Реалізація практики асистента педагога в Австралії

Реалізація практики асистента педагога в Австралії
18 Вересня 2019
Друкувати цю новину

Реалізація практики асистента педагога в АвстраліїУ межах проєкту «Інституалізація «універсального» асистента вчителя в Україні: дослідження умов для реалізації», що реалізується Всеукраїнським фондом «Крок за кроком», організатори розпочали представлення досвіду різних країн світу щодо реалізації практики асистент педагога. Відверта розмова навколо питання «Ким є і ким не є асистент вчителя» триває на сторінці у Фейсбуці.

В Австралії підхід до визначення обов’язків асистента вчителя пов’язаний з особливостями територіального устрою та етнічних факторів країни. Загальне керівництво всіма навчальними закладами (державними й приватними) здійснюється Міністерством освіти. Це гарантує дотримання державних стандартів і високу якість навчання. Утім, кожен штат і території, згідно адміністративно-територіального поділу країни, мають і свої повноваження щодо встановлення та регулювання політики в сфері освіти.

У 2018 році між урядом Австралії та всіма штатами й територіями підписано Угоду про національну реформу школи, яка визначає довгострокові національні цілі для шкільної освіти. Угода включає заходи, що підтримують конкретні групи учнів, а саме: з числа аборигенів або жителів островів Торресової протоки та маорі, сільських та віддалених районах, з функціональними порушеннями та з низьким рівнем освіти.

Це зумовлює різноманітність обов’язків асистента вчителя і включає: загальну підтримку дітей в класі або дошкільній групі, особливо в таких сферах як грамотність та математика; підготовку необхідних  ресурсів; адміністративні обов’язки, такі як ксерокопіювання та подача документів тощо. Є асистенти, які надають спеціалізовану допомогу в таких напрямах діяльності, як:

  • підтримання мови та культури для учнів аборигенів та/або острів’ян Торресової протоки та маорі;
  • підтримка учнів з особливими освітніми потребами;
  • підтримка учнів із проблемною поведінкою;
  • підтримка учнів, чия рідна мова відрізняється від мови навчання (англійська як друга мова);
  • допомога у таких предметах середньої школи, як домашня економіка, наука і техніка тощо.

Отже, яким є кваліфікаційний профіль асистента?

У класифікаторі професій Австралії та Нової Зеландії (у редакції 2013 р.) визначено, що асистенти «виконують обов’язки, пов’язані з навчанням, допомагають вчителям у школах, забезпечують піклування та нагляд за дітьми у дошкільних закладах, а також надають допомогу дітям з родин аборигенів, острів’ян Торресової протоки та маорі і їхнім вчителям». Асистенти зайняті на всіх рівнях навчання від раннього віку до середньої школи.

Кількість асистентів на одну школу базується на моделі фінансування кожного штату або території. Тому асистент не завжди є у кожному класі або групі. Додаткове фінансування для оплати праці асистентів вчителя, як правило, здійснюється урядом, для напрямів спеціальної підтримки, таких як підтримка дітей з особливими освітніми потребами або підтримка додаткових навчальних заходів, пов’язаних з грамотністю та математикою, як зазначалось вище.

За статистикою, лише 25,8 % асистентів працюють повний робочий день у середньому 35,1 годин на тиждень (у середньому робочий тиждень складає 40 годин). Середньостатистичний вік асистента вчителя – 46 років; 88,4% всіх працевлаштованих асистентів – жінки.

Кваліфікаційний профіль асистента в Австралії суттєво різниться у всій країні.

У 2016 році 35,7 % дійсних (працюючих) асистентів вчителів мали сертифікати ІІІ-IV рівнів; 10,2 % – бакалаврський рівень і працювали асистентами вчителя з навчання; і лише 7,4 % мали спеціальну додаткову освіту й високий кваліфікаційний рівень та працювали спеціальними педагогами й асистентами для дітей зі складними порушеннями розвитку.

Яку підготовку отримають претенденти на посаду асистента?

По завершенню програми підготовки асистенти отримують сертифікати з різними кваліфікаційними рівнями: від І-го до ІV-го.

Базовий кваліфікаційний рівень забезпечують сертифікати І-ІІ рівнів, які засвідчують наявність базових професійних навичок і знань та готують майбутнього асистента до працевлаштування й подальшого навчання. Навчання триває до одного року. Сертифікати ІІІ-IV рівнів забезпечують глибші теоретичні й практичні знання та навички для роботи асистентами вчителів. Отримавши сертифікат ІІІ рівня, майбутній асистент має знайти акредитований навчальний заклад для проходження практики і продовження навчання. Сертифікат IV рівня дає змогу продовжувати навчання на рівні бакалаврату. У середньому навчання для отримання сертифікату IV рівня триває до 2 років. Навчання може бути й дистанційним, а його термін – індивідуальним.

Підготовку асистентів вчителів І-IV рівнів здійснюють коледжі та громадські навчальні центри. Коледжі здебільшого фінансуються штатом або територією. Саме у коледжі розробляють і навчальні програми, з урахуванням потреб штату або території та у відповідності до національної рамки кваліфікації.

Відповідно до класифікатору професій асистент вчителя в Австралії є педагогічним працівником.

У класифікаторі професій під загальною назвою «асистент вчителя» є низка посад, зокрема:

  • освітній асистент аборигенів острів’ян Торресової протоки (допомагає дітям у навчанні, налагоджує та підтримує зв’язок із батьками чи піклувальниками, інформує вчителів про успіхи дитини, підтримує зв’язки з освітніми органами, урядовими установами, комітетами);
  • асистент з інтеграції (допомагає дітям із суттєвими функціональними порушеннями розвитку у загальноосвітніх закладах);
  • асистент дітей маорі та асистент для дітей маорі середньої школи (допомагає під час навчального процесу на мові маорі);
  • дошкільний асистент вчителя (допомагає вихователю у дошкільному навчальному закладі);
  • помічник вчителя (допомагає підготувати клас та матеріали до навчального процесу).

Як бачимо, кожна з посада має власний перелік кваліфікаційних вимог. Зазначимо базові компетентності, що обов’язкові для більшості асистентів, які отримають сертифікат IV рівня. Це:

  • допомога дітям для участі у заходах, які сприяють їхньому фізичному, соціальному, емоційному та інтелектуальному розвитку в школах та дошкільних закладах;
  • підготовка приміщень і відкритих майданчиків до навчальних, ігрових, спортивних заходів;
  • надання допомоги під час навчального процесу під керівництвом вчителя дітям з інтелектуальними, фізичними та поведінковими труднощами, допомога дітям в індивідуальному оволодінні соціальними навичками;
  • надання допомоги у підготовці навчальних посібників, копіювання та розроблення  письмових та друкованих матеріалів;
  • поширення та збір матеріалів для уроку;
  • надання допомоги невеликим групам дітям аборигенів, учням островів Торресової протоки та маорі;
  • підтримання зв’язків з учнями, які перебувають на домашньому навчанні та додаткове консультування для аборигенів, учнів та жителів островів Торресової протоки, маорі та їхніх сімей.

Отже, асистент вчителя в Австралії здебільшого зосереджений на асистуванні вчителеві у підготовці матеріалів та приміщення до навчального процесу, допомозі під час навчання. Проте є певна кількість асистентів, які мають спеціальну підготовку на бакалаврському рівні, що дає змогу надавати додаткову кваліфіковану підтримку навчального, комунікативного та соціального характеру дітям із значними порушеннями розвитку, з труднощами в навчанні, а також дітям та їхнім родинам із труднощами розуміння мови навчання (етнічні меншини).

Освіта.ua

  Категорія: