Інклюзивний простір для навчання – приклади з українських шкіл

Інклюзивний простір для навчання – приклади з українських шкіл
13 Серпня 2021
Друкувати цю новину

Знайти в Україні повністю правильно облаштовані школи, згідно з вимогами до інклюзивності – практично неможливо. Але в багатьох є окремі елементи, які можна взяти за приклад іншим школам та адаптувати до своїх приміщень.

“Нова українська школа” зібрала вдалі приклади облаштування інклюзивного простору в українських школах.

НВК “Престиж”, с. Балабине Запорізької області

Меблі, які  регулюються за висотою – це добре, бо їх можуть використовувати учні різного віку, учні, які мають фізичні порушення. Також це значно економить фінансові ресурси школи.

А це – гарний приклад застосування парти, яка регулюються за висотою та має підставку для ніг.

Тут правильно використані кольори під час проведення занять (потрібні елементи контрастовані). Це – добрий приклад, як можна врахувати потреби дітей, які мають сенсорні порушення.

Це приклад розумного пристосування. Його можна застосовувати тоді, коли немає альтернативного рішення, як забезпечити доступність учневі чи учениці на всі поверхи школи. Застосування можливе тільки тоді, коли є працівник, який уміє користуватись і дивиться за профілактикою підйомника. Ні вчителям, ні  учням не можна дозволяти самостійно користуватися засобом та допомагати товаришу чи подрузі.

Ресурсна кімната, у якій можуть розслабитись і заспокоїтись усі учні, у тому числі учні з ООП.

Авторка всіх фото в розділі – Ірина Арзамасцева

Білоцерківська школа №15

Гарний приклад відтінення серветками поверхні столу та застосування контрастних меблів. Цей простір у школі називають арткафе. Тут діти під наглядом учителям можуть навчитися навичок самообслуговування. Особливо це важливо для дітей з ООП, аби підготуватися до дорослого життя.

Це – гарний приклад  розміщення інформації: доступно за висотою для дітей, що дає їм змогу самостійно працювати з дошкою, збільшений шрифт, акцентування кольором важливої інформації.

Гарні приклади використання різних пристосувань для індивідуальної або групової роботи з дітьми з ООП.

Автор усіх фото в розділі – Дмитро Ларін

Біотехнологічний ліцей “Радовель”

Це – розумний підхід до питань доступності: пандус, який відповідає державним будівельним нормам (щодо куту нахилу, покриття, наявності поручнів з обох боків і достатнього місця для розвертання крісла колісного) та паркувальні місця для велосипедів, адже богато учнів та вчителів добираються в школу на велосипедах.

Наявність пандуса на сцену в актовій залі дає можливість усім учням долучитися до заходів. Це правильне розуміння питань включення всіх учнів до навчально-виховного процесу.

Піктограми допомагають багатьом дітям швидко орієнтуватись у середовищі, знаходити необхідні приміщення, ліфт, сходи тощо.

Використання парт, які регулюються за висотою, – гарний приклад застосування другого принципу універсального дизайну в освіті – “гнучкість у використанні”. Можна сидіти, можна стояти під час уроку, регулювати парти відповідно до фізичних даних учня чи учениці. Також можна використати спеціальний килим, для масажування ніг під час роботи, стоячи.

Гарне рішення – розміщення у вестибюлі шафок для одягу й особистих речей. Застосовується кольорове маркування шаф залежно від класу – молодші та старші.

За кольоровими стрілочками на стелі можна вести погляд, що корисно для зору.

Гарний приклад застосування ручки важільного типу та маркування дверей. Підхід відповідає державним будівельним нормам та шостому принципу універсального дизайну – “низькі фізичні зусилля”.

Це – хороший приклад застосування державних будівельних норм – пристосований туалет для осіб з інвалідністю. Тут є вільний простір для маневрів людини на кріслі колісному, відкидний поручень, дозатор для мила на належній висоті, вільний доступ до раковини для миття рук.

Правильне кольорове розмежування стін, дверей і підлоги допомагає швидше орієнтуватись усім учням та вчителям.

Автор усіх фото в розділі – Дмитро Ларін

Школа №8 Хмельницького

Ручки з гумовими накладками – це елемент розумного пристосування, такі накладки можна використовувати для учнів з порушенням моторики.

Позитивний приклад застосування транспорту з підйомником для перевезення дітей та дорослих із різними порушеннями. У школі має бути спеціально виділене місце, відповідно до чинних стандартів, щодо паркування транспорту для осіб з інвалідністю та шкільного автобусу.

Позитивний приклад використання поручнів та кольорового розмежування стін та підлоги, що допомагає людям із різними порушеннями краще орієнтуватися в просторі.

Автор усіх фото в розділі – Андрій Попик

Школа №15 Хмельницького

Державні символи шрифтом Брайля – позитивний приклад застосування альтернативних засобів спілкування в школі, де навчаються діти з порушенням зору.

Автор фото – Андрій Попик

“Нова українська школа”

Коментарі надала Лариса Байда, ГС ВГО “Національна Асамблея людей з інвалідністю України”

Титульне фото з Біотехнологічного ліцею “Радовель”: автор – Дмитро Ларін

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.

 

======================

Інформація розміщена в рамках Всеукраїнської програми «Національне партнерство – узгоджена доступність», переможниці конкурсу програм громадських об’єднань осіб з інвалідністю, що отримали фінансову підтримку у 2021 році за рахунок державного бюджету.

  Категорія: