з порушеннями зору.

  1. Викликає занепокоєння питання передачі деяких додаткових функцій  та повноважень Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (далі - ФСЗІ) та його територіальним відділенням. Зокрема недостатня кількість кадрового потенціалу у територіальних відділеннях ФСЗІ, оскільки на сьогодні в таких відділеннях цими питаннями займається не більше 2 осіб, а це набагато менше ніж у структурних підрозділах соціального захисту населення, які на сьогодні займаються питаннями забезпечення ТЗР людей з інвалідністю. Це також може призвести до негативних наслідків.
  2. Не підтримуються запропоновані зміни щодо збільшення терміну використання ТЗР, зокрема крісел колісних. Оскільки за думкою користувачів крісел-колісних  збільшення термінів експлуатації ТЗР може бути викликано розширенням системи сервісних центрів, підвищенням якості обслуговування та ремонту,  збільшенням гарантійних термінів експлуатації ТЗР, а також покращення умов архітектурної доступності (доріг, тротуарів) для маломобільних груп населення.
  3. Не підтримується доповнення до п.36 в частині не забезпечення дорожнім кріслом колісним з електроприводом або електроскутером за наявності отримання автомобіля в якості гуманітарної допомоги.
  4. Не підтримуються вікові обмеження користування кріслом колісним активного типу та електроскутером, оскільки держава декларує пріоритет оцінки функціональних можливостей особи з інвалідністю (п.10 Порівняльної таблиці).

Проаналізувавши проєкт Порядку, маємо зазначити, що він є складним  до сприйняття особами з інвалідністю, оскільки перевантажений однаковими словосполученнями, зокрема «осіб з інвалідністю, дітей з інвалідністю, законних представників та інших окремих категорій населення», які, там де можливо, по тексту можна замінити на «отримувачі». Також переліки відповідних уповноважених органів можливо узагальнити на початку тексту Порядку.

Враховуючи вищевикладене та велику кількість спірних питань, які виникли під час обговорення та опрацювання цього вкрай важливого нормативного акту з представниками громадських організацій осіб з інвалідністю з різних регіонів України, НАІУ не погоджує зазначений проєкт постанови.

Пропонуємо додатково обговорити запропоновані зміни із залученням представників постачальників ТЗР, регіональних структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, Фонду та його територіальних відділень і ГОІ. За результатами опрацювати проєкт акту та проєкти відповідних наказів, передбачених даним нормативним документом.

 

#НАІУ #НІЧОГО_ДЛЯ_НАС_БЕЗ_НАС

Інформацію розміщено в рамках реалізації Всеукраїнського проєкту  «Участь в процесах прийняття рішень: НІЧОГО ДЛЯ НАС БЕЗ НАС», який реалізує ГС «ВГО «Національна Асамблея людей з інвалідністю України» за рахунок коштів Державного бюджету України.

  Категорія:
написати коментар

2 коментарі

  1. Наталія
    21 Грудня, 14:01 #1 Наталія

    Цукровий діабет це вже назавжди
    Тому треба щоб Держава забезпечувала
    Фрістайлібра 2шт на місяць
    Інсулінові помпи безпровідні і розхідники до них з розрахунку один розхідник на 3 дні
    Глюкометри і тест смужки з розрахунку 10-12шт на добу
    Глюкагон
    Шприц ручки з крок 0.5
    Проколювачі і ланцери до них
    Креон
    Та і взагалі всі новинки якими користується весь світ щоб були у нас офіційно

    Reply to this comment
  2. Олена
    18 Січня, 18:20 #2 Олена

    Місто Харків, починаючи з рецептів: рецепти видають в одному кабінеті на все місто, це як? 500 дітей та іх батьків кожного місяця висиджують у черзі в до одного лікаря. Як це моде що на 1,5 мільйонне місто рецепти дають в одній единій поліклініці, в одному кабінеті, один эндокринолог? Квест взяти рецепт. Потім квест отримати інсуліни. Іх нема своєчасно, аптек меньш 10, які працюють з реімбурсацією. Забронювати неможливо. Потрібно теж пройти квест, щоб отримати інсуліни. Голок на флекспени не дають, тест смужок дають 10 упаковок на рік. Лібру хоч би зареєстровали. Про квоти на помпи теж мовання. Дуже велике прохання, звернить на Харківських двтей з інсулінозалежним дібетом увагу. Що діється у нашому місті в департаменті здоров’я.

    Reply to this comment

Додати коментар