Хто у Києві займається ремонтом інвалідних візків?

Хто у Києві займається ремонтом інвалідних візків?
7 Грудня 2015
Друкувати цю новину

Цю тему чомусь незаслужено обходять своєю увагою вітчизняні ЗМІ. Навіть у публікаціях, присвячених Міжнародному дню людей з інвалідністю, яких сьогодні, мабуть, буде чимало – бо саме такий день сьогодні й відзначають у всьому світі. Але журналісти knk.media вирішили усунути наявну прогалину і дослідити це питання – хоча б на прикладі столиці.

Про недоступність столиці для маломобільних груп населення, включаючи людей на інвалідних візках, ми писали вже неодноразово. Йшлося, зокрема, про незаконну торгівлю на сходах підземних переходів, яку заохочує місцева влада і кожен з нас своєю бездіяльністю. І про відсутність пляжів, адаптованих до потреб таких людей. Навіть про порушення вимог щодо доступності державними структурами, насамперед правоохоронними. Та річ у тім, що недоступне середовище спричиняє іншу серйозну проблему. Після всіх «стрибків» столичними бордюрами і сходами та долання суцільного бездоріжжя, інвалідний візок розхитується або й узагалі ламається.

«Будь-яка, навіть дрібна поломка візка перетворюється на головний біль, – розповідає киянин Олександр, який з дитинства користується інвалідним візком. – Я вже не кажу про серйозні несправності». Мешканець столиці розповів, що у нього декілька іноземних візків, куплених ним за свої гроші. І коли він звертався щодо їх ремонту до районного органу соціального захисту, то йому казали, що працюють лише з візками, виданими державою. «А за іноземні візки веломайстерні та СТО Києва не беруться навіть за плату», – обурюється чоловік.

Однак ситуація не була кращою, коли за декілька років до цього у нього зламався вітчизняний електровізок виробництва заводу «Артем». На заводі цей засіб реабілітації не лише не полагодили, а навіть… «не виявили несправності»! Їх знайшов інший фахівець з електроніки, послуги якого Олександр оплатив із своєї кишені. Витрати виявилися марними. Працівники заводу-виробника визнали візок справним і вимагали від його власника підписати про це акт. Інакше погрожували не віддати візок. Довелося підписати, оскільки на той час для нього це був єдиний засіб пересування.

Проблему з ремонтом візка мала і Президент Благодійного фонду розвитку комп’ютерних та інформаційних технологій для осіб з інвалідністю «АІК» Юлія Ресенчук. Після автокатастрофи вона пересувається на інвалідному візку близько восьми років. Шалений ритм її життя вимагає, щоб її активний візок постійно був справним. Тому коли зламався підлокітник візка Küschall, який раніше використовувався іншою дівчиною, Юлія вирішила замовити нові запчастини з-за кордону. Виявилося, що один такий підлокітник обійдеться жінці в суму, за яку вона зможе купити використаний візок. Тому в екстрених ситуаціях вони з чоловіком Вадимом лагодять візок самотужки або звертаються на київські СТО.

Тобто кияни та гості столиці, які користуються інвалідними візками, змушені ремонтувати їх за свій рахунок. І це незважаючи на п. 51 Порядку забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації осіб з інвалідністю, дітей-осіб з інвалідністю та інших окремих категорій населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 квітня 2012 р. № 321. У ньому передбачено право людей з інвалідністю на безоплатний гарантійний та післягарантійний ремонт засобів реабілітації, зокрема інвалідних візків. При цьому гарантійний ремонт здійснюється за рахунок підприємства-виробника, а післягарантійний – за рахунок державного бюджету. Якщо ж людині було видано новий візок, то старий ремонтується лише за свій рахунок.

«Ремонт інвалідного візка за рахунок бюджету може проводитися за наявності двох умов, – коментує ситуацію юрист Національної Асамблеї осіб з інвалідністю України Олег Полозюк. – По-перше, цей візок має бути виданим органом соцзахисту. По-друге, має бути договір між Фондом соціального захисту осіб з інвалідністю і виробником такого візка на ремонтні роботи».

В інших випадках ремонт проводиться за рахунок людини з інвалідністю у веломайстернях або силами знайденого самотужки слюсаря чи зварювальника, якщо несправність серйозна.

За коментарями про те, хто в Києві здійснює гарантійний ремонт і післягарантійне обслуговування інвалідних візків, куплених людьми самостійно, журналісти КНК Медіа звернулися до магазинів, які продають такі речі. Менеджер з продажів Інтернет-магазину «Люкс Мед» Оксана не змогла відповісти на це запитання, оскільки інвалідні візки у них купують нечасто. Крім того, вона працює у магазині нещодавно, і за цей час ніхто не звертався до магазину за ремонтом.

Оператор іншого Інтернет-магазину «Допомога» Лілія категорично заявила, що вони ремонтом не займаються. Додала, що до них за ремонтом візків не звертаються, оскільки адреси сервісних центрів зазначені в гарантійних документах виробника.

Представник мережі магазинів «Ваше здоров’я» Роман повідомив, що вони співпрацюють лише з тими виробниками інвалідних візків, представництва і сервісні центри яких є в Україні. Якщо сервісний центр розташований не в Києві, то клієнт може здати візок до магазину мережі, звідки його передадуть на ремонт. Зараз компанія продає візки лише тих брендів, які є в столиці.

А тут є не лише OSD, яку представляє ТОВ «ОСД Східна Європа», а й Invacare і Küschall. Візки цих торгових марок можна відремонтувати в авторизованих сервісних центрах. Гарантійний ремонт проводиться, як завжди, за рахунок підприємства-виробника. Відповідно, післягарантійний ремонт оплачує його замовник.

Однак на цьому редакція КНК Медіа не зупинилася, а вирішила дізнатися, чи забезпечила держава безоплатний ремонт візків, які вона видає. Тобто чи укладені договори на ремонт інвалідних візків і чи немає заборгованості бюджету за проведення таких робіт у Києві. Для цього ми надіслали запити до Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, Міністерства соціальної політики України і Департаменту соціальної політики КМДА.

На час підготовки цієї статті відповіді від жодної з цих структур не отримано. Коли ми матимемо запитану інформацію, або ж навіть і не отримаємо інформацію у визначені законом строки, – то все одно обов’язково продовжимо цю тему.

                                                                                                                                               Наталія Мороцька

  Категорія: