Львівський обласний осередок ГО «Українська спілка осіб з інвалідністю – УСІ», спільно з Ресурсним центром освітніх інформаційних технологій для осіб з особливими потребами НУ «Львівська політехніка» та академією «Svefi» (Швеція) продовжують реалізацію міжнародного освітнього проєкту «2Inclusion». За напрацьованою моделлю зараз навчаються незрячі учні 1 – 6 класів у Львівській, Миколаївській, Дніпропетровській, Волинській, Тернопільській та інших областях України. Цьогоріч до вступу в 1-ий клас готуються ще 4 незрячі дитини з м. Миколаєва, Хмельницького та Рівненської обл.
Як розповідає керівник проєкту Оксана Потимко, проєкт націлений на впровадження в різних регіонах України вітчизняної моделі інклюзивного навчання незрячих школярів, напрацьованої організаторами проєкту. В рамках проєкту відбуваються науково-практичні семінари, практичні тифлотренінги і майстер-класи в університетах, загальноосвітніх школах, інститутах післядипломної освіти, психолого-медико-педагогічних консультаціях та ін.
Впродовж лютого-квітня 2017 року такі науково-практичні і методичні заходи відбулись у Житомирі, Полтаві, Лубнах, Кременчуку, Івано-Франківську, Хмельницькому, Кам’янці-Подільському, Києві та ін. До їх проведення залучені вчитель-методист Галина Ліщинська, психолог Жанна Катерняк, спеціалісти Центру НУЛП Катерина Івашутіна, Марта Сидоряк, Петро Хімка, шведські викладачі Матті Яткола і Алексей Усов, керівник проєкту Оксана Потимко.
«Окрім науково-методичних семінарів і тренінгів, організатори проєкту виїжджають в ті регіони України, де з’являється черговий незрячий претендент на інклюзивну освіту, облаштовуючи робоче місце такої дитини необхідними техзасобами (комп’ютер з програмами екранного доступу, брайлівська друкарська машинка тощо), друкуючи та озвучуючи підручники, навчаючи вчителя і асистента методикам роботи в класі, де навчатиметься дитина з повною втратою зору. Одним з компонентів інклюзивної освіти незрячої дитини є застосування аудіодискрипції у навчальному процесі такого учня. Організатори проєкту передбачили й цей практичний аспект, провівши серію виїзних майстер-класів і тифлотренінгів у Києво-Печерському заповіднику, музичній школі №9 м. Києва та інших закладах», – розповідає Оксана Потимко.
Зазначимо, що модель інклюзивного навчання незрячого школяра – це системна комплексна діяльність, яка передбачає постійний супровід інклюзованих дітей і виготовлення для них навчальних матеріалів у доступних форматах (рельєфні мапи, хімічні таблиці, дейзі підручники і т.д.). Наразі львівська освітня інклюзивна команда – єдина в Україні, яка системно, послідовно, прагматично займається впровадженням інклюзії незрячих дітей. Члени цієї команди мріють, аби їх досвід перейняли в інших регіонах держави, даючи родинам незрячих малят право вибору і право на альтернативну школі-інтернату освіту.
Львівська міська рада