Простір без бар’єрів: як застосовувати в школі принципи універсального дизайну

by Наталія | 25 Червня 2020 11:36

Завдяки використанню принципів універсального дизайну, бар’єри, які є в навчальному процесі в школі можуть бути зведені до мінімуму. УД робить навчальний процес доступним для всіх, допомагає учням покращувати свої знання, розкривати здібності, різноманітність стає нормою, а не чимось особливим, зменшується професійне вигорання вчителів, школа стає відкритою для всіх і кожного.

Пам’ятаємо, що УД – не стандарт, не “закон”, не панацея для розв’язання проблем у навчальному процесі, це концепція, яка допомагає врахувати потреби всіх учасників освітнього процесу: учнів, вчителів, фахівців, батьків і навіть громади.

Для впровадження УД у школі необхідно:

Сприйняти концепцію універсального дизайну всім колективом, а не тільки окремими вчителями або адміністрацією.

Зрозуміти, як можна застосовувати концепцію універсального дизайну на рівні школи, класу й навіщо це потрібно.

Застосовувати. Від перших двох позицій буде залежати використання концепції універсального дизайну в школі / класі.

У цій статті ми говоримо про універсальний дизайн в освіті. Його потрібно не плутати з підходом, який розробили Девід Роуз, Ени Майер та група їхніх однодумців в 1990-х роках і отримав назву “універсальний дизайн у навчанні” (Universal Design for Learning). УДН це – “основа для покращення та оптимізації викладання та навчання всіх людей на основі наукового підходу до того, як люди навчаються”.

ВИКОРИСТАННЯ УНІВЕРСАЛЬНОГО ДИЗАЙНУ В ШКОЛІ

1. Рівноправне використання. Дизайн враховує потреби людей із різними здібностями, не обмежує жодну групу користувачів.

Як застосовувати:

Приклади:

2. Гнучкість у використанні. Дизайн, який відповідає широкому спектру індивідуальних переваг і можливостей користувачів.

Як застосовувати:

Приклади:

3. Просте та інтуїтивне використання. Дизайн легко зрозуміти, незалежно від знань, мовних навичок, набутого життєвого досвіду.

Як застосовувати:

Приклади:

4. Сприйняття інформації, незалежно від сенсорних можливостей користувачів. Дизайн передає необхідну інформацію користувачеві, незалежно від умов навколишнього середовища або сенсорних здібностей користувача.

Як застосовувати:

Приклади:

5. Терпимість до помилок. Дизайн зводить до мінімуму небезпечні наслідки випадкових дій учнів, вчителів, відвідувачів.

Як застосовувати:

Приклади:

6. Низькі фізичні зусилля. Дизайн може використовуватися зручно, ефективно, з мінімальною втомою.

Як застосовувати:

Приклади:

7. Наявність необхідного розміру та простору. Дизайн створює відповідний розмір і простір, зручний для всіх учасників освітнього процесу.

Як застосовувати:

Приклади:

Лариса Байда, начальник відділу ВГО “Національна Асамблея людей з інвалідністю України”

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.

Джерело

Source URL: https://naiu.org.ua/prostir-bez-bar-yeriv-yak-zastosovuvaty-v-shkoli-pryntsypy-universalnogo-dyzajnu/