Доступність для людей з інвалідністю. Тема дня

Доступність для людей з інвалідністю. Тема дня
26 Квітня 2018
Друкувати цю новину

Що таке доступність для людей з інвалідністю? Наскільки наша область є доступною? Про це ми розмовляли з представником Національної асамблеї людей з інвалідністю України, заступником голови ГО “Слід” Миколою Макаром

Що розуміємо під терміном “доступність”?

Доступність – це надання можливості людям з інвалідністю вести незалежний спосіб життя.  Коли люди чують цей термін, то в першу чергу думають, що це мають бути пандуси. Але це тільки одна із складових архітектурної доступності. А є ще інформаційна і транспортна доступність. Тобто, щоб люди з вадами чи порушенням зору та слуху також мали можливість користуватися всіма послугами чи  будівлями.

Право та термінологія

Права людей з інвалідністю унормовуються законами України, державними будівельними нормами, різноманітними підзаконними актами. Основним документом, на мій погляд, є Конвенція про права людей з інвалідністю. Це міжнародний документ, який у нас ратифікували у 2009 році. У ній чітко прописано всі нормативи, що стосуються людей з інвалідністю. Саме конвенцію вважаємо основою, завдяки якій можемо захищати свої права.

У англійській редакції вищезгаданої конвенції для означення людини з інвалідністю використовується термін “disable”. В російській редакції використовується термін “інвалід”. Але якщо дослівно перекладати українською мовою, термін означає “людина з інвалідністю”. В першу чергу має бути людина, а потім вже інвалідність.

Нещодавно Верховна Рада прийняла зміни до українського законодавства, згідно з якими зникли поняття “неповносправний”, “людина з особливими потребами” та інші. Я думаю, що це правильно.

Хто стежить за правами

Громадські організації людей з інвалідністю мають різні напрямки своєї діяльності  і об’єднують різні нозології людей з інвалідністю. Але я думаю, що питанням доступності мала б займатися Державна архітектурно-будівельна інспекція. Перед тим, як здати будівлю в експлуатацію, вона має перевірити її на предмет дотримання всіх вимог доступності. Але зазвичай вона цього не робить.

Микола Макар

Перевірка доступності

Ми працюємо за анкетою доступності. За нею ми робимо робимо аудит доступності будинку чи об’єкту соціальної структури. Спочатку беремо вхідну групу: перевіряємо ширину дверей, дивимося чи є пандус. Все це фіксується.

Окрім того, ми пишемо звернення, проводимо анкетування, приходимо на засідання обласного чи міського комітету доступності, хоча це дорадчий орган. Постійно намагаємося порушувати ці питання, тому що розуміємо: якщо є активна громадянська позиція, то влада йде нам назустріч і разом вирішуємо питання. Кінцева мета – зробити Івано-Франківську область повністю доступною.

Архітектурна доступність: де є, а де відсутня?

На залізничному вокзалі багато часу туалет був недоступним для людей з інвалідністю. Тепер там є вбиральня, якою може скористатися людина на візку. Зробили тепер і туалет, і пандус, щоправда до нього є зауваження. Драмтеатр цілком доступний: є й пандус, і ліфт, і вбиральні, і спеціальні місця. Зробили ще давно, за нього ми вдячні Михайлові Вишиванюку.

Є й інша сторона. Я мав можливість разом з комісією з Києва проїхатися по наших автостанціях. Об’їхали всю область. Загальна ситуація плачевна. Є туалети, там стоїть відро. Неможливо ними скористатися.

Два-три роки тому проводили аудит обласної лікарні. Тоді там туалет був недоступним, до нього просто потрапити не можна було через те, що вузькі двері. Щоправда, не знаю, як тепер там.

Микола Макар

Транспортна доступність

Сьогодні людині на візку важко скористатися громадським транспортом. Так, зараз заклали 100 тисяч на створення соціального таксі в Івано-Франківську. Знаю, що уклали договір з організацією, що надаватиме відповідні послуги, є вже перша людина, що скористалася послугою. Думаю, що десь в кінці року зробимо запит на звіт про використання цих коштів.

22 автобус в системі «Dozor» позначений як доступний для людей на візках. Але це не відповідає дійсності. Є 2 сходинки, на які не можна виїхати. Так, є автобуси, що мають низьку підлогу, але все рівно потрібна допомога двох людей, адже транспорт не під’їжджає до бордюру. Тротуар на зупинці нижчий, ніж платформа, тому ти заїжджаєш під дно. Закупили нові тролейбуси, які вважаються доступними. Але вони довгі і не можуть під’їхати до платформи.

Є ще одна проблема. В новому транспорті є пандуси, які можуть відкидатися для того, щоб не під’їжджати до самого тротуару. Але їх заварили.

Розмову вів

Любомир Зубик

UA: КАРПАТИ

  Категорія: