Психологічний тренінг для батьків дітей з інвалідністю «Мандрівка в країну «Я»

by Olga Zhurbenko | 27 Квітня 2020 10:26

На думку експертів, практика демонструє, що дуже часто в сім’ях спостерігається неадекватність в прийнятті дитини такою, якою вона є, що провокує розвиток як у самих батьків, так і у дитини, дезадаптивних рис особистості і негармонійних форм взаємодії з навколишнім світом. Це в свою чергу створює проблеми в процесі соціальної адаптації дитини. Особливо яскраво це проявляється в сім’ях, які мають дитину з інвалідністю, особливостями розвитку, порушеннями здоров’я, ООП. А «лакмусом» для реакції конкретного визнання цього для багатьох родин стали умови життя в сьогоденні пандемії COVID-19. Саме тому розширення наявних у батьків уявлень про основні психологічні поняття, які використовуються в педагогіці та розуміння процесу психологічного розвитку особистості, його основних етапів та вікових криз стали основною метою чергової «зустрічі батьків з експертами», організованої Національною Асамблеєю людей з інвалідністю України для батьків дітей з інвалідністю, ООП та особливостями розвитку з Луганщини та Донеччини.

Тренінги, що проводилися он-лайн в п’ятницю 24 квітня 2020 року, стали черговими в послідовності заходів, що проводяться протягом останніх півроку в рамках проєкту «Інклюзивні послуги для всіх: посилення доступу до освіти та інших послуг для дітей з інваліднітю», який реалізує Національна Асамблея людей з інвалідністю України та Міжнародна неурядова організація «Save the Children» за підтримки RadioAid (Швеція).

Спікером-тренером під час  заходу була Альона Скрипко– нейропсихолог, логопед, психолінгвист, мама 16тирічного хлопця з аутизмом та порушеннями слуху. національний координатор Всеукраїнського форуму «Батьки за раннє втручання в Україні».

Сучасні підходи до виховання і адаптації в соціум дітей з інвалідністю, особливостями розвитку, порушеннями здоров’я, ООП передбачають активну участь сім’ї в процесі розвитку дитини. Батьки є для дитини першими людьми, які навчають, несуть інформацію про довкілля, ведуть до формування певного розуміння та сприйняття. Найпростіший спосіб навчання – навчання по наслідуванню. Батьки, хочуть вони цього чи ні, роблять дуже сильний вплив на свою дитину через «трансляцію» своїх звичок, переконань, поглядів на життя. Батьківський стиль поведінки, спілкування, ставлення до навколишнього світу стають для дитини прикладом для наслідування. Коли заходить мова щодо «правильності або неправильності» більшість батьків переконані, що вони безмежно праві. І це зрозуміло, тому що людині властиво беззастережно сприймати те, що найбільше відповідає її уявленням. Сформувати більш адекватне батьківське розуміння дитини допомагає знайомство з психологічними знаннями про процес і психологічні закони розвитку особистості. Що, в свою чергу, дозволяє батькам  ефективніше та результативніше віднаходити  та підбирати найбільш адекватні та прийнятні засоби і методи для розвитку своєї дитини.

Саме з метою психологічної просвіти батьків, що мають дітей з інвалідністю, особливостями розвитку, порушеннями здоров’я, ООП був організований та проведений Психологічний тренінг для батьків дітей з інвалідністю «Мандрівка в країну «Я». Учасники заходу отримали базові знання, уміння та навички необхідні для успішного спілкування з дитиною, в родині, зі спеціалістами. Безумовно півтори години недостатньо для опанування в повному обсязі розуміння процесів психологічного розвитку особистості, його основних етапів та вікових криз, уявлення про основні психологічні поняття, які використовуються в педагогіці, але цього стовідсотково достатньо для того, щоб пробудити у них зацікавленість до «психології особистості». Остаточне і беззаперечне розуміння ними їх місця і ролі в створенні «необхідних і достатніх умов, що впливають на формування особистості» дозволить змінити життя дітей, яких вони виховують, а отже, як кажуть в народі, «воно того варте».

 

 Лариса Байда ,   Координато проєкту від НАІУ

Source URL: https://naiu.org.ua/psyhologichnyj-trening-dlya-batkiv-ditej-z-invalidnistyu-mandrivka-v-krayinu-ya/